سیبک چیست و چه وظیفه ای دارد؟

سیبک یکی از قطعات مهم در سیستم جلوبندی خودرو است که کروی شکل است. وظیفه سیبک کم کردن اصطکاک بین دو قطعه است و در معرض دو نیرو کشش و فشار قرار می گیرد. یکی از علایم خرابی سیبک می تواند لرزش در فرمان باشد.
*** دارالفنون، پلی به سوی کار و زندگی در خارج ***
سیبک بعنوان محور چرخشی، چرخها را به نحوی به سیستم تعلیق متصل می نماید که قابلیت چرخش در زمان پیچاندن فرمان، همزمان با بالا و پایین رفتن چرخها در دست اندازها وجود داشته باشد، دقیقا مانند آنچه در محل اتصال پای انسان به لگن وجود دارد.
سیبک ها در خودرو که قابلیت ساپورت مقداری از وزن خودرو را نیز دارا هستند، معمولا از یکسو به طَبَق و از سوی دیگر به متعلقات چرخ متصل می شوند.

سیبکها معمولا فقط در محور جلو، و به سر هر طَبَق دیده می شوند. البته سیبک هایی هم در اتصالات میل فرمان وجود دارد که کوچکتر از سیبکهای سیستم تعلیق هستند و غالبا توسط عوام با سیبک های سیستم تعلیق اشتباه گرفته می شوند.
اکثر سیبکها نیاز به نگهداری ندارند، اما در برخی خودروهای قدیمی از سیبکهای گریس خور استفاده شده که باید همزمان با تعویض روغن یا حداکثر هر ۶ ماه یکبار گریس کاری شوند.
امیدوارم با این مقاله کوتاه با مفهوم سیبک در اتومبیل آشنا شده باشید .