ثبت نام

تجهیزات مورد نیاز برای برقکاری ساختمان: ابزاری که یک برق کار باید به همراه داشته باشد

یک برق کار در حال برقکشی ساختمان

مانند هر شغل دیگری برقکاری ساختمان نیز به ابزار و تجهیزات خاص خود احتیاج دارد. در این مطلب به معرفی تجهیزات مورد نیاز برای برقکاری ساختمان خواهیم پرداخت و خواهیم گفت یک برقکار برای برق کشی ساختمان به چه تجهیزاتی نیاز خواهد داشت. اطلاع از این لیست برای شرکت کنندگان در آموزش برق ساختمان از اهمیت بسیار بالایی برخودار است.

ابزاری که در این لیست با آن ها آشنا می شوید شامل موارد زیر هستند:

  • متر
  • سیم لخت کن
  • مولتی متر
  • چسب نواری برق
  • انبر دست
  • تست ولتاژ القایی
  • چراغ قوه
  • تراز
  • پیچ گوشتی
  • فاز متر
  • ابزار های لوله کشی برق ساختمان

چرا باید از ابزار مناسب در برق کشی ساختمان استفاده کرد؟

اگر می خواهید بدانید که چرا باید از ابزار مناسب در این فرآیند استفاده کرد باید به شما بگوییم که تجهیزات مورد نیاز برای برقکاری ساختمان دو مورد زیر را تضمین می کند:

  • انجام کار به بهترین نحو و تحویل یک پروژه تمیز و با کیفیت
  • سلامت افراد دخیل در کار

تجهیزات مورد نیاز برای انجام پروژه های برقکاری ساختمان

اگر بخواهیم یک لیست از ابزاری که هر برق کار باید به همراه داشته باشد برای شما تهیه کنیم، باید موارد زیادی را نام ببریم، اما ابزاری که در ادامه به آن ها اشاره می شود، واجب ترین وسایلی و تجهیزات مورد نیاز برای برقکاری ساختمان هستند.

متر

همانطور که می دانید، متر وسیله ای برای اندازه گیری فواصل است. در برقکاری و پیاده سازی پروژه های برق کشی ساختمان از این وسیله برای تعیین مکان قرار گیری کلید، پریز، چراغ ها و سایر وسایل استفاده می شود.

سیم لخت کن

همانطور که از نام سیم لخت کن می توان حدس زد، این تجهیزات مورد نیاز برای برقکاری ساختمان به منظور حذف عایق روکش سیم ها طراحی شده است. این وسیله اگر از انواع استاندارد آن باشد، برای هر سایز از سیم ها حفره خاص را بر روی خود داشته و به این سادگی نیز کند نمی شود.

ضمناً انواع مناسب سیم لخت کن، در صورت استفاده صحیح کوچکترین آسیبی به بافت فلزی سیم وارد نکرده وتنها روکش را حذف می کند.

سیم لخت کن یکی از تجهیزات مورد نیاز برای برقکاری ساختمان

مولتی متر

مولتی متر وسیله ای برای اندازه گیری واحدهایی همچون جریان، مقاومت و ولتاژ است. از این وسیله برای اندازه گیری این اعداد و استفاده از آن در محاسبات، استفاده شده و به همین دلیل یکی از اصلی ترین تجهیزات مورد نیاز برقکاران محسوب می شود.

مولتی متر یکی از تجهیزات مورد نیاز برای برقکاری ساختمان

چسب نواری برق

چسب برق نوعی چسب نواری با قابلیت کشسانی بسیار بیشتر نسبت به چسب های نواری معمول است. این چسب ها دارای چسبندگی بسیار بالا بوده و طوری طراحی شده اند که محل اتصال دو سیم به یکدیگر را به خوبی پوشش دهند.

چسب های نواری برق در رنگ های مختلف از سبز و مشکی و سفید گرفته، تا قرمز، آبی و زرد و دیگر رنگ ها تولید می شوند.

چسب نواری برق یکی از تجهیزات مورد نیاز برای برقکاری ساختمان

انبر دست

انواع مختلفی از انبر دست در دنیا وجود دارد که بسته به کاربرد و مورد مصرف اشکال مختلفی نیز دارند. برای مثال یک نوع انبر دست وجود دارد که از آن برای لخت کردن سیم استفاده می شود و انبر دست مورب یا یک طرفه نامیده می شود.

انواع دیگری از انبردست ها نیز وجود دارند که برای کشیدن سر سیم و تاب دادن آن استفاده می شوند. ضمناً انبر دست ها دارای سایز های مختلفی نیز هستند.

انبر دست یکی از تجهیزات مورد نیاز برای برقکاری ساختمان

تستر ولتاژ القایی

این دستگاه بدون تماس مستقیم با مدار و تنها با نزدیک شدن به حد کافی به آن می تواند وجود جریان و ولتاژ موجود در مدار را اندازه گیری کند. این نوع از تجهیزات مورد نیاز برای برقکاری ساختمان در انواع اتوماتیک و دکمه دار تولید می شود که قیمت های متفاوتی با یکدیگر دارند.

تستر ولتاژ القایی

چراغ قوه

در بسیاری از شرایط ممکن است نور کافی در یک مکان مورد بررسی یا در حال تعمیر وجود نداشته باشد. در چنین شرایطی ریسک بسیار بالایی جان برقکار را تهدید می کند. برای جلوگیری از به وجود آمدن هرگونه مشکل و خطر احتمالی توصیه می شود، در زمان کار در چنین شرایطی از چراغ قوه یا هدلایت برای تامین نور استفاده شود.

تراز

یکی دیگر از تجهیزات مورد نیاز برای برقکاری ساختمان در مراحل اولیه تراز است. تراز به شما کمک می کند، همه چیز را دقیق اندازه گرفته و مانع از بین رفتن زیبایی ظاهری کار شوید.

تراز یکی از تجهیزات مورد نیاز برای برقکاری ساختمان

پیچ گوشتی

از دیگر تجهیزات پر کاربرد مورد نیاز برای برقکاری ساختمان می توان به پیچ گوشتی اشاره کرد. از انواع این وسیله می توان مدل های زیر را نام برد:

  • پیچ گوشتی برقی
  • مغناطیسی
  • گیره ای
  • با سرهای باریک
  • پهن
  • چند لبه
  • چار سو
  • و مدل های دیگر اشاره کرد

پیچ گوشتی یکی از تجهیزات مورد نیاز برای برقکاری ساختمان

فاز متر

فازمتر وسیله ای شبیه به پیچ گوشتی دو سو با یک تفاوت عمده است. در فازمتر ها در بخش داخلی بدنه یک چراغ و یک مقاومت نصب شده است و در انتهای آن یک شی رسانا وجود دارد. هنگامی که نوک فاز متر به سیم فاز متصل شده و انتهای آن در دست شما باشد، چراغ موجود روشن شده و به شما اخطار می دهد که در این سیم جریان وجود دارد.

ابزار های لوله کشی برق ساختمان

از ابزارهای زیادی برای لوله کشی برق ساختمان استفاده می شود. مهمترین تجهیزات مورد نیاز برای برقکاری ساختمان شامل لوله های خورطومی و فنر ها هستند. لوله های خرطومی به عنوان محافظی برای کابل و سیم ها عمل کرده و از فنر برای انتقال سیم از یک سر لوله به سوی دیگیر استفاده می شود.

امیدواریم مطلبی که در مورد تجهیزات مورد نیاز برای برقکاری ساختمان مطالعه کردید برای شما کار آموزان دوره آموزش برق ساختمان فنی حرفه ای دارالفنون مفید واقع شده باشد.

1 1 vote
امتیازدهی به مقاله
نویسنده: علیرضا ترکمان

مقاله های مشابه
سیستم های الکتریکی موتور خودرو

سیستم های الکتریکی موتور خودرو

آموزش سیستم نور در برق خودرو

آموزش سیستم نور در برق خودرو

آموزش سیستم صوتی خودرو

آموزش سیستم صوتی خودرو

انواع تکنولوژی دوربین مداربسته

انواع تکنولوژی دوربین مداربسته برای امنیت خانه

دیدگاه ها
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments