الگوریتم برت چیست ؟ – تحلیل نحوه عملکرد گوگل با وجهه ای انسانی

الگوریتم برت چیست ؟ – تحلیل نحوه عملکرد گوگل با وجهه ای انسانی

متخصصین گوگل در طی سالیان گذشته کوشیده اند با بهبود عملکرد هوش مصنوعی این موتور جستجو، رفته رفته، رفتار آن را به انسان نزدیک و نزدیکتر کنند، که آخرین دست آورد در این راه، چیزی نیست جز الگوریتم Bert یا بهتر است بگوییم، آپدیت برت .

Bert چیست؟

BERT یک مدل پردازش زبان طبیعی بدون نظارت است که از قبل آموزش داده شده است. این الگوریتم می تواند 11 مورد از موارد متداول NLP(یا Natural Language Processing) را پس از تنظیم صحیح به طور دقیق پیاده سازی کند و به یک تقویت کننده برای پردازش و درک طبیعی زبان تبدیل شود.

BERT عمیقاً و دقیقاً دو جهته است، این به آن معنی است که کلمات قبل و بعد از کلمات به درستی بررسی شده و با اطلاعات مندرج در ویکی پدیا تطبیق داده می شود، تا الگوریتم بتواند درک صحیحی از مفهوم آنچه کاربر در پی آن است بدست آورد.

BERT از کجا نشات گرفته است؟

بدون شک الگوریتم برت، آپدتی چالش زا برای متخصصین سئو خواهد بود و به حدی تاثیر گذار است که حداقل یک جلسه را در دوره تخصصی آموزش جامع سئو به خود اختصاص خواهد داد. در این بخش از مقاله می خواهیم به بررسی چرایی به وجود آمدن الگوریتم BERT بپردازیم.

NLP یا پردازش زبان طبیعی چیست؟

در گذشته رایانه ها توانایی درک زبان انسانی را نداشتند. در واقع تا پیش از گسترش نو آوری مذکور تحت عنوان پردازش طبیعی زبان، کامپیوترها، تنها می توانستند متون را دریافت کرده و تحویل دهند ولی توانایی تحلیل آن را نداشتند. در واقع NPL با هدف بهبود درک رایانه از زبان انسان ها شکل گرفت.

تا پیش از معرفی الگوریتم برت مدل های مختلفی از این نوع الگوریتم ها به کار بسته شدند. این درحالی بود که هر یک از این الگوریتم ها تنها می توانستند یکی از وجه های زبانی را به طور مجزا پردازش کنند. امری که پس از حضور Bert به طور جامع و بر روی 11 فاکتور مختلف انجام شده و درک موتورجستجو از زبان انسان را تا حد اعلائی گسترش می دهد.

BERT کجا می رود؟

اما برت تا کچا پیش خواهد رفت؟ هدف نهایی برت چیست و چگونه عمل خواهد کرد؟ بنابر گفته های فرهاد غلامی متخصص سئو و مدرس دوره جامع سئو در مجتمع فنی و حرفه ای دارالفنون:

BERT در سالیان آینده به حدی پیش خواهد رفت، که بتواند تمامی عبارات کوتاه و بلند در زبان های مختلف را به درستی درک کند. از دید من اینکار می تواند دو مزیت بزرگ را به همراه داشته باشد. این دو مزیت شامل بهبود نتایج در SERP و رساندن کاربر به هدف واقعی و همچنین افزایش بازدهی برای تولید کنندگان واقعی محتوا خواهد بود.”

گسترش برت به تازگی شروع شده است و نسخه های متعددی نیز از آن به وجود آمده است.

الگوریتم برت چگونه می تواند این هوش مصنوعی را تقویت کند؟

همانطور که گفته شد، Bert نوعی هوش مصنوعی است. گوگل برای گسترش و بهبود عملکرد الگوریتم این هوش از متون ویکی پدیا و هزینه های قابل توجه برای افزایش قدرت محاسباتی استفاده کرده است. آنها در این راه از یک شبکه عصبی تحت نظارت استفاده کردند تا هوش مصنوعی با استفاده از تمام متون ویکی پدیا آموزش ببیند و زبان و متن را بهتر درک کند.

یکی از بزرگترین مزیت های برت آن است که می تواند جملاتی با طول های مختلف و حتی جملات بسیار طولانی را درک کند و پس از آن، برای همیشه به خاطر بسپارد. الگوریتم Bert برای باهوش تر و کامل تر شدن از تکنیکی به نام masking استفاده می کند.

ماسک گذاری چیست؟

masking یا نقاب گذاری زمانی اتفاقی می افتد که یک کلمه تصادفی در یک عبارت پنهان باشد. در چنین وضعیتی، برت می کوشد با توجه به کلمه قبل و بعد حدس بزند که کلمه مذکور چیست.

برخی از کارهایی که BERT نمی تواند انجام دهد

بنابر بررسی های انجام شده، گرچه bert در درک عبارات مثبت درست عمل می کند، در عبارات منفی نمی تواند کارآمد عمل کند. برای مثال وقتی کسی بنویسد، “کفتر چاهی یک … است.” خود الگوریتم درک کرده و جای خالی را با پرنده پر می کند اما اگر شخص دیگری بنویسد “کفتر چاهی یک … نیست.” نمی داند که باید با چه چیزی جای خالی را پر کند. بنابراین در مواردی که برت نمونه ها یا زمینه های نفی را پیش از این ندیده است، درک این موضوع برایش سخت خواهد بود.

از این الگوریتم برای خود یک غول بی شاخ و دم نسازید

به محض معرفی الگوریتم برت، تنش زیادی در میان متخصصین سئو و تولیدکنندگان محتوا ایجاد شد. بسیاری از این افراد تصور کردند برت برای آن ها دردسر آفرین خواهد شد. در این باره باید به شما بگوییم که چنین تصوری غلط است. البته این الگوریتم می تواند رتبه ها را در بسیاری از نتایج جستجو تغییر دهد و در واقع این امری انکار ناشدنی است. فراموش نکنید که BERT برای کسانی که محتوای واقعی، با مفهوم واقعی تولید کرده و آن را با هدف بهبود تجربه کاربری در وب سایت خود قرار می دهند، یک مزیت بزرگ محسوب می شود و به افزایش بازدید آن ها خواهد انجامید.

چگونه وب سایت را برای BERT بهینه سازی کنیم؟

برت تنها بخشی از الگوریتم کلی گوگل برای به وجود آوردن نتایج جستجو است و به همین دلیل نمی توان تنها با تکیه بر ویژگی های آن به SEO پرداخت. در این مورد می توان گفت که نباید فراموش کنید که گوگل تنها با هدف بهبود تجربه کاربران و فراهم ساختن نتایج دقیق و بهتر دست به تغییر در الگوریتم های خود می زند و به همین دلیل تنها راه نهایی برای بهبود رتبه سایت و به واسطه آن افزایش بازدید، کارکرد واقعی در زمینه تولید محتوا است. افرادی که محتوای واقعی و با کیفیت را برای کاربران واقعی تولید کنند، هرگز با مشکل مواجه نمی شوند.

نتیجه گیری

الگوریتم برت یا آپدیت bert گوگل یا هر آنچه که اسمش را بگذارید، یک هوش مصنوعی پردازش زبان طبیعی است که با هدف کمک به هسته الگوریتم موتور جستجوی گوگل ایجاد شده است. هدف از بهره بردن از این آپدیت نزدیکتر کردن نتایج SERP به مفهوم واقعی عبارت جستجو شده است.

مطلبی که در مورد الگوریتم برت گوگل در وب سایت مجتمع آموزشی دارالفنون ری مطالعه نمودید، توسط متخصصین تولید محتوای دپارتمان رایانه و آموزش seo این مجتمع از متنی انگلیسی با همین عنوان در وب سایت moz به فارسی ترجمه شده است.