ثبت نام

سنسورهای چشمی در سیستم های دزدگیر

سنسور چشمی

چشم الکترونیکی به سنسور یا دستگاهی گفته می شود که نسبت به تغییرات نور مرئی یا نور غیر مرئی (مادون قرمز) واکنش نشان می دهد. این نوع از سنسورها یکی از دسته ابزاراتی هستند که برقکاران ساختمان با آن ها سر و کار دارند و کار با آن ها باید در دوره برق ساختمان تدریس شود.

انواع سنسور حرکتی دزدگیر یا چشمی حرکت دزدگیر

سنسور التراسونیک Ultrasonic

این سنسورها یا چشمی ها امواج فراصوتی را به محیط تحت پوشش خود ارسال نموده و سپس بازتاب یا انعکاسهای برگشتی از اجشام را اندازه گیری و تحلیل کرده و در صورت تغییر حضور جسم متحرک را تشخیص می دهند.

سنسور مادون قرمز Passive Infrared (PIR)

این سنسور حرکتی دزدگیر بر اساس تشخیص حرارت یا همان تشخیص امواج مادون قرمزی که از یک منبع گرمایی منتشر می شود کار می کند و در واقع این سنسورها قادر هستند امواج مادون قرمز حاصل از هر منبع گرمایی از موجود زنده گرفته تا بخاری و غیره را تشخیص داده و آلارم ایجاد نمایند.

سنسور ارتعاشی یا لرزشی Vibration

این سنسور ها با تحلیل پیکسلی محیط تحت پوشش خود براحتی لرزش ها و حرکت ها را تشخیص می دهند و بسیار پر کاربرد هستند و حتی امروزه بیشتر نوع بیسیم یا وایرلس WireLess آن در بازار موجود است و براحتی نصب میگردد.

چشمی یا سنسور مایکروویو MircoWave (MW)

اولا که باید عرض کنیم که این سنسورها گران تر هستند و نحوه کار این نوع سنسورها بدین گونه است که پالس هایی به محیط تحت پوشش خود ارسال می کنند و سپس بازتاب آن پالس ها از اجسام را تحلیل می کنند و تغییر در آنها را تشخیص می دهند. بهمین دلیل منطقه وسیعتری را نیز نسبت به چشمی های دیگر می توانند پوشش دهند.

سنسور تشخیص حرکت ویدئویی Video Motion Sensors

این نوع چشمی ها یا سنسورهای حرکتی دزدگیر می توانند با دوربین مدار بسته ارتباط داشته و تصاویر ارسالی از دوربین را تحلیل کنند و به محض اینکه بین چند فریم تصویر تغییری احساس کردند حرکت را تشخیص داده وی آلارم دهند و همچنین ضبط تصویر روی فضای هارد را نیز فقط برای همان موقع تشخیص حرکت فعال نمایند تا از ضبط تصاویر بیهوده روی هارد نیز جلوگیری شود.

سنسور تشخیص حرکت Dual technology motion sensor

این نوع سنسور های تشخیص حرکت بسیار هوشمند هستند و می توانند طوری تنظیم شوند که حرکت حیوانات کوچک را در نظر نگیرند و حرکتهای تا فضای خاص یا مساحت خاصی صرف نظر شود. البته اساس کار این نوع سنسورها نیز بر اساس مادون قرمز می باشد.

برای دیدن دوره آموزش دوربین مدار بسته به سایت مجتمع فنی و حرفه ای دارالفنون ری مراجعه فرمایید.

0 0 votes
امتیازدهی به مقاله
نویسنده: مدیریت

مقاله های مشابه
سیستم های الکتریکی موتور خودرو

سیستم های الکتریکی موتور خودرو

آموزش سیستم نور در برق خودرو

آموزش سیستم نور در برق خودرو

آموزش سیستم صوتی خودرو

آموزش سیستم صوتی خودرو

انواع تکنولوژی دوربین مداربسته

انواع تکنولوژی دوربین مداربسته برای امنیت خانه

دیدگاه ها
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments