ثبت نام

علت آتش سوزی کنتورها

کنتور برق

در این مقاله علت آتش سوزی کنتورها را شرح خواهیم داد. لازم به ذکر است که کنتور در هر مجموعه ای اعم از مسکونی، تجاری و صنعتی وجود دارد و تنها تفاوت در تکفاز و یا سه فاز بودن آن ها است.

نحوه عملکرد کنتورها به طور دقیق در دوره های آموزش برق ساختمان و آموزش برق صنعتی تدریس می شوند.

علت آتش سوزی کنتور

یکی از مهمترین دلایل سوختگی کنتور، استفاده از جریان نامی بیش از حد تجهیزات ساخته شده در هر کنتور می باشد. در هر کنتور این جریان نامی متفاوت می باشد و علت ان به نوع طراحی برد دیجیتالی و مقطع بوبین جریان مربوط میشود.

همچنین در کنتور های دیماندی با توجه به استفاده از ترانس جریان و غیر مستقیم بسته شدن کنتور این جریان، نباید از نسبت تبدیل ترانس بیشتر شود.

علت بعدی و شایع بیشتر به علت اختلاف ولتاژ بین فاز و نول مربوط میشود. (دوفاز میشوند)

اکثر کنتورهای دیجیتالی ولتاژ بیش از چهارصد ولت را تا بیست و چهار ساعت تحمل میکنند ولی توان بالاتر از آن باعث سوختگی بوبین ولتاژ در مدت زمان کمتر می شود.

  • سست بودن اتصال سرسیم در داخل ترمینال کنتور یا قرار نگرفتن سرسیم در زیر پیچ ترمینال که علیرغم سفت شدن پیچ به مرور زمان به علت داغ شدن ترمینال کنتور دچار حریق میشود.
  • کنتور بدون هیچ پوششی در معرض نزولات جوی قرار میگیرد که باعث نفوذ آب به داخل بدنه کنتور و در نتیجه اتصال رخ داده و این به مرور زمان باعث از بین رفتن کنتور میشود.

علت آتش سوزی کنتورها

دلایل اتش سوزی کنتور

اتصالات سست ترمینال ورودی فاز و نول می باشد، مخصوصا ترمینال ورودی نول که اگر شل باشد باعث شارژ زدن کم کم و داغ شدن سیم و پلاستیک بدنه کنتور و در نهایت اتصال به فاز و اتش سوزی میشود.

سیمهای ورودی هم فاز هم نول به اندازه ترمینال ورودی کنتور باید لخت شده و زیر دوتا پیچ ترمینال محکم سفت بسته شود که در آن موقع بعید است اتش سوزی بوجود بیاد.

اتش سوزی عمدی توسط مشترک بخاطر مصرف

آنچه که اغلب تجربتاً مشاهده گردیده سستی اتصالات، قراردادن هادی باروکش زیرپیچ ترمینالها که به حساب اینکه پیچ خودش با زخمی کردن روکش کابل ارتباط ایجاد خواهد کرد (گاها مشاهده شده است که کابل به زیرسیم گیر ترمینال واردشده و نصاب متوجه این امرنشده)و همینطور با توجه به عرض ترمینالهای کنتور، بایستی سرسیم بعد از لخت شدن بایستی دوباره خم شده و بصورت دولاتوی ترمینال بگونه ای که زیرهردوپیچ ترمینال باشد، قرار گیرد.

طراحان کنتور باید برای کاهش حرارت داخلی کنتور مسیر های عبوری جریان از کنتور را از هادی با مقاومت پایین تر و سطح مقطع بالاتر انتخاب نمایند و از تجهیزات الکترونیکی که حرارت کمتری در مسیر جریان ایجاد می نمایند، استفاده کنند.

لازم به ذکر است که وجود هرگونه مقاومت در مسیر جریان باعث ایجاد حرارت در کنتور گردیده و در دراز مدت موجب اتش گرفتن ان می گردد.

برای دیدن دوره آموزش برق ساختمان به سایت مجتمع فنی و حرفه ای دارالفنون ری مراجعه فرمایید.

0 0 votes
امتیازدهی به مقاله
نویسنده: مدیریت

مقاله های مشابه
سیستم های الکتریکی موتور خودرو

سیستم های الکتریکی موتور خودرو

آموزش سیستم نور در برق خودرو

آموزش سیستم نور در برق خودرو

آموزش سیستم صوتی خودرو

آموزش سیستم صوتی خودرو

انواع تکنولوژی دوربین مداربسته

انواع تکنولوژی دوربین مداربسته برای امنیت خانه

دیدگاه ها
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments