ثبت نام

روغن ترمز چیست و چه کاری انجام می دهد؟

تعویض روغن ترمز

روغن ترمز كه به عنوان سيال هيدروليك نيز شناخته مي شود وظيفه دارد تا تمام اجزاي سيستم ترمز خودروي شما را حركت بدهد. اين روغن تحت دما و فشار بالا كار مي كند. بدون اين روغن، خودرو يا كاميون شما، زماني كه پدال ترمز را فشار مي دهيد قادر به توقف نخواهند بود. تعویض روغن ترمز نیز در کنار تعویض روغن موتور در مباحث مرتبط با آموزش تعویض روغنی گنجانده شده است.

روغن ترمز

روغن ترمز يك ماده ي غير قابل تراكم است كه در لوله هاي سيستم ترمز خودرو در جريان است، كه نيروي وارد شده بر روي پدال ترمز را به روتورهاي ترمز ها در ٤ چرخ خودروي شما منتقل مي كند.اين فشار به چرخ هاي انتقال داده مي شود و در نهايت باعث كاهش سرعت و يا توقف خودروي شما مي شود.در اين مطلب قصد داريم كه به صورت ساده و گام به گام چگونگي كار كردن مايع ترمز در درون يك سيستم ترمز هيدروليك را توضيح دهيم.

  1. راننده پدال ترمز را فشار مي دهد.
  2. فشار دادن پدال ترمز يك پيستون را در كاليپر ترمز فشرده مي كند.
  3. اين فشرده ساز باعث افزايش فشار در داخل لوله هاي ترمز مي شود و روغن ترمز را به حركت در مي آورد.
  4. فشار روغن ترمز باعث مي شود روتور هاي ترمز به لنت ترمز فشار بياورد، كه با چرخ ها در ارتباط است. مرحله به مرحله چرخش چرخ كاهش پيدا مي كند و در آخر باعث توقف وسيله ي نقليه مي شود.

انواع روغن ترمز

در حالي كه درك عملكرد روغن ترمز نسبتاً آسان است، طيف بسيار گسترده اي از انواع روغن ترمز براي انتخاب وجود دارد كه ممكن است گمراه كننده باشد.در اينجا سوال هايي به وجود مي آيد كه از چه روغن ترمزي براي خودروي خود استفاده كنيم يا چه زماني بايد روغن ترمز را تعويض كرد؟دو دسته بندي اصلي براي روغن ترمز وجود دارد.

روغن هاي ترمز بر پايه گليكول و بر پايه سيليكون هستند كه روغن هاي بر پايه گليكول، خود نيز دسته بندي ديگري دارند.

روغن ترمز بر پايه گليكول معمولا در وسايل نقليه با سيستم ترمز ضد قفل ABS استفاده مي شود در حالي كه روغن ترمز بر پايه سيليكون تنها در اتومبيل هاي و كاميون هاي بدون تكنولوژي ABS استفاده مي شود.

اگر يك وسيله ي نقليه بدون ترمز ضد قفل ABS تا به حال از روغن ترمز مبتني بر گليكول استفاده مي كرده است، شما نمي توانيد روغن آن را به سيليكوني تغيير دهيد. زيرا مقدار كمي از روغن مبتني بر گليكول كه در سيستم ترمز باقي مانده است از لحاظ شيمياي با روغن مبتني بر سيليكون سازگاري ندارد.

روغن ترمز مبتني بر گليكول توسط دپارتمان حمل و نقل (DOT) تا ٥/١ رده بندي شده است.كه نشان دهنده ي نقطه ي جوش اين روغن است. عدد بالاتر DOT نشان دهنده ي كيفيت بهتر است زيرا اين روغن مي تواند دماي بالاتري را تحمل كند. براي اينكه بدانيد كدام روغن ترمز براي خودروي شما بهتر است به دفترچه ي راهنماي خودرو مراجعه كنيد يا با يك مكانيك ماهر مشورت كنيد.

چه زماني باید روغن ترمز را تعويض كنيم؟

با گذشت زمان، روغن ترمز مي تواند رطوبت هوا را جذب كند كه باعث مي شود روغن به درستي كار نكند. به همين دليل مهم است كه به صورت دوره اي روغن ترمز را تخليه كنيد و آن را با روغن جديد جايگزين كنيد، تا از عملكرد مناسب روغن ترمز اطمينان پيدا كنيد.

اگرچه نگه داري وسايل نقليه با يكديگر متفاوت هستند اما، بيشتر مكانيك ها به طور عمومي پيشنهاد مي كنند روغن ترمز را هر يك يا دو سال تعوض كنيد. از آنجا كه روغن ترمز نقش امنيتي در خودرو دارد بهتر است به دفترچه ي راهنماي خودروي خود مراجعه كنيد و زمانبندي تعويض روغن ترمز را از داخل آن بخوانيد.

اگر همچنان براي شما گنگ است كه چه زماني روغن ترمز خودروي خود را عوض كنيد و يا اينكه چيزي در سيستم ترمز خودروي شما نادرست عمل ميكند، حتما به يك مكانيك مراجعه كنيد و از او كمك بخواهيد.

برای دیدن دوره آموزش سرویس و نگهداری خودرو به سایت مجتمع فنی و حرفه ای دارالفنون ری مراجعه فرمایید.

نویسنده: مدیریت

مقاله های مشابه
انواع ارورها و رفع اشکال در کولرگازی

انواع ارورها و رفع اشکال در کولرگازی

آموزش شارژ و گاز زدن کولر گازی

آموزش شارژ و گاز زدن کولر گازی

آموزش تعویض آکومولاتور کولر گازی

آموزش تعویض آکومولاتور کولر گازی

آموزش عیب یابی روشن نشدن کولر گازی

آموزش عیب یابی روشن نشدن کولر گازی

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *