ثبت نام

سنسور دریچه گاز و نشانه های خرابی آن را بشناسید

dariche gaz

سنسور دریچه گاز حسگری است که روی دریچه گاز انواع خودرو من جمله پراید، سمند EF7 و پژو ۴۰۵ بسته می شود. در خودروهای سمند EF7 این حسگر معمولا در پشت دریچه اصلی گاز و نزدیک استپر بسته می شود اما در برخی از خودروها در قسمت جلویی موتور ماشین قابل رویت است. البته اگر خودروی سمند یا پژو شما برقی باشد، حسگر سنسور گاز، داخل خود دریچه گاز تعبیه می شود و برای یک فرد معمولی به راحتی قابل تشخیص نیست.

بررسی و تعمیرات این قطعه هم توسط مکانیک های ماهر و هم توسط برقکاران خودرو انجام می شود. برای یادگیری این مورد بهتر است در آموزش برق خودرو شرکت کنید.

سنسور دریچه گاز چیست؟

سنسور دریچه گاز موظف است تا ای سی یو (E.C.U) خودرو را از موقعیت دریچه گاز مطلع سازد. با فشردن پدال گاز و تغییر مقاومت الکتریکی میزان ولتاژ ورودی به ECU تغییر می کند و ECU با ارسال سیگنال مناسب میزان باز و بسته بودن صفحه تراتل را مشخص می کند.

در تکنولوژی روز دنیا سنسور دریچه گاز جای خود را به دریچه گاز برقی داده است و این سنسور از روی دریچه گاز حذف شده است.

سنسور دریچه گاز چیست؟

عملکرد سنسور دریچه گاز EF7 چگونه است؟

وظیفه عملکرد سنسور دریچه گاز نظارت بر موقعیت دریچه گاز خودرو و به این ترتیب است که به محض فشار پای شما بر روی پدال گاز و باز شدن پولکی دریچه گاز، میزان سوخت انژکتورها توسط دریچه سنسور گاز تنظیم می شود.

عوامل خرابی سنسور دریچه گاز

سنسورهای دریچه گاز EF7 معمولا نسبت به سنسور های دیگر عمر بالاتری دارند و به طور کلی سنسورها نیازی به سرویس تمیز کاری و یا روغن کاری ندارند. از جمله عواملی که باعث بروز مشکل در حسگر دریچه گاز می شوند، شستشوی موتور ماشین است؛ البته ایراد در سیمکشی یا کامپیوتر خودرو هم باعث خرابی این حسگر خواهد شد. خراب شدن دریچه گاز خودرو نیز می تواند دلیلی برای تعویض سنسور دریچه گاز باشد.

علائم خرابی دریچه سنسور گاز

علائم خرابی دریچه سنسور گاز چیست؟

به کمک دستگاه دیاگ، پارامترهای مربوط به سنسور دریچه گاز قابل بررسی است اما تا قبل مراجعه اگر یکی از نشانه های زیر را در خودروتان مشاهده کردید، ایراد مربوط به سنسور دریچه گاز است:

  • بد کار کردن و خوب گاز نخوردن موتور
  • بالا ماندن دور موتور در دور آرام.
  • گاز خوردن با تأخیر ماشین (پدال گاز با دریچه و پشت آمپر یکسان نیست)
  • زود کات اف کردن موتور (به زمانی گفته می شود که سوپاپ ورودی موتور بسته و برای چند لحظه ورود هوا یا سوخت به داخل پیستون قطع می‌شود)
  • خاموش شدن موتور با گاز دادن خودرو بین دور موتور ۲۵۰۰rpm تا ۳۰۰۰rpm حالت گرفتگی پیدا می کند.
  • نوسان در دورهای بالا بخاطر کثیفی و آب خوردگی.
  • دود کردن موتور، گاهی اوقات هم با گاز دادن، میزان دود کم یا زیاد می شود .
  • گاز هرز خوردن خودرو کپ کردن خودرو.

نکته

حتما به یاد داشته باشید که این سنسور بعد از تعویض، باید با دستگاه دیاگ تنظیم شود.

برای دیدن دوره آموزش مکانیک خودرو به سایت مجتمع فنی و حرفه ای دارالفنون ری مراجعه فرمایید.

نویسنده: مدیریت

مقاله های مشابه
انواع ارورها و رفع اشکال در کولرگازی

انواع ارورها و رفع اشکال در کولرگازی

آموزش شارژ و گاز زدن کولر گازی

آموزش شارژ و گاز زدن کولر گازی

آموزش تعویض آکومولاتور کولر گازی

آموزش تعویض آکومولاتور کولر گازی

آموزش عیب یابی روشن نشدن کولر گازی

آموزش عیب یابی روشن نشدن کولر گازی

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *