ثبت نام

نکاتی در مورد صافکاری ماشین های سواری

آموزش صافکاری و نقاشی خودرو

در صورت تصادف کردن و به وارد شدن خسارت به اتومبیل، انتخاب یک صافکار منصف و حرفه ای، بزرگ ترین مشکل افرادی است که نسبت به ماشین خود حساس هستند. میشود گفت صافکارهای حرفه ای هنرمند هستند.

هر صافکار به اقتضای حرفه و تجربه خود، برای خدماتی که انجام می دهد قیمت تعیین می کند .اگرمیخواهید که نکاتی مهم در مورد صافکاری ماشین های سواری بدانید همراه ما باشید.

ویژگی ها و نکات مهم یک صافکاری خوب

  1. حتی الامقدور عملیات تعمیر را بدون رنگ کردن انجام دهد تا صاحب خودرو ضرر کمتری را از بابت قیمت خودرو متحمل شود.
  2. صافکار تا حد امکان، قطعه ای را تعویض نکند و با صافکاری و نقاشی مشکل را حل کند.
  3. ضخامت بتونه در قسمتهای صاف شده بسیار نازک باشد، تا در گذر زمان و نور خورشید ترک نخورد.
  4. نتیجه کار او باید این باشد که قسمت رنگ شده، هم رنگ سایر نقاط بدنه ماشین شود و خط و مرز یا چین خوردگی ای بین قسمت رنگ شده و سالم وجود نداشته باشد. از فاصله 10 تا 15 متری و زیر نور آفتاب، تفاوت رنگی بین قسمتها وجود نداشته باشد. شفافیت و براقی قسمت رنگ شده و سالم دقیقاً مثل هم باشد.
  5. با نادیده گرفتن از کد رنگ بدنه ماشین، رنگی را که دقیقا هم شکل سایر قطعات بدنه است را بسازد. به این دلیل که رنگ بدنه خودرو، در اثر تابش اشعه آفتاب تغییر می کند. مثلا رنگ بدنه پژو 206 مدل 1385 با کد رنگ 67905 (نقره ای) با رنگ بدنه پژو 206 مدل 1393 با کد رنگ 67905 (نقره ای)، متفاوت است.
  6. در حین تعمیرات و باز و بسته کردن قطعات خودرو، هیچ پیچ و خاری گم نشود. قطعات و درپوش های مربوط به خودرو، مثل روز اول نصب شود و در هنگام رانندگی لرزش و صدایی نداشته باشد.
  7. فاصله بین قطعات مختلف بدنه، قرینه هم باشد. برای مثال در صورت صافکاری درب سمت راننده، پس از کامل شدن کار، فاصله ی بین لبه ی درب با گلگیر در طرف راننده و شاگرد دقیقاً مثل هم و برابر باشد.
  8. قیمت مناسبی داشته باشد و هزینه ی تمام کار را در ابتدا مطرح کند.
  9. مدت زمان کمتری برای اتمام کار نیاز داشته باشد.

نکاتی در مورد صافکاری ماشین های سواری

برخی اصطلاحات صافکاری

شاسی کشی

به عملی گفته میشود که برای برگرداندن شاسی خودروها به محل اولیه استفاده می شود. این عمل معمولا با جرثقیل یا جک انجام می شود.

شاسی کشی زمانی اهمیت پیدا می کند که ضربه حاصل از تصادف بسیار شدید باشد و ستونهای اصلی بدنه را جابجا کرده باشد.

دستگاه مکش

دستگاهی است که به صورت مکش، قسمت تورفته در اثر تصادف را بیرون می کشد. این دستگاه بیشتر برای کار روی خودروهای با طراحی منحنی (مثل پژو 206) استفاده میشود. استفاده از دستگاه مکش، تجربه و تخصص صافکار را نیاز دارد تا بدون ریزش رنگ خودرو قطعه را صاف کند.

صافکاری ماشین های سواری

رنگ کوره ای

رنگ کوره ای فقط در کارخانجات خودروسازی قابل انجام است که مجهز به سیستم پخت رنگ و اتاق رنگ هستند. صافکاری ها و تعمیرگاه ها، هرگز چنین بودجه ای را در اختیار ندارند.

بعضی صافکارها برای سرعت بخشیدن به خشک شدن رنگ، از اشعه UV استفاده می کنند. این کار ارتباطی به رنگ کوره ای ندارد.

یکی از ویژگیهای رنگ کوره ای آن است که اگر در تماس با تینر فوری قرار گیرد ورآمده و حل نمی شود، اما رنگی که توسط صافکاری ها اجرا شده باشد در اثر تماس با تینر فوری 20 هزار ور خواهد آمد.

پولیش خودرو

رنگ روی بدنه خودرو، در اصل 8 تا 10 لایه از رنگ است که روی هم قرار می گیرند و روی بدنه خودرو را پوشش می دهند. پولیش بدنه، یک لایه از این رنگ را بر می دارد و بدنه خودرو براقتر نشان داده میشود.

پولیش حتما باید توسط متخصص انجام شود به این دلیل که زمان بندی خاصی برای پاک کردن مواد وجود دارد. انجام پولیش به دفعات، به رنگ بدنه آسیب می رساند.

واکس پولیش عملی شبیه به پولیش است ولی فقط بدنه را براق می کند و لایه ای از رنگ را بر نمی دارد. کسانی که می خواهند کاری کنند بدنه ی خودرو زیباتر جلوه کند، معمولا از واکس پولیش استفاده می کنند.

نویسنده: مدیریت

مقاله های مشابه
پاکسازی پوست

پاکسازی پوست

آموزش کوتاه کردن موی مردانه

آموزش کوتاه کردن موی مردانه

آموزش تست و وکیوم کولر گازی

آموزش تست و وکیوم کولر گازی

آموزش تعویض لرزه گیر کولر خودرو

آموزش تعویض لرزه گیر کولر خودرو

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *