فیلر گیری چیست؟ نکات لازم برای فیلرگیری خودرو
اگر شما هم به دنبال پاسخ سوالاتی همچون:
- فیلر گیری چیست؟
- نکات لازم برای فیلر گیری موتور ماشین چیست؟
هستید. با ما در این مقاله همراه باشید.
جدول محتوا
فیلر گیری چیست؟
بعد از شروع به کار کردن پیشرانه، چون جنس تمامی قطعات از فلز است، بهصورت عادی بعد از گرمشدن، مقداری منبسط میشوند. بهطورکلی تمامی فلزات این خاصیت را دارند و بسته به جنس و نوع آلیاژ، طول این انبساط متغیر است.
در پیشرانهها، چون افزایش دما امری اجتنابناپذیر است، باید برای تغییر طول ایجادشده راه چارهای اندیشیده میشد.
یکی از اصلیترین قسمتهایی که تغییر طول در اثر افزایش دما میتواند مستقیماً روی آن تأثیر بگذارد، سوپاپها هستند. برای این منظور، کارخانه تولیدکننده بهتناسب جنس آلیاژ مورد استفاده در ساخت سیلندر، سرسیلندر و سوپاپها و با محاسبه طول انبساط استاندارد در دمای بالای پیشرانه، لقی استانداردی را بین سوپاپ و میلسوپاپ در نظر میگیرد تا زمانی که فلزات منبسط میشوند و طولشان زیاد میشود، این افزایش طول باعث ساییدگی و خراب شدن سطح استکانیها نشود.
این عمل با استفاده از یک وسیله فلزی به نام فیلر که سختی آن از سختی فلزات مورد استفاده در استکانی سوپاپ کمتر است، انجام میشود.
نظر به اینکه نوع قرارگیری سوپاپ در پیشرانههای مختلف باهم متفاوت است، روش و اندازه فیلرگیری هم در هر پیشرانه با دیگری تفاوت دارد. بهعنوانمثال، در پیشرانههایی که میلسوپاپ مستقیماً به سر استکانی ضربه میزند، برای فیلر کردن باید فاصله بین بادامک و سر استکانی را درحالیکه بادامک کاملاً به سمت پایین آمده است اندازهگیری کرد. ولی در پیشرانههایی که از اسبک برای باز و بسته کردن سوپاپ استفاده میکنند، باید برای فیلرگیری، اسبک را در حالت قیچی(فنر کاملاً فشرده) قرارداد و سپس فاصله اسبک مقابل را با سوپاپ فیلر کرد.
در فیلرگیری باید توجه داشت که عدد فیلر سوپاپ هوا همیشه کمتر از سوپاپ دود است.
نکات لازم برای فیلرگیری موتور
شناخت سوپاپها برای فیلر گیری
ما باید مقدار لقی و فاصله مجازی که باید برای سوپاپها با فیلر میزان کنیم، بدست اورده باشیم. این مقدار لقی بسته به دستور کارخانه در حالت سرد یا گرم برای فیلر گیری موتور ماشین ضروری است. شناخت احتراق سیلندر های مورد نظر برای فیلر گیری از راههای مختلف، اماده کردن فیلر با شناخت نوع ماشین و تبدیل فیلر نیز ضروری میباشد.
مزیت فیلر
- مصرف سوخت تنظیم می شود
- موتور زود گرم نمیکند
- شتاب خودرو افزایش پیدا میکند
دوستانی که خودروی آنها پراید، پیکان، نیسان، ۲۰۶و…. است و نیاز به فیلر دارن، فروردین و اردیبهشت بهترین موقع برای فیلر کردن است. در گروه ۲۰۶ موتور های 1400 نیاز به فیلرگیری دارند و موتور های 1600 نیاز ندارند. صدای تک تک و چک چک کم نشانه باز بودن فیلره و مشکلی نیست، تا حدودی بهتر از فیلر بسته است برای 50000 کیلومتر فیلرگیری نه زودهست نه دیر، بد نیست! هر سال هم نیاز به فیلرگیری نیست!!
برای دیدن دوره آموزش مکانیک خودرو به سایت مجتمع فنی و حرفه ای دارالفنون ری مراجعه فرمایید.
“آموزش فنی، اولین قدم به سوی کسبوکار.”