فرمان هیدرولیک چیست و چگونه کار می کند؟

فرمان هیدرولیک چیست و چگونه کار می کند؟

ممکن است بارها به این فکر کرده باشید که فرمان خودرو چگونه وسیله نقلیه را کنترل می کند. اولین چیزی که باید در این مورد بدانید آن است که فرمان های خودروهای مدرن به دو دسته کلی فرمان الکتریکی و فرمان هیدرولیک تقسیم می شوند. دو ویژگی اصلی این نوع فرمان های شامل موارد زیر است:

  • عمل کردن با حداقل اعمال فشار
  • از بین نرفتن احساس تماس داشتن با جاده و نرم نبودن بیش از حد

وزن بالای محورها، بزرگتر شدن قطر تایرها و دیفرانسیل جلو بودن بسیاری از خودروها، استفاده از فرمان های الکتریکی و به ویژه فرمان هیدرولیک را به امری ضروری برای افزایش امنیت اتومبیل ها تبدیل کرده است.

انواع سیستم فرمان برق

سیستم فرمان الکتریکی (EPAS) و سیستم فرمان هیدرولیک (HPAS) دو نوع مهم سیستم فرمان برقی مورد استفاده در صنعت خودرو هستند. البته در میان این دو سیستم، صنعت خودرو به دلیل سهولت و پایداری در فرمانپذیری، از سیستم فرمان هیدرولیک به طور گسترده تری استفاده می کند. سیستم HPAS مقدار معینی از نیرو را به گشتاور اعمال شده اضافه می کند و کار لازم برای تغییر جهت چرخ خودرو را کاهش می دهد. با تنظیم فرمان های هیدرولیک، می توانید بدون در نظر گرفتن اندازه و وزن اتومبیل، وسیله نقلیه را به راحتی کنترل کرده و با آن راحت مانور دهید.

سیستم های EPAS نسبت به سیستم فرمان هیدرولیک از نظر انرژی کارآمد تر هستند اما به خودروهای کوچک و متوسط محدود می شوند. همچنین سیستم های فرمان برق الکترونیکی نسبت به سیستم های هیدرولیکی کوچکتر و سبک تر هستند. دانستن جزئیات در مورد سیستم هیدرولیک می تواند برای بسیاری از افراد مهم و مفید باشد. با این وجود اگر قصد یادگیری موارد مربوط به تعمیر این سیستم را دارید، بهتر است در دوره مکانیکی مجتمع ما شرکت کنید.

سیستم فرمان هیدرولیک چگونه کار می کند؟

یک سیستم HPAS معمولاً از مکانیسم چرخ دنده های دندانه دار و چرخ دنده های جناحی با کمک یک پمپ کنترل جریان ثابت استفاده می کند. این روش با افزایش انرژی در حال اعمال حس سبک تر بودن خودرو را به وجود می آورد و کنترل خودرو را ساده تر می کند. یکی دیگر از مکانیسم های کنترل درایور که در حال حاضر در سیستم فرمان هیدرولیک مورد استفاده قرار می گیرد جعبه دنده فرمان است. این مکانیزم برای رانندگی های طولانی مدت و به خصوص برای کار با خودروهای سنگین همچون کامیون ها طراحی شده است.

ساختار داخلی فرمان هیدرولیک خودرو

اجزای فرمان هیدرولیک

سیستم فرمان برقی هیدرولیک یک سیستم لوپ بسته است که از مایعات هیدرولیک (روغن هیدرولیک) تحت فشار برای تغییر زاویه چرخ های جلو بر اساس زاویه فرمان استفاده می کند. این سیستم شامل یک پمپ هیدرولیک است که توسط کمربند، سوپاپ ها، سیلندر، مخزن و یک مکانیزم کنترل شونده توسط راننده (جعبه دنده شامل چرخ دنده ها و فرمان) هدایت می شود.

چرخ دنده های سیستم فرمان هیدرولیک چگونه کار می کنند؟

اگر بخواهیم این سیستم را برای شما تشریح کنیم باید بگوییم که تصویر کنید که به طور ساده در انتهای محور فرمان یک چرخ دنده وجود دارد. این چرخ دنده بر روی یک نوار دندانه دار واقع شده است و چرخاندن فرمان به واسطه چرخیدن چرخ دنده، باعث لغزش نوار مذکور به یک سمت شده و تغییر زاویه لاستیک ها را به همراه دارد. البته این عملکرد در تمامی انواع فرمان ها تقریباً یکسان است و به فرمان هیدرولیک خلاصه نمی شود.

هیدرولیک در این سیستم فرمان برقی چگونه کار می کند؟

هنگامی که فرمان چرخانده می شود، مایعات برای پمپاژ به سمت پمپ خارج می شوند، پمپ هیدرولیک این مایع را تحت فشار قرار داده و آن را از طریق خطوط سیال هیدرولیک به سمت قطعه لغزان آزاد می کند. قطعه لغزان شامل پیستون و استوانه است. استوانه دارای دو دهانه در دو طرف پیستون است و دهانه ها به خطوط سیال هیدرولیک متصل هستند. هنگامی که مایع با فشار قوی به هر یک از دهانه ها تغذیه می شود، پیستون تغییر وضعیت چرخ دنده دنده به سمت جهت مخالف حرکت می کند. این کار باعث ایجاد یک حرکت خطی و دقیق در چرخ های جلو می شود.

جمع بندی

سیستم فرمان هیدرولیکی، می تواند فرمانپذیری خودرو را تا حد بسیار زیادی افزایش دهد و امنیت را بالا ببرد. به همین دلیل است که این نوع سیستم، سهم بسیار گسترده ای در صنعت خودرو سازی دارد.

مطلبی که درمورد فرمان های هیدرولیک خواندید، از مطلبی با همین موضوع در وب سایت متخصصان هیدرولیک جهان و از زبان انگلیسی به فارسی بازگردانده شده است.