سئو چیست؟
SEO یا سئو مخفف عبارت Search Engine Optimization است. این عمل با هدف افزایش کمیت و کیفیت ترافیک به وب سایت شما از طریق نتایج موتور جستجوی که می تواند منجر به افزایش فروش کالا یا خدمات شود، انجام می پذیرد.
جدول محتوا
چه مواردی را می توان مرتبط با سئو دانست؟
برای درک صحیح مفهوم بهینه سازی وب سایت برای موتورهای جستجو یا سئو بهتر است آن را به چند بخش مختلف زیر تقسیم کنیم:
- بهبود کیفیت ترافیک : فرض کنید فردی واژه Apple را سرچ کند و در پی دسترسی به داده های موجود در مورد محصولات کمپانی فروش کامپیوتر و تلفن همراه اپل باشد، اما به جای آن به وب سایتی در مورد سیب ها هدایت شود. چنین وضعیتی برای هیچکس خوشایند نخواهد بود و منظور از بهبود کیفیت ترافیک در سئو دقیقاً جلوگیری از به وجود آمدن چنین وضعیتی است.
- افزایش مقدار ترافیک : اگر می خواهید کسب و کار خود را گسترش دهید، نه تنها باید توسط مخاطبین واقعی دیده شوید، بلکه باید به طور کلی در صفحات نتایج موتور جستجو (SERP) بیشتر دیده شده و ترافیک بیشتری جذب کنید.
- نمایان شدن در نتایج ارگانیک : تبلیغات بخش قابل توجهی از بسیاری از SERP ها را تشکیل می دهند. ترافیک ارگانیک هرگونه ترافیکی است که بدون نیاز به صرف هزینه و به واسطه بهینه سازی سایت یا SEO اتفاق بی افتد.
نحوه کار SEO به چه صورت است؟
پیش از آنکه بخواهیم به بررسی نحوه کار سئو بپردازیم، باید با مفهوم موتور جستجو آشنا شویم. به طور خلاصه می توان گفت که یک موتور جستجو (search engin)، موتوری بر بستر یک سایت است که به شما در یافتن صفحات اینترنتی هدف خود به واسطه جستجوی یک عبارت کمک می کند. این صفحات می توانند به طور بالقوه برطرف کننده نیاز شما باشند و موتور جستجو نیز می کوشد تا بر اساس توانایی های خود بهترین نتیجه ممکن را برای شما به نمایش در بیاورد.
آیا تا به حال فکر کرده اید که این نتایج چگونه ایجاد می شوند؟ گوگل و هر موتور جستجوی دیگر یک خزنده دارد، که در سرتاسر اینترنت گشت زنی کرده و اطلاعات تمامی صفحات وبی که ببیند را ذخیره می کند. سپس الگوریتم موتور جستجو با تطبیق دادن عبارت مورد نظر شما با متون تلاش می کند که بهترین نتیجه را برای شما به نمایش در بیاورد.
در الگوریتم سرچ انجین ها عوامل زیادی وجود دارد که بر سئو تاثیرگذار بوده و می تواند رتبه سایت شما را دستخوش تغییر کند. این تغییرات می تواند شامل آمدن به صفحه اول گوگل و یا حتی خط اول آن باشد، یا منجر به از دست رفتن شما شود و همه چیز به آن بستگی دارد که کیفیت کار شما در چه حد باشد.
آیا سئو تنها به عوامل داخلی سایت وابسته است؟
خیر SEO تنها به عوامل داخلی سایت وابسته نیست و عوامل بیرونی نیز می تواند بر آن تاثیرگذار باشد. در واقع می توان گفت مهمترین بخش در بهینه سازی سایت، تهیه محتوای مناسب است. برای مثال:” هنگامی که صفحه ای در مورد نحوه پخت نان سنگک تولید می کنید، توقع می رود که کاربر پس از مطالعه آن اطلاعات کافی در زمینه نحوه پخت نان سنگک کسب کرده باشد.” به همین دلیل است که اگر مطلب شما مخاطب محور نباشد و اطلاعات کافی در اختیار مخاطبین قرار ندهد، حتی اگر در ابتدای کار رتبه خوبی بگیرد نیز دیری نمی پاید که رتبه خود را از دست می دهد. این امر یکی از مهمترین عوامل خارجی تاثیر گذار بر سئو وب سایت است، که گرچه همواره تاثیر بسیاری داشته است، اما در سال 2020 دارای اهمیت دوچندان نیز شده است.
بهینه سازی وب سایت می تواند اشکال مختلفی به خود بگیرد. این می تواند شامل تصاویر با کیفیت و واقعی، متون دقیق، توضیحات کافی، تگ های متای مناسب باشد.
اگر فرایند سئو با هدف HEO یعنی Human Experiance Optimization به معنای بهینه سازی تجربه کاربری انجام شود، می تواند در نهایت به موفقیت ختم شود.
یادگیری سئو
یادگیری سئو یک پروژه طولانی مدت و مستلزم صرف زمان بسیار است که تنها در صورت شرکت در کلاس های مناسب می توانید زمان آن را تا حد قابل قبولی کاهش دهید. برای شرکت در این کلاس ها می توانید به صفحه دوره آموزش سئو در وب سایت ما مراجعه کنید. فرایند بهینه سازی سایت شامل بخش های مختلفی است که در ادامه برای شما تشریح خواهیم کرد:
ساخت یک وب سایت مناسب سئو
اولین گام در سئو بررسی ویژگی های خود سایت است. در واقع این بعد مربوط به ویژگی های فنی و برخی از سایر ویژگی های داخلی یک سایت است که می تواند در روند رتبه گیری وب سایت تاثیرگذار باشد. این فرایند می تواند به عنوان یکی بهبود دهی بر روی وب سایتی قدیمی پیاده سازی شده و یا منجر به ساخت یک وب سایت جدید شود.
این بخش از فرآیند seo داخلی از انتخاب دامنه مناسب سئو شروع شده و تا مباحث مرتبط به با لینک سازی داخلی گسترش می یابد.
محتوا و نشانه گذاری های مرتبط
یک وب سایت بدون محتوا عملاً هیچ است. این محتوا است که می تواند مشتریان را به دریافت خدمات یا خرید کالا از شما متقاعد کند. علاوه بر خود محتوا می توان از نشانه گذاری های یا تگ های دیگر برای ساختار دادن به متن و بهبود ارائه اطلاعات به مشتریان استفاده کرد. ضمناً وقتی بحث سئو درمیان است، این امر شامل تمامی انواع محتوا از تصویر و ویدیو گرفته تا متن و صوت است و برای یادگیری آن باید یا در دوره جامع سئو دارالفنون شرکت کرده و یا در یک دوره تولید محتوا شرکت کنید.
سایر مباحث سئو On-Page
برخی دیگر از ویژگی های داخلی وب سایت در رابطه با سئو داخلی مربوط به کدهایی می شوند که می توانند نحوه تحویل داده ها یا دیده شدن وب سایت توسط ربات ها را کنترل کنند.
لینک سازی و سئو خارجی
سئو خارجی یکی دیگر از جنبه های مرتبط با بهینه سازی وب سایت است. محبث off-page Seo خود شامل بخش های مختلفی است:
- لینک سازی خارجی
- انجام تبلیغات
- برندینگ
- فعالیت در شبکه های اجتماعی
و موارد بسیار دیگری است که باید به صورت طبیعی و به دور از فریبکاری انجام شوند.
سایر مباحث مرتبط با بهینه سازی
بهینه سازی وب سایت تنها به موارد مرتبط با موتورهای جستجو خلاصه نمی شود. هدف نهایی از بهینه سازی وب سایت افزایش درآمد است و این افزایش درآمد زمانی اتفاق می افتد که بازدید کنندگان به شما اعتماد کنند. گام نهایی و تکمیل کننده هر پروژه سئو conversion rate optimization یا بهینه سازی نرخ تبدیل است که با نام (CRO) نیز شناخته می شود و جزو مسائل مرتبط با دیجیتال مارکتینگ می باشد.
نتیجه گیری:
بازارکار سئو امروزه شرایط خوبی دارد و اگر قصد یادگیری و آموزش سئو و تبدیل شدن به یک سئوکار حرفه ای را دارید بهتر است به یک محل معتبر مراجعه کنید.
لازم به ذکر است که قیمت سئو برای خدمات سایت میتواند با توجه به شرایط آن متفاوت باشد و یک تعرفه ی دقیق برای سئو وجود ندارد.
“آموزشگاه دارالفنون، مسیری به سوی ثروت است.”