نکات ضروری در آب بندی و راه اندازی خودروی صفر کیلومتر

نکات ضروری در آب بندی و راه اندازی خودروی صفر کیلومتر

برای شروع استفاده و راه اندازی خودرو صفر کیلومتر، باید به نکاتی توجه کرد تا در بلند مدت عملکرد و عمر مفید قطعات و بخش های مختلف خودرو را افزایش داد.

آب بندی چیست و چرا صورت میگیرد؟

در فرآیند تحویل خودروی نو به مشتریان بازدید های لازم مطابق دستور العمل های فنی صورت می‌گیرد. این مجموعه بازدید‌ها تضمین کننده کارکرد صحیح کلیه قسمت های یک خودرو و آمادگی 100 درصدی تحویل خودرو به مشتری و استفاده آنی از آن است. اما در عین حال لازم است در زمان تحویل خودرو نو به نکاتی توجه کرد و در پیمایش روزهای اولیه رفتار رانندگی خاصی را جهت آماده کردن خودرو برای پیمایش های طولانی تر در آینده انجام داد.

این کار اصطلاحا آب بندی نام دارد. آب بندی خودرو جهت آماده سازی و هماهنگ کردن کلیه قسمت های خودرو خصوصا موتور و گیربکس صورت میگیرد، فرآیندی که نهایتا منجر به عملکرد بهتر و افزایش طول عمر مفید قطعات و همچنین کاهش هزینه تعمیر و نگهداری خودرو خواهد شد.

راه اندازی خودروی صفر کیلومتر

اصول رانندگی با خودرو نو در دوره آب بندی و و راه اندازی خودرو:

رانندگی در 1000 کیلومتر اول:

رانندگی با سرعت حداکثری و بالای 100 کیلومتر در ساعت ممنوع؛ بخاطر داشته باشید قطعات موتور کاملا نو هستند. هر چند در کارخانه تست های اولیه بر روی موتور جهت تست کارکرد صحیح آن انجام شده است، اما به دلیل تازگی قطعات تولید شده، قطعات دارای منافذ و سوراخ‌های بسیار ریز و میکروسکوپی هستند که نیازمند کارکرد آرام در سرعت و دور پایین هستند تا در یک فرآیند آرام به شکل مناسبی جهت کارکرد طولانی به آمادگی لازم برسند.

این مهم بیشتر در دیواره داخلی سیلندرها، رینگ‌های پیستون، میل‌لنگ و دیگر قطعات داخلی مهم و از جمله مجموعه گیربکس اتفاق می‌افتد.

انتخاب دور موتور مناسب:

در هر دنده ای دور متناسب با آن را بکار ببرید و از رانندگی با دور موتور بالا بپرهیزید.

اصول رانندگی با خودرو نو در دوره آب بندی و و راه اندازی خودرو

رانندگی در 1000 تا 1500 کیلومتر اول:

سرعت خودرو را می‌توان به طور کاملا تدریجی به حداکثر برسانید و سپس بطور تدیرجی کاهش دهید.

ا دور موتور میتواند به طور تدریجی تا حداکثر ظرفیت مجاز خود افزایش یابد.

توجه داشته باشید دور موتور مجاز برای لحظات بسیار کوتاهی 6000 دور بر دقیقه (r/Min) می‌باشد.

اگر از حالت دستی گیربکس استفاده می‌کنید، بلافاصله قبل از رسیدن آمپر دور سنج به ناحیه قرمز رنگ، دنده را به یک عدد بالاتر یا به اصطلاح سبک‌تر تغییر دهید.

در زمان آب بندی یا اصولا در حالت کلی نباید دور موتور خیلی پایین باشد و باید از دنده با دور موتور متناسب استفاده کنید.

وقتی که موتور سرد است دور موتور را چه در حالت دنده خلاص و چه در سایر دنده ها به حداکثر نرسانید.

تایر ها نیز نیازمند دوره آب بندی کوتاهی هستند.

ترمزها در 300 کیلومتر ابتدایی نمی‌توانند اصطحکاک مطلوبی را ایجاد کنند و لازم است شما پدال ترمز را به خوبی فشار دهید تا اصطحکاک افزایش یافته و قابلیت ترمز بهتر شود.

این حالت پس از هر بار تعویض لنت های ترمز نیز باید انجام شود.

مجموعه این نکات کمک می‌کند تا خودرو شما در دراز مدت عملکرد بهتری داشته و هزینه های تعمیر و نگهداری آن کاهش یابد.

برچسب ها:
لینک کوتاه :
داود	ترکمان پری
داود ترکمان پری

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
پست های مشابه