آموزش نقشه خوانی مدارات پراید

تحریریه تخصصی دارالفنون
تحریریه تخصصی دارالفنون
9 دقیقه مطالعه
آموزش نقشه خوانی مدارات پراید

آموزش نقشه خوانی مدارات پراید یکی از مهم‌ترین مهارت‌هایی است که هر مکانیک یا علاقه‌مند به آموزش برق خودرو باید یاد بگیرد. خودرو پراید با وجود طراحی ساده‌تر نسبت به خودروهای امروزی، دارای مدارهای الکتریکی متنوعی است که شناخت و تحلیل آن‌ها می‌تواند در عیب‌یابی و تعمیرات بسیار کمک‌کننده باشد.

از مدار استارت گرفته تا چراغ‌ها، بوق، بخاری و سیستم صوتی، همه و همه دارای نقشه‌های مشخصی هستند که اگر اصول آن‌ها را بدانید، نه‌تنها تعمیر سریع‌تر انجام می‌شود بلکه هزینه‌ها هم کاهش پیدا می‌کند.

در این مقاله به‌صورت مرحله به مرحله به بررسی نقشه‌های الکتریکی پراید می‌پردازیم و نشان می‌دهیم هر مدار چگونه طراحی شده و چه نکاتی برای تحلیل و رفع مشکلات آن وجود دارد.

نقشه‌های برقی خودرو چه اطلاعاتی را در اختیار ما قرار می‌دهند؟

نقشه‌های برقی خودرو زبان مشترک مهندسان و تعمیرکاران است. این نقشه‌ها به شما نشان می‌دهند که هر سیم، سوکت و فیوز چه نقشی در مدار دارد و مسیر جریان برق چگونه است. اطلاعاتی که از نقشه‌ها به دست می‌آید شامل موارد زیر است:

  • مسیر جریان برق در مدار
  • شماره و رنگ سیم‌ها
  • محل فیوزها و رله‌ها
  • عملکرد اجزای مختلف مانند آلترناتور، ECU، بخاری و چراغ‌ها

یادگیری نقشه‌خوانی مدارات پراید به شما امکان می‌دهد به‌راحتی محل خرابی را تشخیص داده و اقدامات لازم برای رفع مشکل را انجام دهید.

حتما بخوانید: چرا دنده ماشین از جا می پرد؟

نقشه خوانی مدار استارت پراید

مدار استارت پراید وظیفه دارد برق را از باتری به سمت استارت منتقل کند. این مدار شامل سوئیچ استارت، رله استارت و موتور استارت است.
اگر خودرو روشن نشد، ابتدا باید فیوز و رله استارت را بررسی کنید.
یکی از مشکلات رایج در این مدار، سولفاته شدن سر باتری یا سوکت‌هاست.
نکته: در مدار استارت پراید، کوچک‌ترین ضعف اتصال می‌تواند مانع روشن شدن خودرو شود.

آموزش نقشه خوانی مدارات پراید
آموزش نقشه خوانی مدارات پراید


نقشه خوانی مدار آلترناتور (دینام) پراید

آلترناتور یا دینام وظیفه شارژ باتری و تأمین برق مصرفی خودرو را دارد.
در نقشه مدارات پراید، سیم‌های دینام شامل سیم مثبت خروجی و سیم تحریک است.
اگر چراغ شارژ روی داشبورد روشن شد، به احتمال زیاد مشکل از مدار دینام است.

علت مشکل ذوب شدن مکرر فیوز 85 صدم SQW در پراید و راه حل

یکی از مشکلات شایع در خودرو پراید، سوختن مکرر فیوز 0.85 SQW است. علت این مشکل معمولاً وجود اتصال کوتاه در سیم‌کشی یا استفاده از مصرف‌کننده پرقدرت در مدار مربوطه است.

برای رفع این مشکل، مسیر سیم‌کشی باید به‌طور کامل بررسی شود تا محل اتصال کوتاه شناسایی گردد. هیچ‌گاه فیوز را با آمپر بالاتر جایگزین نکنید، زیرا این کار می‌تواند به سیم‌کشی آسیب جدی وارد کند. آموزش نقشه‌خوانی مدارات پراید، به شما نشان می‌دهد چگونه مسیر جریان برق را تحلیل کنید و مشکلات فیوزها را بدون آسیب به سایر مدارها برطرف نمایید.

بیشتر بخوانید: تفاوت موتور کاربراتوری و انژکتوری

نقشه خوانی و تحلیل مدار بوق و ترمز پراید

مدار بوق پراید شامل کلید بوق روی فرمان، رله و خود بوق‌ها است. در مدار چراغ ترمز نیز کلید فشاری پشت پدال ترمز و لامپ‌های عقب خودرو قرار دارند.

اگر بوق کار نکند، اولین اقدام بررسی فیوز و رله است. در مدار چراغ ترمز، شایع‌ترین مشکل خراب شدن سوئیچ پدال ترمز است. یادگیری نقشه‌خوانی این مدارها باعث می‌شود حتی مشکلات جزئی نیز سریعاً شناسایی و رفع شوند. مهارت نقشه خوانی برق خودرو برای تعمیرکاران تازه‌کار و کسانی که قصد ورود به بازار کار برق خودرو را دارند، بسیار ارزشمند است.

بررسی و نقشه خوانی مدار پخش صوت پراید

مدار پخش صوت پراید شامل برق ACC، برق مستقیم باتری، سیم زمین و سیم‌های بلندگوها است. هر بلندگو دو سیم دارد (مثبت و منفی) و رنگ سیم‌ها متفاوت است تا از اشتباه در اتصال جلوگیری شود.

اگر صدای یکی از باندها قطع شد، معمولاً سیم مربوطه قطع یا اتصال ناقص دارد. آموزش نقشه‌خوانی مدارات پراید به شما کمک می‌کند مسیر سیم‌ها را به‌درستی دنبال کنید و از ایجاد مشکل در سایر اجزا جلوگیری نمایید. همچنین می‌توان به‌راحتی ایرادات مدار صوتی را بدون نیاز به تعویض قطعات اضافی رفع کرد.

سیم های بلندگوها در نقشه مدار پخش صوت

سیم های بلندگوها در نقشه مدار پخش صوت
چهار بلندگوی پراید هرکدام دو سیم دارند (مثبت و منفی).
رنگ سیم‌ها متفاوت است تا اشتباه در اتصال پیش نیاید.
اگر صدای یکی از باندها قطع شد، به احتمال زیاد سیم آن قطع یا اتصال ناقص دارد.

مدار چراغ های کوچک پراید چگونه کار می کند؟

چراغ‌های کوچک وظیفه تأمین روشنایی کم برای شب را دارند.
این مدار شامل کلید چراغ، فیوز و لامپ‌های کوچک جلو و عقب است.
نکته: اتصال نادرست چراغ‌ها می‌تواند باعث مصرف بالای باتری شود.

بررسی و نقشه خوانی مدار ساعت دیجیتال پراید

ساعت دیجیتال پراید از دو مسیر مجزا برق دریافت می‌کند: مسیر اول برق دائم است که وظیفه حفظ زمان و تنظیم ساعت حتی هنگام خاموش بودن خودرو را بر عهده دارد، و مسیر دوم برق چراغ‌ها است که برای تنظیم روشنایی و تغییر نور صفحه ساعت استفاده می‌شود.

این طراحی باعث می‌شود ساعت همواره زمان دقیق را نمایش دهد و در عین حال نور آن با روشنایی کابین و چراغ‌های خودرو هماهنگ باشد. با نقشه‌خوانی دقیق این مدار، می‌توان مشکلات ناشی از قطعی سیم یا اختلال در ولتاژ را شناسایی و به‌راحتی رفع کرد، بدون اینکه نیاز به تعویض کل ساعت باشد.

حتما بخوانید: علت خرابی انگشتی موتور و علائم آن

چرا نور ساعت پراید هنگام روشن شدن چراغ ها کم می شود؟

در پراید، سیستم روشنایی داخلی خودرو به‌گونه‌ای طراحی شده که هنگام روشن شدن چراغ‌های جلو و چراغ‌های کوچک، ولتاژ ورودی به ساعت دیجیتال کاهش پیدا می‌کند. این کاهش ولتاژ یک ویژگی طراحی مدار است تا روشنایی صفحه ساعت با نور سایر چراغ‌ها هماهنگ شود و نور صفحه بیش از حد در شب یا در شرایط تاریکی چشم راننده را آزار ندهد.

به عبارت دیگر، سیستم به‌صورت خودکار تنظیم می‌شود تا تجربه رانندگی راحت و ایمن‌تری ایجاد کند. این هماهنگی باعث می‌شود تمام نمایشگرها و چراغ‌های داخل کابین در نور متعادل عمل کنند و تمرکز راننده بر جاده حفظ شود.

چگونه می توان ساعت پراید را به طور دائم روشن نگه داشت؟

تغییر در سیم‌کشی و اتصال مستقیم به برق دائم باتری
استفاده از کلید دستی برای کنترل

بررسی و نقشه خوانی مدار چراغ های علائم پراید

چراغ‌های علائم شامل راهنماها، فلاشر و چراغ‌های هشدار روی داشبورد هستند.
این مدار معمولاً توسط رله فلاشر و کلید راهنما کنترل می‌شود.

تحلیل و نقشه خوانی مدار چراغ داخل اتومبیل و صندوق عقب پراید

چراغ‌های کوچک وظیفه تأمین روشنایی کم برای شب را دارند و شامل کلید چراغ، فیوز و لامپ‌های کوچک جلو و عقب می‌شوند. اتصال نادرست این چراغ‌ها می‌تواند باعث مصرف بالای باتری شود.

چراغ‌های داخلی و چراغ صندوق عقب نیز به یکدیگر متصل هستند. به دلیل اتصال موازی کلیدهای درب‌ها، با باز شدن هر دری یا صندوق، مدار بسته شده و چراغ‌ها روشن می‌شوند. آموزش نقشه‌خوانی این مدارها باعث می‌شود مشکلات روشنایی خودرو به‌سرعت تشخیص داده شود و نیازی به آزمون و خطای طولانی نباشد.

چرا با باز کردن صندوق عقب، چراغ سقفی پراید روشن می شود؟

به دلیل اتصال موازی کلیدهای درب‌ها، با باز شدن هر دری یا صندوق، مدار بسته می‌شود و چراغ سقفی روشن می‌شود.

تحلیل و نقشه خوانی مدار قفل مرکزی پراید

سیستم قفل مرکزی پراید شامل یونیت کنترل، موتورهای قفل و کلید دستی است.

سیستم قفل مرکزی پراید چگونه دقیقاً کار می کند؟

با ارسال فرمان از یونیت، موتورهای قفل درب‌ها فعال شده و قفل یا باز می‌شوند.

تحلیل مدار سیستم بخاری پراید

بخاری پراید از موتور دمنده، کلید سرعت و مقاومت‌ها تشکیل شده است.

مشکلات متداول بخاری پراید

کار کردن بخاری فقط روی دور آخر (مشکل مقاومت دمنده)
کار نکردن کامل بخاری (خراب شدن موتور فن)
گرم نشدن بخاری (مشکل در ترموستات یا جریان آب رادیاتور)

تحلیل و نقشه خوانی مدار شیشه بالابر پراید

شیشه بالابر پراید شامل کلید، موتور بالابر و سیم‌کشی است.

چرا شیشه سمت شاگرد در پراید زودتر کند می شود؟

به علت اصطکاک بیشتر یا ضعف موتور بالابر سمت شاگرد.

روش های تقویت شیشه بالابر سمت شاگرد

مدار راهنما و فلاشر شامل کلید راهنما، کلید فلاشر، رله و لامپ‌های راهنماست. قطع شدن راهنما معمولاً به علت خرابی رله یا کلید است. آموزش نقشه‌خوانی مدارات پراید باعث می‌شود هرگونه ایراد در این سیستم‌ها سریع و دقیق رفع شود.

بررسی و نقشه خوانی مدار راهنما و فلاشر پراید

این مدار شامل کلید راهنما، کلید فلاشر، رله و لامپ‌های راهنماست.
قطع شدن راهنما معمولاً به علت خرابی رله یا کلید است.

برای مطالعه بیشتر: علت ریپ زدن ماشین چیست؟

بررسی و نقشه خوانی مدار چراغ های جلو پراید

چراغ‌های جلو شامل نور بالا، نور پایین و چراغ کوچک هستند. نکات مهم در تعمیر و ارتقا شامل استفاده از رله برای کاهش فشار روی کلید چراغ، بررسی فیوزها، تمیز کردن اتصالات و تنظیم ارتفاع نور است.
این مدار شامل کلید راهنما، کلید فلاشر، رله و لامپ‌های راهنماست.
قطع شدن راهنما معمولاً به علت خرابی رله یا کلید است.

هرگز از لامپ‌های پرقدرت بدون رله استفاده نکنید زیرا می‌تواند به کلیدها و سیم‌کشی آسیب بزند. آموزش نقشه‌خوانی به شما کمک می‌کند مسیر برق و عملکرد صحیح چراغ‌ها را بررسی کنید و از مشکلات آینده جلوگیری نمایید.

نکات مهم در تعمیر و ارتقای چراغ های جلو پراید

هرگز از لامپ‌های پرقدرت بدون رله استفاده نکنید.
نصب رله باعث کاهش فشار روی کلید چراغ‌ها می‌شود.
فیوزها را دوره‌ای بررسی کنید.
اتصالات و حباب چراغ را تمیز کنید.
ارتفاع نور چراغ‌ها را تنظیم کنید.

جمع بندی

در این مقاله به‌طور کامل آموزش نقشه خوانی مدارات پراید را مرور کردیم. از مدار استارت و دینام گرفته تا بخاری، قفل مرکزی، شیشه بالابر و چراغ‌ها، همگی دارای نقشه‌های مشخصی هستند که اگر آن‌ها را بلد باشید، می‌توانید به‌راحتی مشکلات خودرو را عیب‌یابی و رفع کنید.
یادگیری نقشه‌خوانی علاوه بر صرفه‌جویی در هزینه‌ها، باعث می‌شود در مواقع ضروری سریع‌تر مشکل خودرو را حل کنید. اگر علاقه‌مند به یادگیری بیشتر هستید، پیشنهاد می‌کنم دوره‌های آموزش برق خودرو فنی و حرفه ای آموزشگاه دارلفنون و کتاب‌های تخصصی سیم‌کشی پراید را نیز مطالعه کنید.

درباره نویسنده

تحریریه تخصصی دارالفنون

تحریریه تخصصی دارالفنون

مجموعه از متخصصان و اساتید مجرب مجتمع فنی حرفه ای دارالفنون