ثبت نام

دینام خودرو چیست و چه وظیفه ای دارد؟

photo 2018 08 30 12 22 12 e1559205228937

یکی از مهمترین و حساس ترین قطعات خودرو دینام ماشین است که به طور کلی در این مقاله دینام خودرو چیست و چه وظیفه ای دارد؟ آشنا خواهید شد. یک باطری ماشین در طول روشن بودن خودرو به طور خودکار برق را با تمام اجزای الکتریکی و الکترونیکی خودرو منتقل می کند.

اما باطری خودرو به تنهایی توان انتقال این مقدار انرژی الکتریکی را به اجزای خودرو ندارد. دینام خودرو مدام و در حین روشن بودن موتور ماشین برق تولید می کند و این برق را در اختیار باطری قرار می دهد. تعمیر دینام نیز یکی از مواردی است که در آموزش برق خودرو به شما یاد داده خواهد شد.

به طور کلی باید گفت وظیفه دینام تولید برق و ذخیره برق در باطری ماشین می باشد. پس فهمیدیم که در صورت خرابی دینام ماشین ، در مدت کوتاهی باطری ماشین خالی می شود. به طور خلاصه باید گفت وظیفه باطری تنها تهیه برق برای استارت زدن خودرو و در مواقع روشن نبودن موتور می باشد و انتقال برق به نقاط مختلف در زمان روشن بودن موتور توسط دینام ماشین انجام می شود.

اگر دینام خراب باشد، میتوان گفت تمامی کارایی خودرو از دست رفته و به مرور به موتور، کامپیوتر مرکزی خودرو ، سیستم تعلیق، سیستم تصویه هوا، پمپ بنزین و سایر بخش های حیاتی خودرو آسیب میرسد.

 

نشانه های خرابی دینام:

اولین علامت خرابی دینام ماشین ، چراغ هشدار (چراغ چک) است. در خیلی از خودروها چراغ هشداری برای آگاه ساختن از وضعیت دینام و باطری ماشین وجود دارد. این چراغ در کنار صفحه کیلومتر ماشین جای دارد.

به طور معمول در زمان باز کردن سوییچ و استارت زدن خودرو ، این چراغ روشن می شود و سپس خاموش می شود و اما اگر پس از استارت زدن و روشن شدن خودرو، این چراغ همچنان روشن بود به این معناست که بطری یا دینام ماشین به مشکل خورده است و خراب شده است.

 

یک تست ساده برای مطمئن شدن از سلامت دینام که فقط حرفه ای ها آنرا میدانند:

برای انجام این تست کافیست در یک محیط تاریک خودرو را روبری یک دیوار پارک کنید و چراغ های بزرگ خودرو را روشن کنید و استارت بزنید؛. در عین حال به میزان روشنایی چراغ ها توجه داشته باشید و اگر تفاوتی در میزان نور چراغ ها به وجود نیامد احتمالا دینام ماشین سالم است. اما اگر هنگامی که استارت زدیم، نور چراغها کم شد به این معناست که انرژی را صرفا از باطری می گیرد و دینام خراب است.

 

چند روش برای پیشگیری از خرابی دینام :

1- استفاده از باطری با ظرفیت بیشتر

2- نگه داشتن دور موتور روی ۲۰۰۰ در زمان توقف و کمی گاز دادن

3- قرار دادن دور فن کولر در پایین ترین درجه ممکن

4- بررسی وضعیت تسمه دینام از نظر شل بودن

5- خودداری از روشن نمودن چراغ ها در زمان های غیر ضروری( زمان توقف)

 

نویسنده: مدیریت

مقاله های مشابه
پاکسازی پوست

پاکسازی پوست

آموزش کوتاه کردن موی مردانه

آموزش کوتاه کردن موی مردانه

آموزش تست و وکیوم کولر گازی

آموزش تست و وکیوم کولر گازی

آموزش تعویض لرزه گیر کولر خودرو

آموزش تعویض لرزه گیر کولر خودرو

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *