ثبت نام

کلید محافظ موتور یا MPCB چیست؟

MPCB1 min

یکی از کلیدهای برق صنعتی که در تابلوهای فرمان موتوری به وفور مورد استفاده قرار می گیرد کلید، محافظ موتور یا کلید MPCB است. motor protection circuit breaker نام کامل این کلید است.

این کلیدها برای ولتاژ سه فاز تا ۵۰۰ ولت ساخته میشوند. و از نقطه نظر توان موتوری، برای توان های موتوری زیر ۶۰ کیلو وات طراحی و عرضه شده اند. ضمنا این کلیدها را میتوان براساس جریان نامی موتور و یا حتی توان نامی موتور انتخاب کرد.

برای یادگیری نحوه استفاده از این قطعه باید در دوره آموزش برق صنعتی شرکت کنید.

کاربرد کلید محافظ موتور یا کلید حرارتی

تقریبا هرجایی که از این نوع موتورها استفاده می شود، می توانیم از این کلیدهای MPCB برای حفاظت استفاده کنیم. مثلا پمپ های آب، کمپرسور های هوا، چیلرها، فن ها و غیره. کلید محافظ موتور( MPCB) برای موتورهای تک فاز القایی هم کاربرد دارد.

نکته:

اگر بخواهیم موتور را از راه دور روشن و خاموش کنیم می توانیم یک کنتاکتور بین کلید MPCB و موتور سه فاز قرار دهیم.

کلید محافظ موتور یا MPCB چیست؟

طرز کار کلید محافظ موتور یا  MPCB

این کلید یک تجهیز حفاظتی است که ساختار و عملکرد الکترومکانیکی دارد. یعنی هم شامل تجهیزات الکتریکی مثل بوبین است و هم مکانیکی مثل فنر و اهرم. این کلید نیز مانند کلید MCCB دارای دو قسمت حفاظتی است:

  1. یک قسمت حفاظتی مربوط به اتصال کوتاه که ممکن است در موتور رخ دهد. که این قسمت ساختار بوبینی شکل دارد.
  2. دومین قسمت حفاظتی مربوط به اضافه بارهایی است که در موتور رخ می دهد. که این قسمت به صورت بی متالی است و در اثر حرارت ایجاد شده در قطعات فلزی (ناشی از عبور جریان اضافه بار از آن) عمل می کند.

کنتاکت های کمکی Axiulary Contact در کلید محافظ موتور

در کلید MPCB معمولا دو دسته کنتاکت در نظر گرفته می شود که باز یا بسته شدن این کنتاکت ها وابسته به عملکرد کلید در حالت های قطع و وصل است.

یک سری کنتاکت که وقتی کلید بصورت دستی در حالت ON و OFF قرار میگیرد تغییر وضعییت می دهند. ازاین کنتاکت ها می توانیم مثلابرای اتصال به ورودی های PLC استفاده کنیم.

طرز کار کلید محافظ موتور یا  MPCB

برای مثال یک طرف ترمینال های این کنتاکت را به ولتاژ ۲۴ ولت DC و سمت دیگر را به یکی از ورودی های PLC متصل می کنیم. دراین حالت PLC برروی عملکرد کلیدها نظارت دارد. از این روش در مانیتورینگ صنعتی برای ثبت خطاهایی که در موتورهای الکتریکی اتفاق افتاده استفاده نمود. این کنتاکتها معمولا با شماره های ۱۳-۱۴ و ۲۱-۲۲ مشخص میشوند.

سری دوم از کنتاکت های فرمان کلید MPCB هستند که کنتاکتهای خطا یا FAULT نامیده میشوند. یعنی زمانیکه کلید به واسطه یک خطای اضافه بار یا اتصال کوتاه، سه فاز موتور را قطع میکند، این کنتاکتها نیز تغییر وضعییت می دهند. این کنتاکتها با شماره های ۹۵-۹۶ و ۹۷-۹۸ مشخص میشوند.

نکته:

همه مدلهای این نوع کلیدها، تمامی کنتاکتهایی که شرح داده شد را ندارند.

نویسنده: مدیریت

مقاله های مشابه
آموزش رفع آبریزی کولر گازی

آموزش رفع آبریزی کولر گازی

آموزش تعویض شیر چهار راه کولر گازی

آموزش تعویض شیر چهار راه کولر گازی

آموزش تعویض تله روغن کولر گازی

آموزش تعویض تله روغن کولر گازی

انواع ارورها و رفع اشکال در کولرگازی

انواع ارورها و رفع اشکال در کولرگازی

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *