ثبت نام

شمع سوزنی چیست؟

شمع سوزنی خودرو

الکترود مثبت در شمع سوزنی به شکل سوزن نوک تیز است و این خاصیت باعث می شود که جرقه حاصله از شمع بسیار دقیق ، در راستای سیلندر و خیلی قوی تر از یک شمع معمولی باشد. زمانی که جرقه قوی تر باشد شعله حاصله از انفجار بزرگتر و در نتیجه بنزین داخل سیلندر بطور کامل سوخته و تمامی انرژی آن آزاد می شود.

نتیجه این فرآیند کاهش مصرف سوخت ، افزایش شتاب و کاهش صدا و لرزش موتور خودرو می باشد. که مورد آخر نشان دهنده بهتر کارکردن موتور و افزایش عمر قطعات موتور و کاهش استهلاک آن است.

برای یادگیری این مورد به صورت عملی بهتر است در آموزش برق خودرو شرکت کنید.

انواع شمع سوزنی

شمع های پلاتینیوم

جنس آلیاژ این گونه از شمع ها از فلز پلاتینیوم ساخته شده است که مقاومت حرارتی در حدود 2500 درجه سانتیگراد دارند. مقاومت حرارتی بالا باعث می شود در دمای زیاد و دور موتور بالا افت ولتاژ جرقه در سر شمع ها اتفاق نیافتد و کیفیت جرقه ثابت باقی بماند.

این حد از مقاومت حرارتی باعت می شود تا این شمع ها با توجه به کیفیت بنزین مصرفی در کشور ما تا حدود 100،000 کیلومتر عمر مفیدداشته باشند.

شمع های ایریدیوم

آلیاژ استفاده شده در این شمع ها فلز ایریدیوم است که مقاومت حرارتی آن حدود 4000 درجه سانتیگراد است. در این شمع ها علاوه بر الکترود مثبت که سوزنی شکل و با آلیاژ ایریدیوم است، الکترود منفی هم دارای نقطه پلاتین است که باعث بوجود آمدن بالاترین و دقیق ترین حد جرقه در بین شمع های حرفه ای می شود.

این شمع ها نیز با توجه به سوخت مصرفی عمر مفیدی معادل 150،000 کیلومتر دارند و درصورتی که از مکمل اکتان در سوخت استفاده شود طبیعتا این طول عمر افزایش پیدا می کند.

انواع شمع سوزنی

نکته :

شمع های رایج در بازار از آلیاژ نیکل ساخته شده که تحمل حرارتی معادل 1000 درجه دارند و به همین دلیل عمر مفید آنها 20،000 کیلومتر است.

همچنین بخاطر تخت بودن الکترود مثبت آنها جرقه کاملا نامنظم است و همین نکته باعث بالارفتن مصرف سوخت و خام سوزی می شود. این نکته تاثیر بسزایی در مقرون بصرفه بودن شمع های سوزنی از لحاظ اقتصادی می گذارد.

مزایای شمع های سوزنی ایریدیوم و پلاتینیوم :

  • عدم مراجعه به تعمیرگاه برای دفعات زیاد، صرفه جویی در وقت و هزینه های جانبی ، سلامت و طول عمر بیشتر قطعات موتور نتیجه استفاده از شمع های سوزنی برای خودرو می باشد.
  • افزایش بازده موتور با ایجاد شعله تا ۲۱٪ بزرگتر در اتاق انفجار موتور طبق استانداردهای جهانی
  • کاهش میانگین مصرف سوخت در یک سیکل مشابه
  • طول عمر ۲تا۵ برابر شمع های عادی (۴۰هزارتا۱۰۰هزار کیلومتر کارکردمفید دارند)
  • سوخت بهتر مخلوط هوا و سوخت در سیلندر موتور و افزایش عمر کاتالیزور اگزوز و کاهش آلودگی هوا
  • کارکرد نرم و روان موتور و افزایش عمر قطعات آن
  • روشن شدن سریع و آسان در هنگام سرد بودن موتور

برای دیدن دوره آموزش برق خودرو به سایت مجتمع فنی و حرفه ای دارالفنون ری مراجعه فرمایید.

نویسنده: مدیریت

مقاله های مشابه
آموزش رفع آبریزی کولر گازی

آموزش رفع آبریزی کولر گازی

آموزش تعویض شیر چهار راه کولر گازی

آموزش تعویض شیر چهار راه کولر گازی

آموزش تعویض تله روغن کولر گازی

آموزش تعویض تله روغن کولر گازی

انواع ارورها و رفع اشکال در کولرگازی

انواع ارورها و رفع اشکال در کولرگازی

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *