ثبت نام

زاویه نصب پنل های خورشیدی چند درجه است؟

برق خورشیدی

وضعیت خورشید نسبت به زمین، به دلیل حرکت وضعی وانتقالی زمین دائماً در حال تغییر است. نتیجه ی حرکت وضعی، پیدایش شب و روز وحرکت انتقالی، پیدایش سال است. از طرفی برای دریافت حداکثر میزان تابش خورشید، وضعیت پنل های فتوولتائیک بایستی به گونه ای باشدکه پرتوهای رسیده به زمین عمود بر سطح پنل ها باشند به عبارتی، زاویه ی نصب پنل ها باید نسبت به دو زاویه آزیموت و انحراف خورشید متغیر باشد تا بتوان حداکثر بهره را از پرتوهای خورشید بدست آورد.

زاویه افقی پرتوهای خورشیدی برخوردی به ماژول فتوولتائیک

در محل نصب ماژول مورد نظر نسبت به جنوب، آزیموت خورشید نامیده می شود و زاویه پرتوهای خورشیدی برخوردی به ماژول فتوولتائیک، در محل نصب ماژول مورد نظر نسبت به سطح افق، زاویه انحراف خورشید نامیده می شود.

زاویه ی انحراف با حرکت فصلی شمال به جنوب وبالعکس خورشید تغییر کرده وآزیموت با حرکت روزانه ی شرق به غرب خورشید تغییر می کند بر اساس آنچه گفته شد، بایستی در هر زمان پنل فتوولتائیک را برای دستیابی به حداکثر توان به سمت خورشید تنظیم کرد.

این کار با استفاده از انواع ردیاب تک محوره(اغلب ردیاب آزیموت) یا دو محوره(ردیاب هر دو زاویه انحراف وآزیموت) صورت می گیرد.

به علت هزینه بالای نصب در روش ردیاب خورشیدی، اغلب تمایل کمی برای این روش وجود دارد وبیشتر از روش نصب با زاویه ثابت استفاده می شود در روش نصب ثابت، محور پنل ها را در یک زاویه ی بهینه، ثابت در نظر گرفته ویا بصورت ماهیانه یا فصلی تغییر می دهند معمولاً زاویه نصب را هم برابر عرض جغرافیایی منطقه در نظر می گیرند.

در پنل هایی که به صورت ثابت نصب می شوند

در هنگام طلوع و غروب آفتاب ، خورشید بصورت مایل به سطح پنل ها می تابد و تنها میزان بسیار اندکی از انرژی خورشیدی جذب می شود.

در طول فصل تابستان خورشید در هنگام طلوع و غروب تقریباً از پشت پنل ها می تابید و پنل ها مقدار بیشتری از انرژی قابل جذب را از دست می دهند این سیستم ها تنها در میانه ی روز که تقریباً رو به خورشید هستند می توانند دریافت قابل قبولی داشته باشند.

برای افزایش بازده پنل های فتوولتائیک در حالت نصب ثابت می توان سازه ی نصب را برای دو زاویه متفاوت در دوفصل سال بعنوان مثال برای اول بهار و اول پاییز طراحی نمود و در زمانهای معین اقدام به تعویض زاویه نمود همچنین می توان برای دوره های سه ماهه مانند اول بهار، اول تابستان،اول پاییز و اول زمستان این کار را انجام نمود.

برای دیدن دوره آموزش برق خورشیدی به سایت مجتمع فنی و حرفه ای دارالفنون ری مراجعه فرمایید.

نویسنده: مدیریت

مقاله های مشابه
آموزش کوتاه کردن موی مردانه

آموزش کوتاه کردن موی مردانه

آموزش تست و وکیوم کولر گازی

آموزش تست و وکیوم کولر گازی

آموزش تعویض لرزه گیر کولر خودرو

آموزش تعویض لرزه گیر کولر خودرو

آموزش رفع آبریزی کولر گازی

آموزش رفع آبریزی کولر گازی

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *