ثبت نام

علائم روغن سوزی چیست؟

خودرو در حال دود کردن

اگر میخواهید از علائم روغن سوزی باخبر شوید همراه ما باشید.

روغن سوزی مشکلی است که برای خودروهای فرسوده پیش می آید. در اثر روغن سوزی، روغن موجود در موتور به همراه بنزین سوخته و کم می شود. معمولا بر اثر سوختن روغن موتور، از اگزوز خودرو دود خارج می شود که این دود می تواند قابل مشاهده نباشد. اگزوز خودروهای پیشرفته دود حاصل از سوختن روغن را جذب کرده و مانع از خروج آن به محیط میشوند.

بررسی روغن سوزی :

برای تشخیص روغن سوزی در زمانی که خودرو دود نمی کند، باید نشانگر روغن موتور را چک نمایید.

اگر نشانگر، سطح پایین را نشان می داد احتمال وجود سوختن روغن در موتور وجود دارد.

برای اطمینان بیشتر خودروی خود را در محل تمیزی پارک نمایید. پس از گذشت 8 ساعت خودرو را جابجا نمایید.

اگر در زیر خودرو لکه روغن وجود نداشت احتمال روغن سوزی بسیار زیاد می باشد، ولی اگر لکه های روغن وجود داشت موتور خودروی شما دارای نشتی یا سوراخ بوده که باید در اسرع وقت تعمیر شود. البته این موارد به طور دقیق در مباحث آموزش تعویض روغنی جای داده شده است.

علائم روغن سوزی

علائم روغن سوزی :

1- کم کردن روغن یکی از اصلی ترین علائم روغن سوزی موتور محسوب می شود که معمولا ناشی از خرابی واشر سرسیلندر، خوردگی یا ساییدگی دیواره سیلندر یا پیستون، خرابی لاستیک گیت، خرابی یاتاقان‌ها، خرابی شاتون‌ها، شکستن یک یا چند رینگ پیستون و اصطکاک شدید گیت سوپاپ می باشد. این مشکلات باعث می‌شود که روغن موجود در سطح سیلندر، در حین حرکت رو به پایین پیستون به طور کامل از جداره پیستون پاک نشود و در زمان احتراق با مخلوط سوخت و هوا ترکیب شده و به همراه گازهای خروجی اگزوز از موتو خارج خواهد شود.

2- خروج دود آبی رنگ از اگزوز به معنای سوختن روغن است که می تواند ناشی از خرابی واشر سر سیلندر، خوردگی یا ساییدگی دیواره سیلندر یا پیستون و اصطکاک شدید گیت باشد.

3- اگر دود خارج شده از اگزوز سفید رنگ باشد از سوختن ماده خنک‌ کننده و یا روغن هیدرولیک خبر می دهد که در این شرایط وضعیت جدی تر است اما خارج شدن دود سفید نشانه روغن سوزی محسوب نمی شود. در صورتی که دود سفید رنگ ناشی از سوختن ماده خنک کننده باشد از وجود مشکلی در واشر سرسیلندر و یا سیلندر خودرو خبر می دهد و اگر ناشی از سوختن روغن هیدرولیک باشد مشکل از گیربکس خودرو بوده است.

4- دود سیاه رنگ یکی از پدیده‌های رایج در بین خودروهای دیزلی قدیمی‌ است که به ویژه در هنگام استارت زدن مشاهده می شود اما در خودروهای بنزینی امروزی وجود چنین دودی به معنای تراکم نادرست و عدم تناسب در مخلوط هوا و سوخت است. این عدم تناسب در نتیجه اشکال در سیستم سوخت رسانی، گرفتگی فیلتر هوا و یا نقص در عملکرد سنسور اکسیژن به وجود می آید.

0 0 votes
امتیازدهی به مقاله
نویسنده: مدیریت

مقاله های مشابه
سیستم های الکتریکی موتور خودرو

سیستم های الکتریکی موتور خودرو

آموزش سیستم نور در برق خودرو

آموزش سیستم نور در برق خودرو

آموزش سیستم صوتی خودرو

آموزش سیستم صوتی خودرو

انواع تکنولوژی دوربین مداربسته

انواع تکنولوژی دوربین مداربسته برای امنیت خانه

دیدگاه ها
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments