ثبت نام

شمع های چند الکترود (چند پلاتین)

تصویر شعم خودرو

باور غلط در مورد شمع دو پلاتین بر اساس نوع طراحی موتورها انواع مختلفی از شمع در بازار وجود دارد. از نظر تعداد الکترودها شمع ها به دو دسته تک پلاتین و چند پلاتین (2 پلاتین تا 4 پلاتین) تقسیم می شوند.

شمع های چند الکترود (چند پلاتین)

یکی از دلایلی که بعضی از خودروسازان از شمع های چند الکترود استفاده می کند عمر بیشتر آنها نسبت به تک پلاتین است.

باور غلطی که اکثرا بین مردم و فروشندگان لوازم یدکی شکل گرفته این است که شمع های دو پلاتین در هر بار سیکل انفجار موتور دو جرقه همزمان تولید می کنند و چون یک جرقه بیشتر از شمع های تک پلاتین تولید می شود، احتراق بهتری صورت گرفته و شتاب خودرو افزایش می یابد!

یکی از ترفندهای گول زدن خریداران بی اطلاع برای خرید شمع های دو پلاتین تبلیغ شتابگیری بهتر است ولی در عمل ممکن است اینطور نباشد. حتی اگر شمع شما 4 الکترود هم داشته باشد باز هم فقط یک جرقه در سیکل انفجار موتور رخ می دهد. زیرا خاصیت الکتریسیته طوری است که همیشه کوتاه ترین مسیر را انتخاب می کند.

در شمع تک پلاتین فقط یک مسیر وجود دارد که در اصل فاصله بین الکترود مرکزی و الکترود کناری می باشد. به این فاصله فیلر شمع یا گپ شمع می گویند که مقدار آن در خودروهای مختلف متفاوت است. امیدواریم این مطلب برای شما هنر جویان دوره آموزش برق خودرو موثر واقع شود.

شمع های چند الکترود (چند پلاتین)

شمع تک پلاتین و 2 پلاتین

در شمع های دو پلاتین دو الکترود کناری وجود دارد. پس در واقع در شمع دو پلاتین 2 عدد گپ یا دو مسیر برای ایجاد جرقه وجود دارد.

اگر فرض کنیم فاصله بین الکترود کناری اول و الکترود مرکزی 0.9 میلی متر (گپ اول) و فاصله بین الکترود کناری دوم و الکترود مرکزی 0.92 میلی متر (گپ دوم) باشد با توجه به خاصیت الکتریسیته جرقه در گپ اول رخ می دهد زیرا 0.9 کمتر از 0.92 است.

شمع دو پلاتین استفاده کنیم یا تک پلاتین؟

هنگام انتخاب شمع باید تنها یک چیز را مد نظر قرار داد و آن توصیه کارخانه سازنده است. شمع را باید بر اساس مدل و کد انتخاب کنید نه بر اساس تعداد الکترود. مثلا سیتروئن برای زانتیا شمع Eyquem با کد RFC42LZ2E را پیشنهاد کرده است. این شمع از نوع دو پلاتین هست. در واقع هر شمعی که صرفا دو پلاتین باشد خاصیت شمع فوق را ندارد. مثلا شمع دو پلاتین NGK با Eyquem فرق دارد.

ممکن است برای بعضی خودروها شمع توصیه شده از نوع تک پلاتین باشد. مثلا برای پژو 405 با موتور 1.8 شمع Eyquem با کد RFN58LZ پیشنهاد شده است. در چنین مواردی بهتر است همان شمع توصیه شده را بخرید و به دلخواه خودتان سراغ شمع های متفرقه با الکترودهای بیشتر نروید.

پس شمع دو پلاتین برای همه موتورها کاربرد ندارد و فقط در صورتی می توانید از آن استفاده کنید که شمع توصیه شده از نوع دو پلاتین باشد.

شمع دو پلاتین

وظیفه BSI

وظیفه BSI برقراری ارتباط با تمامی قسمت های الکتریکی خودرو و صدور و دریافت فرمان های مختلف است. با استفاده از شبکه های ون ۱، ون ۲ و کامفورت با تمام بخش های الکتریکی خودرو ارتباط برقرار می کند.

نتیجه این کار کاهش حجم سیم کشی سیستم برقی خودرو است.

در واقع BSI یکی از ایسیو های داخل خودرو ۲۰۶ است که در تمامی مدل های آن زیر محوطه داشبورد قرار می گیرد.

BSI در دو مدل مالتی پلکس و غیر مالتی پلکس تولید می شود.

BSI مدل مالتی پلکس واجد ۱۰ سوکت و BSI مالتی پلکس واجد ۷ سوکت مجاز است.

توجه شود که BSI زیر فرمان نصب شده و کار آن فعال کردن کلیه تجهیزات برقی ۲۰۶ می باشد.

قسمت های مختلف BSI به طور کلی به سه بخش تقسیم می شود :

قسمت A که بخش ورودی سیستم بوده و مرکز الکترونیک BSI را تشکیل می دهد.

قسمت B که بخش قدرت یا خروجی BSI را شامل می گردد.

قسمت C که شامل یکسری فیوزهای حفاظتی است که برای حفاظت از BSI به کار می رود.

شمع های چند پلاتین( شمع های چند الکترود )

نکات مهم BSI

توجه شود که در پشت برد BSI یک آی سی به شماره ۹۵۱۶۰ وجود دارد که در آن کد سوئیچ و پیکربندی BSI وجود دارد که قابلیت دانلود یا برنامه ریزی دارد.

حتما بعد از دانلود تعریف سوئیچ و پیکربندی توسط دیاگ انجام گیرد. با استفاده از آی سی شبکه کن ارتباط با ایسیو موتور برقرار می شود .

کنترل راهنماهای خودرو بر عهده آی سی راهنما است. به همین ترتیب بخش کولر ماشین توسط آی سی کولر مدیریت می گردد .

چراغ های کوچک ۲۰۶ هم توسط آی سی مربوطه کنترل می گردد.

بخش دیگری از BSI بر روی پایه های مشکی که در تصویر مشخص است قرار می گیرد که مربوط به فیوزها و رله های خودرو است .

در این برد رله های مختلف BSI و فیوزها تعبیه شده است.

یک آی سی قابل برنامه ریزی دارد که در پشت برد BSI قرار دارد.

برخی از خطاها باعث می شود که مجبور به دوباره برنامه ریزی کردن این آی سی شویم.

این خرابی ها شامل موارد زیر هستند :

۱ – وارد کردن کد سوییچ اشتباه و یا هنگام استفاده از BSI دسته دوم این آی سی می بایست که برنامه ریزی شود.

۲ – هنگامی که پیکربندی BSI یعنی BSI Configure به درستی انجام نگیرد.

برنامه ریزی این آی سی دقیقا مشابه آی سی های ساژم S2000 می باشد. توجه شود که بعد از برنامه ریزی باید توسط دستگاه دیاگ تعریف سوییچ و پیکربندی انجام شود.

خرابی BSI

ECU چیست؟

هر ECU خودرو 206 یا رانا مالتی پلکس دارای یک سری پایه های Input و Output و یک اوسیلاتور تولید فرکانس ( که می تواند بر مبنای RC و یا کوارتز باشد )، یک CAN کنترلر ( بر مبنای اینکه ECU مربوطه به شبکه مالتی پلکس متصل باشد یا خیر ) و یک پورت ترانسیور Transceiver ( فرستنده و گیرنده ) است که همزمان می تواند اطلاعات ارسالی را دریافت نماید.

تمامی ECU ها در هنگام ارسال و دریافت اطلاعات توسط ECU های دیگر قادر به مشاهده اطلاعات روی گذرگاه داده ها ( که شامل دو سیم اطلاعاتی به هم پیچیده است ) می باشند و از این طریق می توانند اطلاعات مربوطه را ارزیابی نموده و در صورت مرتبط بودن اطلاعات از آن استفاده نمایند .

به عنوان مثال وقتی اطلاعات سنسور دور موتور بر روی گذرگاه داده ها ارسال می گردد از طریق BCM این اطلاعات بر روی شبکه های CAN ارسال می گردد .

در این حالت به عنوان مثال ایسیو آمپر چهار گانه یا ICN از این اطلاعات برای تصحیح عملکرد خود و یا نمایش داده ها استفاده می کنند .

0 0 votes
امتیازدهی به مقاله
نویسنده: مدیریت

مقاله های مشابه
آموزش سیستم نور در برق خودرو

آموزش سیستم نور در برق خودرو

آموزش سیستم صوتی خودرو

آموزش سیستم صوتی خودرو

انواع تکنولوژی دوربین مداربسته

انواع تکنولوژی دوربین مداربسته برای امنیت خانه

مدرک فنی نصب کولر گازی

مدرک فنی نصب کولر گازی

دیدگاه ها
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments