ثبت نام

کرال کنترل چیست و چگونه عمل میکند ؟

کرال کنترل خودرو

معنی Crawl در لغت نامه زبان انگلیسی « خزیدن » آمده، پس Crawl Control را می توان کنترل خزیدن معنی کرد.

کرال کنترل( Crawl Control ) چیست؟

کرال کنترل، یک سیستم الکترونیکی کنترل سرعت و کمک به ثبات تعادل خودرو، در مسیر های آفرود است. در این گونه مسیرها، ممکن است شرایطی پیش آید که اتومبیل علیرغم وجود سامانه های کمک سنگین و حتی قفل دیفرانسیل ( دیفلاک )، باز هم ناتوان از حرکت باشد که عموماً به دلیل عدم اصطحلاک کافی چرخ ها با مسیر است.

در این مواقع، ممکن است با فعال کردن هر 3 دیفلاک ( در صورت وجود )، هر 4 چرخ با نیروی دریافتی از پیشرانه، ناگزیر سرعت بگیرند، گاز با پدال گاز نیز در جهت ثابت کردن سرعت آنها عملا بی فایده است زیرا منجر به عدم کارایی شیارهای تایر می شود و امکان رهایی از شرایط موجود از بین می رود.

در این وضعیت، سیستم کرال کنترل به کمک می آید و با به دست گرفتن کنترل توزیع نیرو و ترمز هر چرخ و با ثابت کردن سرعت گردش چرخ ها ( سرعت بسیار کم)، امکان چنگ اندازی تایر به زمین را بیشتر می کند، در یک کلام، کرال کنترل، یعنی کروز کنترل در سرعت های بسیار پایین ( کمتر از 25 کیلومتر بر ساعت ) تعریف میشود.

این سیستم، ابتدا در 3 سرعت متفاوت طراحی و عرضه شد؛ ولی هم اکنون توسعه یافته و با 5 سرعت مختلف به کمک راننده می آید.

در انواع جدید، سیستم کمکی چرخش ( Turn Assist ) نیز با کرال کنترل به صورت یکپارچه عرضه شده و به گردش با شعاع بسیار کمتر ( تقریباً نصف حالت عادی ) در سرعت های کم کمک می کند. با کمک Turn Assist، عبور و گردش از گذرگاه های کم عرض و با زاویه زیاد ( تقریباً پیچ های U شکل ) امکان پذیر خواهد شد. این سیستم، با محدود کردن حرکت یکی از چرخ های جلو با ترمز گیری و مدیریت گردش بقیه چرخ ها، عملا خودرو را به حول محور آن چرخ ساکن ( یکی از چرخ های جلو ) می گرداند.

کرال کنترل چیست و چگونه عمل میکند

فعال کردن کرال کنترل

برای فعال کردن کرال کنترل، می بایست ابتندا گیربکس را در حالت 4L قرار داده و مطمئن باشید که اهرم تعویض دنده در حالت P یا N نباید. با فشردن دکمه ON/OFF نشانگر سیستم کرال روشن می شود و به راننده اطمینان می دهد که خودرو آماده مبارزه با مسیر های صعب العبود است. با گذر از سرعت 25 کیلومتر بر ساعت، سامانه مورد بحث به طور خودکار از مدار خارج می شود.

نویسنده: مدیریت

مقاله های مشابه
پاکسازی پوست

پاکسازی پوست

آموزش کوتاه کردن موی مردانه

آموزش کوتاه کردن موی مردانه

آموزش تست و وکیوم کولر گازی

آموزش تست و وکیوم کولر گازی

آموزش تعویض لرزه گیر کولر خودرو

آموزش تعویض لرزه گیر کولر خودرو

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *