ثبت نام

چگونه یک برقکار ساختمان ماهر و حرفه ای شویم؟

آموزشگاه برق کشی ساختمان

برای آنکه یک برقکار ساختمان ماهر شویم می بایست یکی از سه روش زیر را انتخاب نمائیم.

  1. شاگردی کردن در مغازه های الکتریکی می باشد که این یادگیری بسیار طولانی مدت است و برای کسانی که می خواهند سریع وارد بازار کار برقکار ساختمان شوند مناسب نیست و این سبک یادگیری بیشتر در سالیان قبل مرسوم بود است.
  2. تحصیل در هنرستانهای کاردانش و فنی و حرفه ای آموزش و پرورش در رشته برق ساختمان به مدت 3 سال در دوره متوسطه دوم و یا ادامه تحصیل در دانشگاههای معتبر در رشته مهندسی برق که 4 سال طول می کشد.
  3. شرکت در دوره های مراکز فنی و حرفه ای دولتی و آموزشگاههای آزاد فنی و حرفه ای که به صورت تخصصی در حرفه برق ساختمان مشغول به آموزش کارآموزان می باشد ( که یکی از مراکز مجهز که به صورت تخصصی در امر آموزش برق ساختمان مشغول به آموزش می باشد مجتمع فنی و حرفه ای دارالفنون ری می باشد(darr.ir)

در انتخاب آموزشگاه برقکار ساختمان به چه نکاتی مهمی باید توجه کنیم؟

البته انتخاب دوره های مهارت آموزی برق ساختمان نباید صرفا بر اساس قیمت باشد بلکه جزئیات زیاد دیگری هم باید موردتوجه باشد. از نکاتی مثل به روز بودن تجهیزات ، تجربه و سابقه استادان، سرفصل های ارائه شده، تعداد افراد حاضر در هر کلاس، به روز بودن آموزش ها و… که بگذریم، کیفیت دوره های عملی و به خصوص “امکانات و تجهیزات آموزشگاه ها” بسیار حائز اهمیت است. به طور مثال ممکن است دوره ای ارزان باشد یا حتی مثل برخی دوره های دولتی، رایگان باشد- اما شما در طول دوره نتوانید آموخته های خود را به خوبی تمرین کنید و یا نمی تواند نیاز شما را برای ورود به بازار کار مرتفع سازد.

 

طول دوره آموزش برقکار ساختمان :

مدت دوره آموزش برق ساختمان با توجه به مدت ساعات برگزاری دوره و شیفت آموزشی (شیفت صبح، ظهر، بعدالظهر، غروب) و کلاسها (خصوصی، نیمه خصوصی، گروهی) بین یک تا سه ماه برنامه ریزی و اجرا می شود.

 

حداقل مدرک تحصيلی جهت آموزش برق ساختمان :

جهت شرکت در دوره برق ساختمان حداقل مدرک تحصلی پایان سوم راهنمايي (پایان دوره متوسطه اول نهم) توصیه می شود و کسانی که تحصیلات کمتری دارند در صورت داشتن توانائی ، تجربه، علاقه ، استعداد و رغبت می توانند در این دوره شرکت کنند.

darr bargh sakhteman 3

اعتبار مدارک فنی و حرفه ای :

افرادی که پس از گذراندن فرآیند تعریف شده در سازمان فنی و حرفه‎ای موفق به اخذ گواهینامه شوند با توجه به بین المللی بودن این مدرک می‌توانند در تمامی کشورهایی (186 کشور) که عضو سازمان جهانی کار (ILO) هستند، مشغول کار شوند و این گواهینامه بین‌المللی در همه این کشورها اعتبار دارد. لیست کشورهای عضو سازمان جهانی کار را در این لینک ILO مشاهده نمایید.

 

وضعیت بازارکار برقکار ساختمان :

با توجه به گزارش تیتر شهر مورخ آذر ماه 1395 بطور متوسط روزانه بالغ بر 3 هزار واحد مسکونی جدید در کشور احداث می‌شود، به همین جهت صنعت ساختمان به عنوان یکی از مهمترین و اساسی ترین صنایع در توسعه کشور، نقش اصلی در مصرف منابع و سرمایه‌های ملی دارد به طوری که بنابر آمارهای جهانی بیش از 30 درصد از درآمد سرانه ملی در کشور ما صرف تامین مسکن می‌شود و با توجه به رشد ساخت و ساز در کشور نیاز به برقکار ساختمان روز به روز در حال افزایش می باشد
اما با وجود اهمیت این صنعت در کشور، عمر مفید ساختمان‌ها در ایران کمتر از 40 سال است در حالی که این مقدار در کشورهای توسعه یافته به بیش از 100 سال می‌رسد که نشانگر هدر رفت بالای سرمایه در صنعت ساختمان است.که در نتیجه با افزایش عمر مفید ساختمان سرانه تعمیرات برق ساختمان در کشور ما در مقایسه با متوسط جهانی بیشتر است به گونه ای که هر ایرانی سالانه به طور میانگین 3 تا 5 بار برای سرویس، تعمیر ، تعویض وسیمکشی به برقکار مراجعه می کنند و از مشاهدات میدانی نیز می توان به این نتیجه رسید بازار این شغل به این زودی اشباع نخواهد شد.
و مهمتر از هر چیز علاوه بر سیم کشی ساختمان لوازم و تجهیزاتی جانبی که در واحدها و مجتمع های مسکونی استفاده می شود روز به روز در حال بروز شدن می باشد مانند (درب اتوماتیک، درب کرکره ای پارکینگ، نصب دوربین، نصب اعلام حریق، نصب دزدگیر، برق خورشیدی ،هوشمند سازی ساختمان ، آنتن برقی ، برق اضطراری و…) که نشان از افزایش موقعیت شغلی برقکار ساختمان دارد.

 

وضعیت استخدام شغل برقکار ساختمان در برخی کشورهای جهان چگونه است؟

استرالیا در بازه زمانی ۵ سال گذشته میزان استخدام این شغل رشد ۲۱٫۶ درصدی داشته و در آینده رشد بسیار زیاد برای آن پیش بینی می شود.
آمریکا پیش بینی ها نشان می دهد میزان استخدام برق کارها بین سال های ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰، رشد ۲۳ درصدی خواهد داشت. در حالی که متوسط این رشد برای همه مشاغل ۱۴ درصد می باشد.

darr cctv 1

فرصتهای شغلی، بازار کار و وضعیت استخدام برقکار ساختمان :

کار آموزان می توانند پس از گذراندن این دوره

  1. به عنوان رسته شغلی برقکار ساختمان در کارخانجات، ادارات، شرکتها ، فروشگاهها ،بیمارستانها، مراکز نظامی و انتظامی به تعمیر، سرویس و نگهداری برق مراکز مشغول به کار شود
  2. به عنوان سرویسکار ،نصاب و فروشنده دوربین مدار بسته، در منازل، ادارات،مغازه ها،و….مشغول به کار شود.
  3. به عنوان سرویسکار و نصاب و فروشنده دزدگیر اماکن در منازل، ادارات، مغازهها و…. مشغول به کار شود.
  4. به طراحی، نصب و سیم کشی و فروش سیستم اعلام حریق در منازل ، شرکتها و….. مشغول به کار شود.
  5. به نصب ، سرویس و نگهداری و فروش دربهای اتوماتیک و دربهای کرکره ایی پارکینگی مشغول به کار شود.
  6. به عنوان نصاب و فروشنده لوازم برق اضطراری در شرکتها،مدارس، فروشگاهها، بیمارستانها و…. مشغول به کار شود.
  7. با دریافت گواهینامه ی مهارت فنی و حرفه ای و مراجعه به اتحادیه مربوطه جواز کسب دریافت کرده و به تاسیس مغازه الکتریکی اقدام کند
  8. به عنوان برقکار سیار مشغول به کار شود.
  9. به تولید و نصب تابلوهای برق ساختمان اقدام کند
  10. به تعمیر، سرویس و نصب آیفون های تصویری اقدام کند
  11. به هوشمند سازی مدارات برق ساختمان اقدام کند( هوشمند سازی ساختمان )
  12. به عنوان نصاب اتصال زمین (ارتینگ) مشغول به کار شود

 

میزان درآمد برقکار ساختمان چقدر است؟

در صورتی که شما به عنوان برقکار ساختمان در شرکت های ، ادارت، کارخانجات و…کار کنید، حداقل ميزان حقوق شاغلين بر اساس مصوبات شوراي عالي در چارچوب ماده 41 قانون كار که هر ساله تعيين مي گردد شروع می شود كه در صورت رضايت كارفرما تا دو الی سه برابر پایه وزارت کار قابل افزايش خواهد بود.

اما در صورتی که شما به صورت مستقل و برای خودتان کار می کنید خیابانی که مغازه شما در آن قرار دارد و مقدار رفت و آمد خانواده ها در آن، بزرگی و کوچکی مغازه الکتریکی ، مجهز بودن آن به تجهیزات مدرن و به روز، دوری و نزدیکی سایر مغازه های الکتریکی در میزان در آمد شما تاثیر دارد. براساس تحقیق محیطی انجام شده توسط نگارنده مبلغ در آمد برقکار ساختمان بین 3 الی 7 برابر حداقل حقوق اداره کار و در برخی شرایط بیشتر از این مقدار نیز می باشد.

 

مثلا تعرفه و اجرت برقکا ساختمان طبق نرخ نامه مورخ مرداد 1398 اتحادیه صنف برقکاران ساختمان

1- نصب انواع چراغ معمولی 18500 تومان

2- نصب آیفن تصویری 160 هزار تومان (نصب هر گوشی اضافه 45 هزار تومان )

3- نصب لامپ مهتابی 2 لامپه 25 هزار تومان

4- نصب و راه اندازی کولرآبی 85 هزار تومان

5- فقط نصب هواکش منزل 45 هزار تومان

6- اجرای سیستم اتصال زمین (ارتینگ) 180 هزار تومان

7- نصب هر دتکتور نوری و دودی جهت اعلام حریق 35 هزار تومان

8- نصب هر عدد آنتن مرکزی 140 هزار تومان

9- نصب هر عدد تایمر راه پله، فتوسل، چشمی 55 هزار تومان

10- نصب و راه اندازی جک دربهای برقی به همراه سیستم کنترل 450 هزار تومان

11- نصب هر عدد کلید و پریز و سرهم بندی 9 هزار تومان

12- نصب هر عدد سر پیچ 4500 تومان

13- لوله کشی با لوله پلیکا هر متر 4 هزار تومان

 

اگر شما در روز 7 مشتری داشته باشید و به طور متوسط از هر نفر 50 هزار تومان حق الزحمه بگیرید درآمد ناخالص مغازه الکتریکی در روز 350 هزار تومان و در ماه (26 روز کاری) نه میلیون یکصد هزار تومان خواهد شد .که پس از کسر هزینه های استهلاک ، تجهیزات، اجاره به طور خالص 6 میلیون تومان برای شما خواهد ماند(بر اساس نرخ نامه سال 1398).

البته سه اصل مهم مهارت ، انصاف و اخلاق شخص برقکار ساختمان سه اصل مهم در در افزایش میزان در آمد باشد و اهمیت زیادی دارد(( در ضمن شخص برقکار می تواند از فروش لوازم برقی نیز 25 الی 30 درصد سود دریافت کند و میزان درآمد خود را بالا ببرد))

 

darr darbe automatic 2

سرمایه مورد نیاز برای احداث مغازه الکتریکی :

برای تاسیس و احداث مغازه الکتریکی نیاز به 2 سرمایه گذاری ملکی و سرمایه گذاری تجهیزاتی می باشد.

  1. در سرمایه گذاری ملکی ما می توانیم با رهن مغازه که در شهرهای کوچک که از 12 میلیون تومان شروع و در شهرهای بزرگ مثل تهران تا 90 میلیون تومان ادامه دارد (که هر فردی با توجه به توان مالی خود منطقه ای را جهت تاسیس مغازه مکانیکی انتخاب می کند .(در صورتی که فرد پول زیادی جهت رهن مغازه ندارد می تواند مبلغ رهن را به اجاره تبدیل کند)
  2. سرمایه مورد نیاز جهت خرید تجهیزات لوازم الکتریکی بین 25 الی80 میلیون تومان می باشد و هر مقدار شخص سرمایه بیشتری جهت خرید لوازم الکتریکی از جمله کلید، پریز، انواع سیم، انواع کابل، انواع لامپ، قوطی،دوربین مداربسته، سیستم اعلام حریق، آیفن معمولی و تصویری، دزدگیر، لوازم ارتینگ، کابل، تلفن ، لوستر ، پرژکتور، تایمر، فتوسل و…. سرمایه گذاری کند ((در ضمن شخص می تواند بسیاری از لوازم را با چک مدت دار خریداری کند))
  3. شخصیت های مناسب شغل برقکار ساختمان : اگر شما به شغلی علاقه مندید که فنی باشد، و از سر و کله زدن با لوازم برقی لذت می برید و می خواهید زودتر وارد بازار کار شوید، این شغل مناسب شماست. تیپ شخصیتی افرادی که به شغل برقکار مشغول هستند غالبا اشخاصی پر انرژی ، باهوش، هوشیار،دارای اطلاعات فنی خوب، مهارت خاص در حل مسئله جدید و چالش بر انگیز دارند و به خوبی می توانند با ابزار های مختلف کار کنند.این افراد مهارت تحلیل فراوانی دارند و می توانندمسائل مختلف را حل و فصل کنند. کارهای روتین و عادی آنها را خسته می کند .آنها همیشه دنبال فرصت ها و کارهای جالب و جدید هستند. ازاعتماد به نفس و توانائی تنها کار کردن برخوردار هستند

 

darr darbe automatic 1

مزاياي گواهينامه سازمان آموزش فني و حرفه اي كشور:

ضوابط احتساب دوره هاي آموزش فني و حرفه اي به جاي سوابق تجربي در طبقه بندي مشاغل: در اجراي تبصره ماده 10 آئين نامه ايجاد مراكز كارآموزي و جوار كارگاه و بين كارگاهي موضوع تبصره 2 ماده 110 قانون كار جمهوري اسلامي ايران مصوب( 27/10/71) هيئت محترم وزيران و آئين نامه اجرايي تبصره 1 ماده 49 قانون مذكور(12/2/71) و بر اساس بخشنامه 4660/ ن تاريخ 24/2/73 معاونت نظارت بر روابط كار وزارت كار وامور اجتماعي، ضوابط جايگزيني و احتساب دوره هاي آموزش فني و حرفه اي به جاي تجربه شغلي (سوابق كار)، در طرح هاي طبقه بندي مشاغل كارگاه هاي مشمول قانون كار به شرح ذيل مي باشد:

  1. طي دوره آموزشي مهارت درجه 1، معادل6 سال تجربه
  2. طي دوره آموزشي مهارت درجه 2، معادل4 سال تجربه
  3. طي دوره آموزشي مراكز جوار و ضمن كار، آموزش ارتقاء مهارت كمتر از 6 ماه، به تناسب مدت دوره، حداكثر3 سال تجربی
  4. پس از گذراندن دوره مهارت و دریافت گواهینامه مهارت فنی و حرفه ای کارآموز می تواند جواز کسب دریافت کند.
  5. پس از گذراندن دوره مهارت و دریافت گواهینامه مهارت فنی و حرفه ای کارآموز می تواند وام خود اشتغالی دریافت کند.
  6. پس از گذراندن دوره و دریافت گواهینامه مهارت فنی و حرفه ای کارآموز می تواند گواهینامه خود را ترجمه و بین المللی کند.
  7. امید است مورد استفاده علاقمندان به رشته برق ساختمان قرار گرفته باشد

 

 

نویسنده مقاله
علیرضا ترکمان پری (مدیر مجتمع فنی و حرفه ای دارالفنون ری)

نویسنده: مدیریت

مقاله های مشابه
آموزش رفع آبریزی کولر گازی

آموزش رفع آبریزی کولر گازی

آموزش تعویض شیر چهار راه کولر گازی

آموزش تعویض شیر چهار راه کولر گازی

آموزش تعویض تله روغن کولر گازی

آموزش تعویض تله روغن کولر گازی

انواع ارورها و رفع اشکال در کولرگازی

انواع ارورها و رفع اشکال در کولرگازی

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *