چگونه یک تعمیرکار حرفه ای خودرو شویم
در این مقاله شرح خواهیم داد که چگونه می توانیم تعمیرکار حرفه ای خودرو باشیم و برای دریافت مجوز چه کارهایی باید انجام دهیم و این شغل چه میزان درآمد برای ما دارد.
برای شرکت در دورههای فنی مرتبط میتوانید به صفحه آموزش مکانیک خودرو مراجعه کنید.
“با مکانیک، ماشین پولسازیتو سرویس کن!”
جدول محتوا
آموزش مهارت های خودرویی چقدر آب می خورد؟
در حوزه خودرو برای استادکار شدن ، چند مسیر پیش رو دارید:
- برای یادگیری مهارت های تعمیرات خودرو، شاگردی کردن بهترین روش است.
- تحصیل در رشته های مرتبط که با عناوینی چون مهندسی خودرو، مهندسی مکانیک، مهندسی ساخت و تولید، اتومکانیک، مکانیک خودرو و… در دوره ها و مراکز مختلف (هنرستان های فنی و حرفه ای، کاردانش، دانشگاه های متعارف و دانشگاه علمی کاربردی) ارائه می شوند هم برای کسانی که هنوز حال و حوصله تحصیل و فرصت شرکت در دوره های آموزشی مفصل را دارند، ممکن است مناسب باشد اما برای بسیاری این گونه نیست.
- شرکت کردن در دوره های فنی و حرفه ای برای کسب و کارهای خودرویی مناسب تر است. این دوره ها توسط انواع مراکز فنی و حرفه ای دولتی و آزاد و آموزشگاه های تخصصی خودرو ارائه می شود که طول دوره ها و هزینه ها متفاوت است.
در انتخاب دوره ها به چه نکاتی توجه کنیم؟
دوره های مهارت آموزی نباید صرفا بر اساس قیمت باشد زیرا جزئیات دیگری هم هستند که باید درنظر گرفت. از نکاتی مثل تجربه و سابقه استادان، سرفصل های ارائه شده، تعداد افراد حاضر در هر کلاس، به روز بودن آموزش ها و… که بگذریم، کیفیت دوره های عملی و به خصوص “امکانات و تجهیزات آموزشگاه ها” بسیار حائز اهمیت است. ممکن است دوره ای ارزان باشد -یا حتی مثل برخی دوره های دولتی، رایگان باشد- اما شما در طول دوره نتوانید آموخته های خود را به خوبی تمرین کنید.
مثلا در دوره تنظیم موتور، یا ecu (کامپیوتر موتور) این که انواع موتورها و ecu ها در اختیار مهارت آموز قرار داده شود تا او تفاوت ها را درک کند و عیب یابی و تعمیر را در عمل تمرین کند، بسیار حائز اهمیت است.
دریافت مجوز و شروع به کار
مهارت آموزی گلوگاه اصلی در راه اندازی کسب و کار خدمات فنی خودرو، است. اگر شما این مسیرو را طی کنید، گام های بعدی، یعنی تامین سرمایه و تجهیزات اولیه و دریافت مجوز چندان سخت نخواهد بود. برای دریافت مجوز کافی است با مدرک معتبر خود (مدرک تحصیلی مرتبط یا مدرک فنی و حرفه ای مرتبط)، مدارک شخصی و مدارک مالکیتی محل کارگاه تان به اتحادیه صنف تعمیرکاران بروید. آن ها شما را برای برخی استعلام ها به ادارات مربوط خواهند فرستاد.
این فرایند به طور معمول کمتر از یک میلیون تومان (تعرفه استعلامات و کمیسیون ورودی و…) هزینه دارد و اگر مشکلی وجود نداشته باشد، کمتر از یک ماه زمان می برد. تامین تجهیزات لازم (که برای خدمات مختلف متفاوت است) نیز به سرمایه اولیه زیادی نیاز ندارد.
بازار تعمیرات خودرو چگونه است؟
شرکت در دوره ها و کلاس ها، پرداخت هزینه آموزش، هزینه خرید یا اجاره مکان و در نهایت تجهیز تعمیرگاه، همه هزینه هایی است که باید از محل درآمدهای این کار حاصل شود.
اگر بازار اشباع باشد، ممکن است این همه سرمایه گذاری منطق اقتصادی نداشته باشد. اما واقعیت این است که این بازار برای تعمیرکاران حرفه ای هنوز جا دارد و به نظر نمی رسد به این زودی اشباع شود.
برخی شواهد این موضوع را تایید می کند؛ بر اساس آمار بانک مرکزی درصد تعداد خانوارهایی که در سال 1395 صاحب خودروی شخصی بوده اند نسبت به 20 سال قبل بیش از سه برابر شده است.
اگر رشد تعداد خانوارها و همچنین خانوارهای دارای دو خودرو را هم در نظر بگیریم، به خوبی در خواهیم یافت که چگونه تعداد خودروها از حدود یک میلیون دستگاه در ابتدای انقلاب به حدود 20 میلیون دستگاه در زمان فعلی رسیده است و طی 20 سال آینده طبق پیش بینی وزیر راه، 2.5 برابر خواهد شد و به 50 میلیون دستگاه خواهد رسید.
علاوه بر این آمار رسمی، مشاهدات میدانی هم نشان می دهد سر بسیاری از تعمیرکاران حرفه ای شلوغ است.
درآمد تعمیرات خودرو چقدر است؟
طبق اعلام اتحادیه ها و عرف بازار تعرفه تعمیرات مختلف خودرو مشخص است.
تهران بر اساس اعلام اتحادیه برای خودروی پراید، تعویض جعبه فرمان حدود 90 هزار تومان، تعویض رادیاتور با پروانه حدود 45 هزار تومان، تست انژکتور با دستگاه 30 هزار تومان، تعمیر کامل موتور، 450 هزار تومان، تعویض شمع و مگنت بدون دستگاه 45 هزار تومان حق الزحمه دارد.
اگر فرض کنیم که شما در روز پنج مشتری داشته باشید و به طور متوسط از هر نفر 40 هزار تومان حق الزحمه بگیرید، درآمد ناخالص کارگاه شما در روز 200 هزار تومان و در ماه (با 25 روز کاری) پنج میلیون تومان خواهد بود.
برای دیدن دوره آموزش تعمیر خودرو به سایت مجتمع فنی و حرفه ای دارالفنون ری مراجعه فرمایید.