ثبت نام

چگونه یک نصاب دوربین مدار بسته ماهر و حرفه ای شویم؟

آموزش نصب دوربین مدار بسته

برای آنکه نصاب دوربین مدار بسته ماهر شویم می بایست یکی از سه روش زیر را انتخاب نمائیم.

  1. شاگردی کردن در مغازه های تخصصی نصاب دوربین مدار بسته که این یادگیری بسیار طولانی مدت است و برای کسانی که می خواهند سریع وارد بازار کار نصب دوربین مدار بسته شوند مناسب نیست. این سبک یادگیری بیشتر در سالیان قبل مرسوم بوده است.
  2. تحصیل در هنرستان های کاردانش آموزش و پرورش در رشته برق ساختمان به مدت 3 سال در دوره متوسطه دوم و یا ادامه تحصیل در دانشگاه های معتبر در رشته مهندسی برق که 4 سال طول می کشد.
  3. شرکت در دوره های مراکز فنی و حرفه ای دولتی و آموزشگاه های آزاد فنی و حرفه ای که به صورت تخصصی در حرفه نصب دوربین مدار بسته مشغول به آموزش کارآموزان می باشد ( که یکی از مراکز مجهز که به صورت تخصصی در امر آموزش برق ساختمان مشغول به آموزش مجتمع فنی و حرفه ای دارالفنون ری می باشد. (darr.ir))

در انتخاب آموزشگاه نصب دوربین مدار بسته به چه نکاتی مهمی باید توجه کنیم؟

البته انتخاب دوره های مهارت آموزی دوربین مدار بسته نباید صرفا بر اساس قیمت باشد بلکه جزئیات زیاد دیگری هم باید موردتوجه باشد. از نکاتی مثل به روز بودن تجهیزات، تجربه و سابقه استادان، سرفصل های ارائه شده، تعداد افراد حاضر در هر کلاس، به روز بودن آموزش ها و… که بگذریم، کیفیت دوره های عملی و به خصوص “امکانات و تجهیزات آموزشگاه ها” بسیار حائز اهمیت است.

به طور مثال ممکن است دوره ای ارزان باشد یا حتی مثل برخی دوره های دولتی، رایگان باشد- اما شما در طول دوره نتوانید آموخته های خود را به خوبی تمرین کنید و یا نمی تواند نیاز شما را برای ورود به بازار کار مرتفع سازد.

چگونه یک نصاب دوربین مدار بسته ماهر و حرفه ای شویم؟

طول دوره آموزش دوربین مدار بسته تحت شبکه :

مدت دوره آموزش دوربین مدار بسته با توجه به مدت ساعات برگزاری دوره و شیفت آموزشی (شیفت صبح، ظهر، بعدالظهر، غروب) و کلاسها (خصوصی، نیمه خصوصی، گروهی) بین هشت تا ده جلسه دو ساعته برنامه ریزی و اجرا می شود.

حداقل مدرک تحصيلی جهت آموزش دوربین مداربسته :

جهت شرکت در دوره نصب دوربین مدار بسته حداقل مدرک تحصیلی پایان سوم راهنمايي (پایان دوره متوسطه اول نهم) توصیه می شود و کسانی که تحصیلات کمتری دارند در صورت داشتن توانایی، تجربه، علاقه، استعداد و رغبت می توانند در این دوره شرکت کنند.

اعتبار مدارک فنی و حرفه ای:

افرادی که پس از گذراندن فرآیند تعریف شده در سازمان فنی و حرفه‎ای موفق به اخذ گواهینامه شوند با توجه به بین المللی بودن این مدرک می‌توانند در تمامی کشورهایی (186 کشور) که عضو سازمان جهانی کار (ILO) هستند، مشغول کار شوند. این گواهینامه بین‌المللی در همه این کشورها اعتبار دارد.

وضعیت بازارکار نصاب دوربین مدار بسته :

نصب دوربین مداربسته یکی از حرفه های به روز و محبوب جوانان است. با توجه به اهمیت بحث امنیت، استفاده از سیستم های نظارت تصویری به سرعت رو به افزایش است. امروزه عده زیادی با نصب و راه اندازی دوربین مدار بسته از منزل یا محل کار خود محافظت می کنند، دوربین های هوشمندی که حتی در شب قادر به رصد اشیا و اجسام هستند و از طریق اشعه مادون قرمز می توانند موجود زنده را از غیر زنده تشخیص دهند.

تکنولوژی دوربین مداربسته تا به آنجا پیش رفته است که افراد با نصب یک نرم افزار بر روی گوشی های تلفن همراه، قادر به رصد زنده تصاویر دوربین مداربسته خود هستند. قابلیت هایی که در فناوری دوربین مداربسته نهفته می باشند و شغل نصب دوبین مداربسته را ارزش آفرین کرده است.

وضعیت بازارکار نصاب دوربین مدار بسته

از نظر بازار کار می توان گفت نصب دوربین مدار بسته در ایران و سایر کشورها از اهمیت بالایی برخوردار است بطوریکه نصب دوربین مدار بسته از طرف اداره اماکن در ایران برای ساختمان های اداری، مراکز تجاری، موسسه ها، مغازه ها و فروشگاه ها اجباری می باشد که این خود به تنهایی باعث بهتر شدن بازار کار شغل نصاب دوربین مداربسته شده است. و از مشاهدات میدانی نیز می توان به این نتیجه رسید بازار این شغل به این زودی اشباع نخواهد شد.

وضعیت استخدام شغل برقکار ساختمان در برخی کشورهای جهان چگونه است؟

استرالیا در بازه زمانی ۵ سال گذشته میزان استخدام این شغل رشد ۲۱٫۶ درصدی داشته و در آینده رشد بسیار زیاد برای آن پیش بینی می شود. آمریکا پیش بینی ها نشان می دهد میزان استخدام برق کارها بین سال های ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰، رشد ۲۳ درصدی خواهد داشت. در حالی که متوسط این رشد برای همه مشاغل ۱۴ درصد می باشد.

فرصتهای شغلی، بازار کار و وضعیت استخدام برقکار ساختمان :

کار آموزان می توانند پس از گذراندن این دوره

  1. به عنوان رسته شغلی نصاب دوربین های مداربسته در راهنمائی و رانندگی به نصب، تعمیر و سرویس و نگهداری دوربین های کنترل ترافیک و کنترل جرایم رانندگی مشغول به کار شود.
  2. به عنوان نصاب، سرویس و نگهداری دوربینهای مداربسته در مراکز نظامی و انتظامی (سپاه، ارتش، نیروی انتظامی) مشغول به کار شود.
  3. به عنوان نصاب ، سرویس و نگهداری دوربین های مداربسته در ادارات، کارخانجات و شرکت ها مشغول به کار شود.
  4. به عنوان نصاب، سرویس و نگهداری دوربینهای مداربسته در مراکز بهداشتی و بیمارستان ها مشغول به کار شود.
  5. به عنوان نصاب ، سرویس و نگهداری دوربین های مداربسته در شرکت مترو مشغول به کار شود.
  6. به عنوان نصاب، سرویس و نگهداری دوربینهای مداربسته در دانشگاه های بزرگ و مراکز آموزشی مشغول به کار شود.
  7. به عنوان نصاب و سرویس و نگهداری دوربینهای مداربسته فروشگاه های زنجیره ای مواد غذائی و و پوشاک مشغول به کار شود.
  8. به عنوان نصاب سیار دوربینهای مداربسته به نصاب دوربین مداربسته در مغازه ها، منازل، پارکینگها و…. مشغول به کار شود.
  9. با دریافت گواهینامه ی مهارت فنی و حرفه ای و مراجعه به اتحادیه مربوطه جواز کسب دریافت کرده و به تاسیس مغازه تعمیر، نصب، سرویس و نگهداری اقدام کند.

میزان درآمد برقکار ساختمان چقدر است؟

در صورتی که شما به عنوان برقکار نصاب دوربین مداربسته در شرکت های ، ادارت، کارخانجات و…کار کنید، حداقل ميزان حقوق شاغلين بر اساس مصوبات شوراي عالي در چارچوب ماده 41 قانون كار که هر ساله تعيين مي گردد شروع می شود، كه در صورت رضايت كارفرما تا دو الی سه برابر پایه وزارت کار قابل افزايش خواهد بود.

در صورتی که شما به صورت مستقل و برای خودتان کار می کنید خیابانی که مغازه شما در آن قرار دارد و مقدار رفت و آمد خانواده ها در آن، بزرگی و کوچکی مغازه، مجهز بودن آن به تجهیزات مدرن و به روز، دوری و نزدیکی سایر مغازه های در میزان در آمد شما تاثیر دارد. براساس تحقیق محیطی انجام شده توسط نگارنده مبلغ در آمد برقکار ساختمان بین 3 الی 7 برابر حداقل حقوق اداره کار و در برخی شرایط بیشتر از این مقدار نیز می باشد.

میزان درآمد برقکار ساختمان چقدر است

نصب دوربین مدار بسته از آن مشاغل حرفه ای و پردرآمد است که روز به روز بازار کار بزرگتری پیدا می کند. برای تبدیل شدن به یک نصاب خوب دوربین مدار بسته باید انواع دوربین ها را بشناسید و نحوه نصب آن ها آشنا شوید. فروش دوربین مدار بسته نیز خود در کنار نصب این دوربین ها درآمد زا است. از طرفی دوربین های مداربسته سرویس های خدماتی خاصی نیز دارند که فرد نصاب را هر ازگاهی درگیر خواهد نمود. بنابراین درآمد شغل نصب دوربین مداربسته با توجه به ارتباط مستقیم با پیمانکاران ساختمانی و مصرف کنندگان نهایی درآمد بالا و قابل ملاحظه ای است. اما بسته به نوع تبلیغات و شرایط فنی کارآموز می توان درآمد تقریبی برای این رشته را در حدود 4 الی 7 میلیون تومان در ماه در نظر گرفت.

مثلا تعرفه و اجرت نصاب دوربین مداربسته طبق نرخ نامه مورخ مرداد 1397 اتحادیه

  1. نصب دوربین مداربسته تا ارتفاع ۳ متر شامل انواع: دام، بولت، باکس با تکنولوژی IP  AHD  HDTVI  HDC  شصت هزار تومان
  2. نصب دوربین مداربسته تا ارتفاع ۳ متر از نوع اسپیددام (چرخشی) با تکنولوژی IP  AHD  HDTVI  HDCVI دویست و ده هزار تومان
  3. نصب، راه اندازی و آموزش دستگاه NVR  DVR صد هزار تومان
  4. هزینه پشتیبان گیری دوربین مداربسته (انتقال بازبینی بر روی فلش) با تکنولوژی IP  AHD  HDTVI  HDCVI  پنجاه هزار تومان
  5. نصب رک تا ۷ یونیت و تا ارتفاع ۳ متر 45 هزار تومان
  6. نصب انواع میکروفن (خازنی، ولوم دار، گلفی) برروی دستگاه ضبط کننده 20 هزار تومان
  7. نصب هر متر داکت یا لوله فلکسی تا ارتفاع ۳ متر سه هزار تومان
  8. هزینه هر متر کابل کشی کابل کواکسیال RG59 و شبکه RJ45 تا ارتفاع ۳ متر هزار تومان

اگر شما در روز 4 مشتری داشته باشید و به طور متوسط از هر نفر 000/70 تومان حق الزحمه بگیرید درآمد ناخالص در روز 000/280 تومان و در ماه (26 روز کاری) هفت میلیون دویست و هشتاد هزار تومان خواهد شد. که پس از کسر هزینه های استهلاک ، تجهیزات، اجاره به طور خالص 5 میلیون و دویست هزار تومان برای شما خواهد ماند (بر اساس نرخ نامه سال 1397). البته سه اصل مهم مهارت ، انصاف و اخلاق شخص باطری ساز سه اصل مهم در در افزایش میزان در آمد باشد و اهمیت زیادی دارد.

تعرفه و اجرت نصاب دوربین مداربسته

در ضمن اگر کمی سرمایه هم داشته باشد می تواند با گشت و گذار در بازار و پیدا کردن فروشگاه هایی که محصولات دوربین را ارزان تر ارائه می دهند، تجهیزات لازم را خودش خریداری کند تا هم اجرت نصب بگیرد و هم سود خرید و فروش دوربین مداربسته نصیبش شود. به این صورت ماهانه درآمد بیشتری هم می تواند از این شغل جذاب کسب کند. شخص نصاب می تواند از فروش لوازم برقی نیز 25 الی 30 درصد سود دریافت کند و میزان درآمد خود را بالا ببرد.

سرمایه مورد نیاز برای احداث مغازه الکتریکی :

برای تاسیس و احداث مغازه الکتریکی نیاز به 2 سرمایه گذاری ملکی و سرمایه گذاری تجهیزاتی می باشد.

  1. 1) در سرمایه گذاری ملکی ما می توانیم با رهن مغازه که در شهرهای کوچک که از 12 میلیون تومان شروع و در شهرهای بزرگ مثل تهران تا 90 میلیون تومان ادامه دارد (که هر فردی با توجه به توان مالی خود منطقه ای را جهت تاسیس مغازه مکانیکی انتخاب می کند.(در صورتی که فرد پول زیادی جهت رهن مغازه ندارد می تواند مبلغ رهن را به اجاره تبدیل کند)
  2. سرمایه اولیه برای شروع به کار در این رشته بین 3 الی 5 میلیون تومان می باشد که شامل تهیه لوازم برای نصب می باشد که این لوازم عبارتند از
    1. نردبان برای نصب و تنظیم دوربین در ارتفاع(4 متری)
    2. دریل برای نصب دوربین و داکت کشی
    3. آچار BNC
    4. آچار مخصوص سوکت زدن
    5. استریپر برای لخت کردن کابل ها
    6. کاتر، انواع پیچ گوشتی دوسو و چهار سو، فازمتر
    7. فنر سیم کشی
    8. مولتی متر
    9. چکش کوچک

شخصیت های مناسب شغل نصاب دوربین مداربسته

اگر شما به شغلی علاقه مندید که فنی باشد، و از سر و کله زدن با لوازم برقی لذت می برید و می خواهید زودتر وارد بازار کار شوید، این شغل مناسب شماست. تیپ شخصیتی افرادی که به شغل نصاب دوربین مداربسته مشغول هستند غالبا اشخاصی پر انرژی، باهوش، هوشیار،دارای اطلاعات فنی خوب، مهارت خاص در حل مسئله جدید و چالش بر انگیز دارند و به خوبی می توانند با ابزار های مختلف کار کنند. این افراد مهارت تحلیل فراوانی دارند و می توانند مسائل مختلف را حل و فصل کنند. کارهای روتین و عادی آنها را خسته می کند. آنها همیشه دنبال فرصت ها و کارهای جالب و جدید هستند. از اعتماد به نفس و توانائی تنها کار کردن برخوردار هستند.

شخصیت های مناسب شغل نصاب دوربین مداربسته

مزاياي گواهينامه سازمان آموزش فني و حرفه اي كشور:

ضوابط احتساب دوره هاي آموزش فني و حرفه اي به جاي سوابق تجربي در طبقه بندي مشاغل: در اجراي تبصره ماده 10 آئين نامه ايجاد مراكز كارآموزي و جوار كارگاه و بين كارگاهي موضوع تبصره 2 ماده 110 قانون كار جمهوري اسلامي ايران مصوب( 27/10/71) هيئت محترم وزيران و آئين نامه اجرايي تبصره 1 ماده 49 قانون مذكور(12/2/71) و بر اساس بخشنامه 4660/ ن تاريخ 24/2/73 معاونت نظارت بر روابط كار وزارت كار وامور اجتماعي، ضوابط جايگزيني و احتساب دوره هاي آموزش فني و حرفه اي به جاي تجربه شغلي (سوابق كار)، در طرح هاي طبقه بندي مشاغل كارگاه هاي مشمول قانون كار به شرح ذيل مي باشد:

  1. طي دوره آموزشي مهارت درجه 1، معادل6 سال تجربه
  2. طي دوره آموزشي مهارت درجه 2، معادل4 سال تجربه
  3. طي دوره آموزشي مراكز جوار و ضمن كار، آموزش ارتقاء مهارت كمتر از 6 ماه، به تناسب مدت دوره، حداكثر3 سال تجربی
  4. پس از گذراندن دوره مهارت و دریافت گواهینامه مهارت فنی و حرفه ای کارآموز می تواند جواز کسب دریافت کند.
  5. پس از گذراندن دوره مهارت و دریافت گواهینامه مهارت فنی و حرفه ای کارآموز می تواند وام خود اشتغالی دریافت کند
  6. پس از گذراندن دوره و دریافت گواهینامه مهارت فنی و حرفه ای کارآموز می تواند گواهینامه خود را ترجمه و بین المللی کند

امید است مورد استفاده علاقمندان به رشته نصاب دوربین مداربسته قرار گرفته باشد

برای مشاهده شرایط و شرکت در دوره آموزش نصب دوربین مداربسته روی نام آن کلیک کنید.

نویسنده مقاله
علیرضا ترکمان پری (مدیر مجتمع فنی و حرفه ای دارالفنون ری)

نویسنده: مدیریت

مقاله های مشابه
آموزش رفع آبریزی کولر گازی

آموزش رفع آبریزی کولر گازی

آموزش تعویض شیر چهار راه کولر گازی

آموزش تعویض شیر چهار راه کولر گازی

آموزش تعویض تله روغن کولر گازی

آموزش تعویض تله روغن کولر گازی

انواع ارورها و رفع اشکال در کولرگازی

انواع ارورها و رفع اشکال در کولرگازی

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *