ثبت نام

چگونه یک برقکار خودرو (باطری ساز) ماهر و حرفه ای شویم ؟

بنری در مورد مطلب چگونه یک باطری ساز ماهر شویم

برای آنکه بتوانیم به سوال چگونه یک برقکار خودرو (باطری ساز) ماهر و حرفه ای شویم، پاسخ دهیم، می بایست یکی از سه روش زیر را انتخاب نمائیم:

  1. شاگردی کردن در نمایندگی‌های مجاز شرکت‌های خودرو سازی و یا شاگردی در مغازه‌های باطری سازی می باشد که این یادگیری بسیار طولانی مدت است و برای کسانی که می خواهند سریع وارد بازار کار برق خودرو شوند مناسب نیست. این سبک یادگیری بیشتر در سالیان قبل مرسوم بوده است.
  2. تحصیل در هنرستان‌های کاردانش و فنی و حرفه‌ای آموزش و پرورش در رشته برقکار خودرو ( باطری سازی ) به مدت 3 سال در دوره متوسطه دوم و یا ادامه تحصیل در دانشگاه‌های معتبر در رشته مهندسی مکانیک خودرو که 4 سال طول می کشد.
  3. شرکت در دوره‌های مراکز فنی و حرفه ای آزاد و دولتی و آموزشگاه های فنی و حرفه‌ای  آزاد که به صورت تخصصی در حرفه برقکار خودرو ( باطری سازی ) مشغول به آموزش کارآموزان می باشد.( که یکی از مراکز مجهز که به صورت تخصصی در امر آموزش برق خودرو مشغول به آموزش می باشد مجتمع فنی و حرفه ای دارالفنون ری می باشد.)

آموزش برق خودرو دارالفنون

در انتخاب آموزشگاه برقکار خودرو (باطری سازی) به چه نکات مهمی باید توجه کنیم؟

در نظر داشته باشید که انتخاب دوره های مهارت آموزی نباید صرفا بر اساس قیمت باشد، بلکه جزئیات زیاد دیگری هم باید مورد توجه قرار گیرد. از نکاتی مثل به روز بودن تجهیزات برق خودرو، تجربه و سابقه استادان، سرفصل های ارائه شده، تعداد افراد حاضر در هر کلاس، به روز بودن آموزش ها و… که بگذریم، کیفیت دوره های عملی و به خصوص “امکانات و تجهیزات آموزشگاه‌ها” بسیار حائز اهمیت است.

به طور مثال، ممکن است دوره ای ارزان باشد یا حتی مثل برخی دوره های دولتی، رایگان باشد، اما شما در طول دوره نتوانید آموخته های خود را به خوبی تمرین کنید. مثلا در مدار شارژ کولر خودرو آیا کار آموز واقعا خودش با تحویل وسایل شارژ کولر خودرو ( گیج شارژ، کپسول گاز،روغن ، وکیوم کولر ) اقدام به انجام این کار می کند و یا صرفا به کشیدن مدار کولر اقدام می شود. یا بستن مدارات برق خودرو صرفا بر روی تابلوهای آموزشی صورت می‌گیرد یا کارآموز بر روی خودرو نیز بستن مدارات را امتحان می‌کند.

طول دوره آموزش برقکار خودرو (باطری سازی) چقدر است؟

بهتر است بدانید که مدت دوره آموزش تعمیرکار برق خودرو(باطری سازی) با توجه به مواردی مانند مدت ساعات برگزاری دوره و شیفت آموزشی(شیفت صبح، ظهر ،بعدظهر ،غروب) و کلاس‌ها(خصوصی، نیمه خصوصی، گروهی) بین یک تا سه ماه برنامه ریزی و اجرا می‌شود.

حداقل مدرک تحصيلی جهت آموزش برق خودرو (باطری سازی)

جهت شرکت در دوره باطری سازی، حداقل مدرک تحصیلی پایان سوم راهنمايي (پایان دوره متوسطه اول نهم)  توصیه می شود و کسانی که تحصیلات کمتری دارند در صورت داشتن توانائی، تجربه، علاقه، استعداد و رغبت می‌توانند در این دوره شرکت کنند.

آموزش برق خودرو دارالفنون1

اعتبار مدرک سازمان فنی و حرفه‌ای

افرادی که پس از گذراندن فرآیند تعریف شده در سازمان فنی و حرفه‌‎ای موفق به اخذ گواهینامه شوند، با توجه به بین المللی بودن این مدرک می‌توانند در تمامی کشورهایی (186 کشور) که عضو سازمان جهانی کار (ILO) هستند، مشغول به کار شوند و این گواهینامه بین‌المللی در همه این کشورها اعتبار دارد.

آشنایی با وضعیت بازار کار برقکار خودرو (باطری سازی)

با توجه به افزایش بسیار زیاد تولید و مونتاژ انواع خودرو ایرانی و خارجی و استقبال مردم ایران برای خرید خودرو شخصی، که بر اساس آمار رسمی درصد تعداد خانواده هایی که در سال 1395 صاحب خودرو بوده اند، نسبت به 20 سال قبل بیش از 3 برابر شده و طی 20 سال آینده تعداد خودرو ها در ایران 5/2 برابر خواهد شد و به 50 میلیون خودرو خواهد رسید.

بد نیست به این نکته نیز اشاره کنیم که عمر مفید خودروها بر اساس استاندارد جهانی بین 7 تا 10 سال است ولی در کشور ما خودروها به طور میانگین بین 15 تا 25 سال مورد استفاده قرار می گیرند که در نتیجه سرانه تعمیرات خودرو در کشور ما در مقایسه با متوسط جهانی بیشتر است. به گونه‌ای که هر ایرانی سالانه به طور میانگین 5 تا 8 بار برای سرویس و تعمیر برق خودرو به تعمیرگاه مراجعه می کند. همچنین از مشاهدات میدانی نیز می توان به این نتیجه رسید بازار این شغل به این زودی اشباع نخواهد شد.

در مجموع اقبال به فعالیت در شغل  باطری سازی ( تعمیرکار برق خودور ) در دنیا و کشور ایران نسبت به سایر رشته‌ها با توجه به توسعه روز افزون این تکنولوژی و تغییرات و گستردگی سیستم‌های جدید موجود بر روی خودرو همچون خودروهای برقی و هیبریدی در حال افزایش است. به طوری که می‌توان نتیجه گرفت اگر فعالان در این عرصه همیشه اطلاعات و مهارت خود را به روز نمایند، سالیان زیادی می‌توانند در این حرفه فعال بوده و درآمد مطلوبی کسب نمایند. آمارهای جهانی نیز بر همین مطلب تأکید دارد.

به عنوان مثال در بازه زمانی ۵ سال گذشته میزان استخدام این شغل در کشور استرالیا رشد ۵۷.۴ درصدی داشته و رشد زیادی در آینده برای آن پیش بینی می‌شود. (که این مهم باعث استخدام نیروی ماهر از سایر کشورها شده است)

آموزش برق خودرو دارالفنون2

فرصتهای شغلی و وضعیت استخدام باطری سازی (برق خودرو)

کار آموزان می توانند پس از گذراندن این دوره

  • در شرکت های خودرو سازی داخلی و خارجی مشغول به کار شوند.
  • در نمایندگی های مجاز خودرو سازان داخلی و خارجی مشغول به کار شوند
  • در کارخانجات، ادارات، شرکتها و مراکز نظامی و انتظامی به عنوان رسته شغلی باطری ساز به تعمیر خودرو های سازمانی مشغول به کار شود.
  • با دریافت گواهینامه ی مهارت فنی و حرفه ای و مراجعه به اتحادیه مربوطه جواز کسب دریافت کرده و به عنوان باطری ساز مشغول به کار شود.
  • با اخذ نمایندگی به فروش باطری های ایرانی و خارجی مشغول شود.
  • با اخذ جواز کسب به فروش لوازم یدکی خودرو مشغول به کار شود.
  • به عنوان نصاب دزدگیر خودرو مشغول به کار شود.
  • به عنوان نصاب سیستم صوتی خودرو مشغول به کار شود.
  • به شغل شارژ و دشارژ و نشت یابی کولر خودرومشغول شود.
  • به عنوان نصاب قفل و شیشه بالابر خودرو مشغول به کار شود.
  • به عنوان شغل تعمیر صفحه کیلومتر خودرو  مشغول به کار شود.

میزان درآمد باطری سازی (برقکار خودرو) چقدر است؟

در صورتی که شما به عنوان برق کار خودرو در شرکت‌های خودرو سازی یا تعمیرگاه های بزرگ و کوچک خودرو کار کنید، حداقل ميزان حقوق شاغلين بر اساس مصوبات شوراي عالي در چارچوب ماده 41 قانون كار که هر ساله تعيين مي‌گردد شروع می‌شود كه در صورت رضايت كارفرما تا دو الی سه برابر پایه وزارت کار قابل افزايش خواهد بود. اما در صورتی که شما به صورت مستقل و برای خودتان کار می‌کنید، خیابانی که تعمیرگاه (مغازه) شما در آن قرار دارد و مقدار رفت و آمد ماشین در آن، بزرگی و کوچکی مغازه (محل تعمیرگاه) و مجهز بودن آن به تجهیزات مدرن و به روز، دوری و نزدیکی سایر تعمیرگاه ها و اینکه تعمیرگاه شما در بورس تعمیرگاه های خودرو قرار دارید یا خیر.

براساس تحقیق محیطی انجام شده توسط نگارنده، مبلغ در آمد تعمیرکاران برق خودرو بین 3 الی 7 برابر حداقل حقوق اداره کار و در برخی شرایط بیشتر از این مقدار نیز می‌باشد. مثلا تعرفه و اجرت تعمیرات باطری سازی و برق خودرو طبق عرف بازار برای خودرو تندر 9 در سال 1397 به شرح زیر است:

باز و بسته کردن داشبورد 90.000 تومان، تعمیر برف پاک کن 45.000 تومان، باز و بستن سیم کشی کامل 300.000 تومان، اجرت تعویض لامپ جلو 30.000 تومان، تعمیر و تعویض شیشه بالابر 45.000 تومان،تعمیر کامل دینام 130.000، تعمیر برف پاک کن 45.000 تومان، دیاگ و شستشوی انژکتور 70.000 تومان ،نصب دزدگیر معمولی 70.000 تومان ، تعویض بوق 15.000 تومان ، تعویض و نصب باطری 20.000 تومان و….. اگر شما در روز 6 مشتری داشته باشید و به طور متوسط از هر نفر 50.000 تومان  حق الزحمه بگیرید درآمد ناخالص مغازه باطری سازی در روز 300.000 تومان و در ماه ( 26 روز کاری ) هفت میلیون هشتصد هزار تومان خواهد شد.

که  پس از کسر هزینه های استهلاک ، تجهیزات، اجاره به طور خالص 5/5 میلیون تومان برای شما خواهد ماند(بر اساس نرخ نامه سال 1397). البته سه اصل مهم مهارت، انصاف و اخلاق شخص باطری ساز سه اصل مهم در در افزایش میزان در آمد باشد و اهمیت زیادی دارد.

عوامل تاثیرگذار بر درآمد شغل برقکار خودرو

در نظر داشته باشید که برای داشتن یک درآمد قابل قبول از این شغل، عواملی هستند که نیاز است آن‌ها را رعایت کنید. پس اگر می‌خواهید از باطری سازی خودرو درآمد خوبی داشته باشید، لازم است به موارد گفته شده توجه لازم را داشته باشید:

محل و منطقه تعمیرگاه برق خودرو

یکی از مهم‌ترین عواملی که می‌تواند تاثیر مستقیمی روی درآمد یک برقکار خودرو داشته باشد، محل راه اندازی تعمیرگاه باطری سازی او می‌باشد. لازم است بدانید که هر چقدر تعمیرگاه شما در خیابان‌های پر رفت و آمدتر باشد، شانس مراجعه افراد بیشتر به آنجا بالاتر می‌رود.

ساعات کاری باطری سازی

یکی دیگر از فاکتورهای تاثیرگذار در افزایش یا کاهش میزان درآمد یک باطری ساز خودرو، تعداد ساعات کاری او می‌باشد. بدیهی است هر چقدر تعداد ساعت‌های کاری یک تعمیرگاه برق بیشتر باشد، درآمد بیشتری هم خواهد داشت. طی ساعات بیشتر، یک برقکار می‌تواند ماشین‌های بیشتری را تعمیر کند.

تجربه و مهارت برقکار خودرو

در هر شغلی، هر چقدر دانش و تخصص فرد بیشتر باشد، می‌تواند پول بیشتری از آن حرفه دربیارد. در رابطه با شغل برقکاری خودرو هم این اصل صادق است. اگر شما به عنوان باطری ساز بتوانید مهارت‌های خود را ارتقا و پرورش دهید، قطعا درآمدتان از یک فرد عادی در این حوزه بیشتر خواهد بود.

سرمایه مورد نیاز برای احداث مغازه باطری سازی (برقکار خودرو)

برای تاسیس و احداث مغازه باطری سازی نیاز به 2 سرمایه گذاری ملکی و سرمایه گذاری تجهیزاتی می‌باشد.

  • در سرمایه گذاری ملکی ما می‌توانیم با رهن مغازه که در شهرهای کوچک که از 12 میلیون تومان شروع کنیم که این مقدار در شهرهای بزرگ مثل شمال تهران تا 90 میلیون تومان ادامه دارد.(که هر فردی با توجه به توان مالی خود منطقه‌ای را جهت تاسیس مغازه باطری سازی انتخاب می کند.(در صورتی که فرد پول زیادی جهت رهن مغازه ندارد می تواند مبلغ رهن را به اجاره تبدیل کند.)
  • مهمترین سرمایه گذاری جهت خرید تجهیزات برق خودرو عبارتند از 1- دستگاه عیب یاب(دیاگ) 2- دستگاه شارژ باطری 3- دستگاه تست باطری 4- دستگاه گرولر (تست آرمیچر) 5- مولتی متر 6- دستگاه تست آلترناتور 7- دریل دستی برقی 8- باطری 9- هویه چکشی و برقی 10- جعبه ابزار کامل با ابزار 11- جعبه بکس 12- انواه آچار تخت و رینگی 13-انواع پیچ گوشتی 14- انواع آچار آلن 15- دستگاه شارژ کولر به همراه نشت یاب دستی 16 انبردست، دم باریک،چکش پلاستیکی و آهنی، میز کار همراه گیره ، کولر، (بخاری، تلویزیون، یخچال به صورت اختیاری) که حدودا بین 12 تا 20 میلیون سرمایه جهت خرید تجهیزات مغازه باطری سازی سرمایه نیاز می‌باشد.

شخصیت‌های مناسب شغل تعمیرکار برق خودرو (باطری سازی)

اگر شما به شغلی علاقه مندید که فنی باشد، و از سر و کله زدن با خودرو لذت می برید و می خواهید زودتر وارد بازار کار شوید، این شغل مناسب شماست.

افرادی که به شغل باطری سازی(برقکار خودرو) مشغولند غالبا دارای ویژگی‌هایی مانند پر انرژی، باهوش، هوشیار،اهل صحبت کردن هستند. مهارت خاص در حل مسئله جدید و چالش بر انگیز دارند. این افراد مهارت تحلیل فراوانی دارند و می توانند مسائل مختلف را حل و فصل کنند. کارهای روتین و عادی آنها را خسته می کند و همیشه دنبال فرصت‌ها و کارهای جالب و جدید هستند. از اعتماد به نفس و توانائی تنها کار کردن برخوردار هستند.

آموزش برق خودرو دارالفنون3

مزاياي گواهينامه سازمان آموزش فني و حرفه اي كشور

ضوابط احتساب دوره هاي آموزش فني و حرفه اي به جاي سوابق تجربي در طبقه بندي مشاغل: در اجراي تبصره ماده 10 آئين نامه ايجاد مراكز كارآموزي و جوار كارگاه و بين كارگاهي موضوع تبصره 2 ماده 110 قانون كار جمهوري اسلامي ايران مصوب ( 27/10/71 ) هيئت محترم وزيران و آئين نامه اجرايي تبصره 1 ماده 49 قانون مذكور ( 12/2/71 ) و بر اساس بخشنامه 4660/ ن تاريخ 24/2/73 معاونت نظارت بر روابط كار وزارت كار وامور اجتماعي، ضوابط جايگزيني و احتساب دوره هاي آموزش فني و حرفه اي به جاي تجربه شغلي (سوابق كار)، در طرح هاي طبقه بندي مشاغل كارگاه هاي مشمول قانون كار به شرح ذيل مي باشد:

1-1 طي دوره آموزشي مهارت درجه 1، معادل6 سال تجربه

2-1 طي دوره آموزشي مهارت درجه 2، معادل4 سال تجربه

3-1 طي دوره آموزشي مراكز جوار و ضمن كار، آموزش ارتقاء مهارت كمتر از 6 ماه، به تناسب مدت دوره، حداكثر3 سال تجربی

2- پس از گذراندن دوره مهارت و دریافت گواهینامه مهارت فنی و حرفه ای کارآموز می تواند جواز کسب دریافت کند.

3- پس از گذراندن دوره مهارت  و دریافت گواهینامه مهارت فنی و حرفه ای کارآموز می تواند وام خود اشتغالی دریافت کند.

4- پس از گذراندن دوره و دریافت گواهینامه مهارت فنی و حرفه ای کارآموز می تواند گواهینامه خود را ترجمه و بین المللی کند.

امید است مورد استفاده علاقمندان  به رشته برق خودر (باطری سازی) قرار گرفته باشد.

نویسنده مقاله : علیرضا ترکمان پری ( مدیر مجتمع فنی و حرفه ای دارالفنون ری )

نویسنده: مدیریت

مقاله های مشابه
آموزش رفع آبریزی کولر گازی

آموزش رفع آبریزی کولر گازی

آموزش تعویض شیر چهار راه کولر گازی

آموزش تعویض شیر چهار راه کولر گازی

آموزش تعویض تله روغن کولر گازی

آموزش تعویض تله روغن کولر گازی

انواع ارورها و رفع اشکال در کولرگازی

انواع ارورها و رفع اشکال در کولرگازی

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 دیدگاه مردمی در “چگونه یک برقکار خودرو (باطری ساز) ماهر و حرفه ای شویم ؟”
محمد داودی

سلام من چهل سالمه وکار فنی چندانی انجام ندادم اگر بطور خصوصی اموزش دوره باطری سازی رو ببینم میتونم مستقیما وارد بازار کار بشم واستاد کار بشم

مشاور آموزشی

درود محمد خان …عصرتون بخیر …باید عرض کنم که طی دوره خصوصی و یا نیمه خصوصی در رشته باطریسازی یا همان برق خودرو و یا هر رشته فنی دیگر باعث نخواهد شد شما به مهارت و درجه استادی برسید ..لازمه مهارت و استادی در تکرار و کار بر روی خودروهای بیشتر میباشد ..شما در دوره فوق بر روی خودروهای زنده کار و آموزش خواهید دید ولی حتما بعد از پایان دوره باید در یک تعمیرگاه برق خودرو مشغول به کار شوید تا با تکرار به مهارت و اعتماد به نفس برسید ….بهتر است با بخش مشاوره در تماس باشید تا کاملا راهنمایی شوید ..موفق باشید

احمد فاندر

واسه دریافت و ثبت نام مدرک فنی حرفه ای باید ب کجا سر زد ،شهرستان ها هم دارن؟

مشاور آموزشی

درود ..روز خوش …شما بعد از حضور در دوره های فنی و حرفه ای باید در آزمونها شرکت نمایید تا بعد از قبولی مدرک بگیرید …به مراکز سازمان فنی حرفه ای مراجعه نمایید ….

حمیدکرمی

سلام خسته نباشید برای مدرک چه کار باید کنم من تقریبا ۲۰ سال در باطریسازی کار کردم ۰۹۱۹۶۴۱۴۹۱۶

مشاور آموزشی

درود
روز خوش
شما میتوانید با شرکت در آزمونهای فنی و حرفه ای و قبولی مدرک بگیرید …باید به سازمان معرفی شوید ….با بخش مشاوره در تماس باشید تا راهنمایی شوید

هادی ملک زاد

آموزش ها تو محیط آزمایشگاهی ، روی تابلو و غیر واقعی انجام میشه؟ من میخوام عیب یابی، قیمت گذاری، تعمیر رو برای بازار آزاد یاد بگیرم. شما چنین چیزی دارید یا در زمینه دادن کاغذ فعالیت میکنید؟

مشاور آموزشی

درود …روز خوش ….اصولا شما در دوره های آموزش فنی مکانیک خودرو و یا برق خودرو بر سه مبنا آموزش میبینید …دروس تئوری …کار عملی در کلاس بر روی مدارها و کار و آموزش عملی بر روی خودروهای زنده …..این سه بخش در بحث آموزش فنی در مجتمع دارالفنون ری انجام میشود ….بهتر است با بخش مشاوره در تماس باشید تا کاملا راهنمایی شوید …

قنبری

سلام. برای باطری سازی چه دستگاه هویه ای و با چه مارکی مناسبه؟ متشکرم

مشاور آموزشی

درود ..روز خوش ….لطفا در رابطه با سوالات فنی با بخش مشاوره تماس بگیرید تا کاملا راهنمایی شوید …سپاس