دامین یا نام دامنه چیست؟

دامین یا نام دامنه چیست؟

هنگامی که قصد افتتاح یک سایت را داشته باشید، اولین نکته ای که در مورد آن از شما پرسیده می شود، آن است که آیا نام دامنه مورد نظر خود را انتخاب کرده اید یا خیر؟ بر خلاف تصور بسیاری از افراد که گمان می کنند این بخش از وب سایت اهمیت کمی دارند، باید بگوییم که اهمیت دامین در سئو و برندینگ سایت بسیار زیاد است.

اگر از خود پرسیده اید که ” چگونه می توانم یک نام دامنه مناسب سئو انتخاب کنم؟” باید به شما بگوییم که این امر یکی از ابتدایی ترین مواردی است که در دوره جامع آموزش سئو فنی حرفه ای دارالفنون به شما آموخته خواهد شد.

انتخاب دامین مناسب برای سایت

دامنه چیست؟

نام دامنه ها آدرس های اینترنتی منحصر به فرد و قابل خواندن توسط انسان در وب سایت ها است. دامین از سه بخش تشکیل شده است: یک دامنه سطح بالا (که معمولاً از آن با عنوان پسوند دامنه یاد می شود)، نام دامنه (نامی که به آدرس IP اشاره می کند) و یک زیر دامنه یا ساب دامین اختیاری.

ترکیبی از بخش اصلی نام دامنه و دامنه سطح بالا به عنوان “دامنه اصلی” یا “root domain” شناخته می شود. “http: //” بخشی از URL یا آدرس اینترنتی یک صفحه است اما جزئی از نام دامنه آن نبوده و به عنوان “پروتکل” شناخته می شود. که در ادامه به طوری دقیق و جزئی تر به این موارد نگاه خواهیم کرد:

دامنه سطح بالا

دامنه سطح بالا (TLD) اصطلاح رسمی است که برای اشاره به پسوند دامه مورد استفاده قرار می گیرد.این بخش از دامین در قسمت انتهایی آن و پس از یک نقطه قرار می گیرد. برخی از متداول ترین TLD ها شامل موارد زیر هستند:

  • .com
  • .net
  • .org
  • .edu

در حالی که احتمالاً همه ما با TLD های فوق آشنا هستیم، در واقع بیش از 1000 TLD ممکن وجود داشته باشد که مدیران وب سایت می توانند از یکی از آن ها استفاده کنند. این دامنه های لول بالا شامل مواردی از قبیل book ،. Clothing ، .dog ، و .lifeinsurance (و موارد بسیارد یگر ) است. ضمناً برخی از انواع نام دامنه به کشور یا منطقه خاصی تعلق دارند که با عنوان ccTLD شناخته می شوند. این دامنه ها با پسوند های همچون ir. برای ایران، uk. برای بریتانیا و موارد مشابه و بسیار دیگر هستند.

برخی از انواع دامنه های سطح بالا

نام دامنه

نام دامنه، سطح دوم در سلسله مراتب یک دامنه (پس از دامنه سطح بالا) را شامل می شود. این نام از یک ارائه دهنده خدمات دامین خریداری شده و به یک آدرس خاص اشاره می کند. در بخش زیر نام به طور دقیق تر به این موارد اشاره شده است.

چه طور یک نام دامنه سئو شده انتخاب کنم؟

وجود کلمه کلیدی در نام دامنه می تواند به عنوان یک عامل تاثیرگذار در رتبه گیری سایت در کلمه مورد نظر عمل کند. در واقع چنانچه دامین شامل کلمه کلیدی اصلی باشد می تواند به شما در سئو سایت کمک کند، البته منظور تنها کلمه کلیدی است و اگر این امر موجب طولانی شدن نام دامنه شود، می تواند مشکل ایجاد کند.

انتخاب نام مناسب برای وب سایت

برای انتخاب یک نام دامنه سئو شده باید به چه مواردی توجه کنیم؟

برای انتخاب یک دامین مناسب برای راه اندازی کسب و کار اینترنتی باید به نکات بسیاری توجه کنید که مهمترین آنها شامل موارد زیر هستند، البته در انتهای این مطلب به طور دقیق تر نیز در این رابطه صحبت می کنیم:

  • نامی را انتخاب کنید که قابلیت برند شدن داشته باشد.
  • نامی را انتخاب کنید که راحت در زبان بچرخد.
  • سعی کنید دامنه ای که انتخاب می کنید، تا حد امکان کوتاه باشد.
  • تا حد امکان به دامنه های .com فکر کنید.
  • از تقلید کردن از مارک های تجاری دیگر خودداری کنید.
  • نامی را انتخاب کنید که فعالیت را در ذهن مخاطب تداعی کند.
  • سعی کنید دامینی را انتخاب کنید که کی ورد اصلی فعالیت را در خود جای داده باشد.
  • چنانچه نام دامنه مورد نظر شما اشغال بود، با افزودن یا کم کردن پسوند و پیشوند، آن را انتخاب کنید.

دامنه ریشه

در حالی که اصطلاح “دامنه root” در ابتدا در بستر DNS (سرورهای نام دامنه) ایجاد شدند، با این وجود به طور معمول به ترکیبی از یک نام دامنه منحصر به فرد و یک دامنه سطح بالا (پسوند) برای شکل دادن یک آدرس کامل وب سایت اشاره دارد. دامنه اصلی وب سایت شما بالاترین صفحه در سلسله مراتب سایت شما (احتمالاً صفحه اصلی سایت) است. صفحات یا زیر دامنه های جداگانه می توانند در خارج از حوزه اصلی ایجاد شوند ، اما هر URL صفحه باید از نظر فنی با همان دامنه اصلی در ارتباط باشد تا جزئی از وب سایت شما محسوب شوند.

برای نمونه، چند مثال زیر نام دامنه هستند:

  • moz.com
  • digikala.com
  • edarim.com

تمامی آدرس های یک سایت ROOT DOMAIN یکسانی دارند و دو سایت مجزا هرگز نمی توانند روت دامین یکسانی داشته باشند.

زیر دامنه یا SUBDOMAIN

Subdomains سطح سوم سلسله مراتب دامنه است و بخشی از یک دامنه سطح بالاتر خواهد بود. sub domain پیش از دامنه root اضافه شده و با یک نقطه از نام دامنه جدا می شود. به عنوان مثال ، “blog.example.com” و “english.example.com” هر دو زیر دامنه دامنه اصلی “example.com” هستند. زیر دامنه ها می توانند بر روی هر دامنه اصلی ایجاد شوند.

یکی از مرسوم ترین زیر دامنه ها زیر دامنه www.domain.com یا همان آدرس دارای www است که در صورت عدم آدرس دهی صحیح می تواند موجب ایجاد مشکلات canonicalization  شود.

دامین مناسب SEO باید ویژگی های زیر را داشته باشد.

چه نوع نام دامنه ای برای سئو سایت مناسب تر است؟

بدون شک، هدف هر فرد از راه اندازی یک کسب و کار اینترنتی افزایش درآمد و فروش کالا یا خدمات است و نام دامنه می تواند بر این امر بسیار تاثیر گذار باشد. از همین رو بسیاری از افراد می خواهند بدانند که چه نام دامنه ای مناسب تر است و دامین سئو شده به چه DOMAIN هایی گفته می شود.

1. نام دامنه باید راحت به خاطر سپرده شود

شکی وجود ندارد که هرچه دامنه کوتاه تر باشد، راحت تر به خاطر سپرده می شود. در واقع همین امر به دلیل بالا بردن و بهبود تجربه کاربری می تواند بر رتبه دهی توسط موتور جستجو نیز تاثیرگذار باشد. گرچه برخی از سئو کارهای نیمه ماهر معتقدند که نام دامنه و به خصوص طول آن تاثیری در بهینه سازی سایت و سئو ندارد و فقط می تواند بر بازدید مستقیم تاثیر بگذارد، باید به شما بگوییم که گوگل به این امر نیز اهمیت می دهد، هرچند که این اهمیت چندان زیاد نباشد.

در این باره باید گفت توصیه می شود، دامین هایی را انتخاب کنید که علاوه بر با معنی بودن حداکثر 15 حرف (درحالت بهینه کمتر از 7 حرف) داشته باشند.

2. از کلمات کلیدی به طرزی معنادار استفاده کنید

چنانچه می توانید نامی را پیدا کنید که علاوه بر زیبایی و به یادآوری ساده شامل کمله کلیدی نیز باشد، حتماً از آن استفاده کنید، البته به خاطر داشته باشید، که نام دامنه ای که تنها از کی ورد ها انتخاب شده باشند، نه تنها برای سئو مناسب نیستند، بلکه می توانند ضربه زننده نیز باشند. برای مثال : mobile.com و یا mobile-shop-in-iran.com هرگز نام های دامنه مناسبی نخواهند بود. البته ممکن است نام های دامنه قدیمی ای را بیابید که خلاف این امر را ثابت کنند و علت این امر همان قدمت سایت های آن ها است. یک دلیل دیگر که می تواند اثر منفی اگزکت مچ کی ورد را از بین ببرد، محتوای بسیار غنی است.

3. از استفاده از خط فاصله در دامین خود داری کنید

نام دامنه علاوه بر کوتاهی و قابلیت به خاطر آورده شدن باید، یک ویژگی مهم دیگر را نیز داشته باشد و آن هم راحت تایپ شدن و راحت خوانده شدن است. دو امری که می توانند در صورت استفاده از خط تیره در میان نام دامنه تحت الشعاع قرار بگیرند.

4. از خرید دامنه های غیر .com خودداری کنید

ممکن است تصمیم داشته باشید، نام دامنه ای را خریداری کنید، ولی نسخه دات کام آن به فروش رفته باشد و در این زمان فردی به شما توصیه کند که یک نام از TLD دیگر با همان اسم اصلی را خریداری کنید. در این شرایط باید بگوییم که اگر چنین اقدامی را انجام دهید، یک اشتباه مهلک را مرتکب شده اید، زیرا بسیاری از کاربران خود را به دو دلیل اشتباه در تایپ مستقیم دامنه دات کام و مشکل در کسب رتبه ها برتر تجربه خواهید کرد. 

5. سابفلدرها را به زیر دامنه ها ترجیح دهید

اگر قصد دارید، یک بخش جدید در وب سایت خود ایجاد کنید، سعی کنید از سابفلدر استفاده کنید نه ساب دامین، زیرا بر خلاف اعلام گوگل که تفاوتی در این دو مورد وجود ندارد، تجربه ثابت کرده است که استفاده از سابفلدر اعتبار بیشتری را به سایت شما بازخواهد گرداند.

6. عمر نام دامنه همه چیز نیست

برخی از افراد معتقدند که عمر دامنه تاثیر بی نظیری در رتبه گیری آن دارند. گرچه نمی توان این مورد را به کلی رد کرد ولی باید گفت این فعالیت بلند مدت یک دامنه در یک حوزه خاص است که به آن اعتبار می بخشد. در واقع شما با خرید یک دامنه عمر دار، تنها در صورتی بر دیگران ارجحیت پیدا می کنید، که دامنه مورد نظر در این مدت فعال بوده باشد و در زمینه مذکور نیز فعالیت کرده باشد.

7. انتقال دامنه

ممکن است یک وبمستر به هر دلیلی تصمیمی بگیرد آدرس سایت را تغییر دهد. در این شرایط جدای از بحث انتخاب نام دامنه که باید شامل تمامی موارد فوق باشد، باید به مباحث انتقال صحیح نیز توجه کرد. این انتقال نام دامنه باید به نحوی انجام بپذیرد که سئوی وب سایت شما را دستخوش تغییرات نکند. برای جلوگیری از آسیب دیدن وب سایت و سئوی آن در زمان تغییر آدرس باید توجه کنید که تک تک آدرس ها، فولدر ها و زیر دامنه ها به درستی منتقل شده و تمامی این موارد رعایت گردند تا رتبه های سای از دست نرود.

نتیجه گیری

چنانچه در انتخاب اسم سایت خود شک دارید، بهتر است از خدمات مشاوره اسم سایت استفاده کنید، تا بتوانید، یک اسم خاص برای وب سایت خود انتخاب کنید. باید ایده های مختلف را برای اسم سایت خود، با یکدیگر مقایسه کنید و پس از آن نام دامنه را برگزینید. این مطلب بر اساس اطلاعات و اظهارات درج شده در سایت moz که به عنوان منبعی معتبر در زمینه سئو محسوب می شود، توسط مدرس دوره جامع سئو، فرهاد غلامی برای شما به فارسی بازگردانده شده است.

برچسب‌ها:,