ثبت نام

چگونه یک تعمیرکار موتورسیکلت (موتورساز) ماهر و حرفه ای شویم؟

تعمیر موتور سیکلت

روش های تبدیل شدن به تعمیرکار موتورسیکلت ماهر

  1. شاگردی کردن در نمایندگی های مجاز شرکتها و کارخانجات سازنده موتورسیکلت و یا در مغازه های موتورسازی می باشد که این یادگیری بسیار طولانی مدت می باشد و برای کسانی که می خواهند سریع وارد بازار کار موتورسازی شوند مناسب نیست و این سبک یادگیری بیشتر در سالیان قبل مرسوم بود است.
  2. تحصیل در هنرستانهای کاردانش و فنی و حرفه ای آموزش و پرورش در رشته تعمیرکار موتورسیکلت به مدت 3 سال در دوره متوسطه دوم و یا ادامه تحصیل در دانشگاههای معتبر در رشته مهندسی مکانیک خودرو که 4 سال طول می کشد.
  3. شرکت در دوره های مراکز فنی و حرفه ای آزاد و دولتی و آموزشگاههای فنی و حرفه ای آزاد که به صورت تخصصی در حرفه تعمیرکار موتور سیکلت مشغول به آموزش کارآموزان می باشد ( که یکی از مراکز مجهز که به صورت تخصصی در امر آموزش تعمیر موتور سیکلت مشغول به آموزش می باشد مجتمع فنی و حرفه ای دارالفنون ری می باشد.)

برای شرکت در کلاس ها و دریافت مدرک و یا کسب اطلاعات بیشتر بر روی لینک درج شده با عنوان آموزش تعمیر موتور سیکلت کلیک کنید.

تعمیرکار موتورسیکلت

در انتخاب آموزشگاه موتورسازی به چه نکاتی مهمی باید توجه کنیم؟

البته انتخاب دوره های مهارت آموزی مکانیکی نباید صرفا بر اساس قیمت باشد بلکه جزئیات زیاد دیگری هم باید موردتوجه باشد. از نکاتی مثل به روز بودن تجهیزات ، تجربه و سابقه استادان، سرفصل های ارائه شده، تعداد افراد حاضر در هر کلاس، به روز بودن آموزش ها و… که بگذریم، کیفیت دوره های عملی و به خصوص ” امکانات و تجهیزات آموزشگاه ها ” بسیار حائز اهمیت است. به طور مثال ممکن است دوره ای ارزان باشد یا حتی مثل برخی دوره های دولتی، رایگان باشد. اما شما در طول دوره نتوانید آموخته های خود را به خوبی تمرین کنید و یا نمی تواند نیاز شما را برای ورود به بازار کار مرتفع سازد.

طول دوره آموزش تعمیرکار موتورسیکلت (موتورسازی):

مدت دوره آموزش موتورسازی با توجه به مدت ساعات برگزاری دوره و شیفت آموزشی (شیفت صبح، ظهر، بعدالظهر، غروب) و کلاسها (خصوصی، نیمه خصوصی، گروهی) بین یک تا سه ماه برنامه ریزی و اجرا می شود.

حداقل مدرک تحصيلی جهت آموزش موتورسازی:

جهت شرکت در دوره تعمیرکار موتورسیکلت حداقل مدرک تحصلی پایان سوم راهنمايي ( پایان دوره متوسطه اول نهم ) توصیه می شود و کسانی که تحصیلات کمتری دارند در صورت داشتن توانائی، تجربه، علاقه، استعداد و رغبت می توانند در این دوره شرکت کنند.

اعتبار مدارک فنی و حرفه ای:

افرادی که پس از گذراندن فرآیند تعریف شده در سازمان فنی و حرفه‎ای موفق به اخذ گواهینامه شوند با توجه به بین المللی بودن این مدرک می‌توانند در تمامی کشورهایی (186 کشور) که عضو سازمان جهانی کار ( ILO ) هستند، مشغول کار شوند و این گواهینامه بین‌المللی در همه این کشورها اعتبار دارد. لیست کشورهای عضو سازمان جهانی کار را در این لینک ILO مشاهده نمایید.

مدرک تعمیرکار موتورسیکلت

وضعیت بازارکار شغل موتورسازی:

با توجه به افزایش بسیار زیاد تولید و مونتاژ انواع موتورسیکلت های ایرانی و خارجی و استقبال مردم ایران برای خرید موتورسیکلت به علت مصرف کم بنزین، گریز از ترافیک، وسیله نقلیه برای خانواده ها، عدم نیاز به جای پارک، قیمت مناسب و اشتغال بسیار زیاد جوانان در پیک موتوری، اسنپ، الوپیک و غیره …

و بر اساس آمار رسمی که در سال 1395 اعلام شد تعداد 11 میلیون موتورسیکلت در کشور وجود دارد و سالانه 800 تا 900 هزار دستگاه موتورسیکلت در ایران تولید و مونتاژ شده است به نظر می رسد بازار کار موتورسازی رو به افزایش می باشد.
بد نیست به این نکته نیز اشاره کنیم که عمر مفید موتورسیکلت بر اساس استاندارد شرکت باجاج 7 سال است ولی در کشور ما عمر مفید موتورسیکلتها 10 سال اعلام شده است و به طور میانگین بین 10 تا 15سال هر موتورسیکلت مورد استفاده قرار می گیرند که در نتیجه سرانه تعمیرات موتورسیکلت در کشور ما در مقایسه با متوسط جهانی بیشتر است و با توجه به تحقیقات میدانی هر ایرانی سالانه به طور میانگین 5 تا 8 بار برای سرویس و تعمیر موتورسیکلت خود به تعمیرگاه مراجعه می کنند و از مشاهدات میدانی نیز می توان به این نتیجه رسید بازار این شغل به این زودی اشباع نخواهد شد.

در مجموع اقبال به فعالیت در شغل موتورسازی در دنیا و کشور ایران نسبت به سایر رشته ها با توجه به توسعه روز افزون این تکنولوژی و تغییرات و گستردگی سیستم های جدید موجود در حال افزایش است به طوری که می توان نتیجه گرفت اگر فعالان در این عرصه همیشه اطلاعات و مهارت خود را به روز نمایند سالیان زیادی می توانند در این حرفه فعال بوده و درآمد مطلوبی کسب نمایند.

فرصتهای شغلی، بازار کار و وضعیت استخدام تعمیرکار موتورسیکلت (موتورساز):

کار آموزان می توانند پس از گذراندن این دوره

  • در شرکتهای و کارخانجات موتورسازی داخلی و خارجی مشغول به کار شوند
  • در نمایندگیهای مجاز موتورسازی داخلی و خارجی مشغول به کار شوند
  • در کارخانجات، ادارات، شرکتها و مراکز نظامی به عنوان رسته شغلی تعمیرکار موتورسیکلت به تعمیر موتور های سازمانی مشغول به کار شود
  • در نیروی انتظامی به عنوان رسته شغلی تعمیرکار موتورسیکلت به تعمیر موتور های سازمانی مشغول به کار شود
  • در شرکت پست به عنوان رسته شغلی تعمیرکار موتورسیکلت به تعمیر موتور های سازمانی مشغول به کار شود
  • در نیروی قوه قضائیه به عنوان رسته شغلی تعمیرکار موتورسیکلت به تعمیر موتور های سازمانی مشغول به کار شود
  • در مراکز معاینه فنی موتورسیکلت مشغول به کار شود
  • با دریافت گواهینامه ی مهارت فنی و حرفه ای و مراجعه به اتحادیه مربوطه جواز کسب دریافت کرده و مغازه موتورسازی تاسیس کند
  • با اخذ جواز کسب به فروش لوازم یدکی موتورسیکلت مشغول به کار شود
  • به عنوان موتورساز سیار مشغول به کار شود
  • به تعمیرکار پمپ باد و سم پاش مشغول به کار شود

برای شرکت در آموزش تعمیر موتور سیکلت روی نام دوره کلیک کنید.

بازارکار تعمیرکار موتورسیکلت

میزان درآمد شغل موتورسازی (تعمیرکار موتورسیکلت) چقدر است؟

در صورتی که شما به عنوان موتورساز در کارخانجات یا تعمیرگاه های بزرگ و کوچک تعمیرکار موتورسیکلت کار کنید، حداقل ميزان حقوق شاغلين بر اساس مصوبات شوراي عالي در چارچوب ماده 41 قانون كار که هر ساله تعيين مي گردد شروع می شود كه در صورت رضايت كارفرما تا دو الی سه برابر پایه وزارت کار قابل افزايش خواهد بود. اما در صورتی که شما به صورت مستقل و برای خودتان کار می کنید خیابانی که تعمیرگاه (مغازه) شما در آن قرار دارد و مقدار رفت و آمد ماشین در آن، بزرگی و کوچکی مغازه (محل تعمیرگاه) و مجهز بودن آن به تجهیزات مدرن و به روز، دوری و نزدیکی سایر تعمیرگاه ها و اینکه تعمیرگاه شما در بورس تعمیرگاه های موتورسیکلت قرار دارید یا خیر.

براساس تحقیق محیطی انجام شده توسط نگارنده مبلغ در آمد تعمیرکاران موتورسیکلت بین 3 الی 5 برابر حداقل حقوق اداره کار و در برخی شرایط بیشتر از این مقدار نیز می باشد. مثلا تعرفه و اجرت تعمیر موتورسیکلت طبق نرخ نامه مورخ 1397 اتحادیه صنف تعمیر کاران موتورسیکلت در تهران برای موتورسیکلت پالس در سال 1397 به شرح زیر است.

  1. تعویض انجین 150000 تومان
  2. تعویض صفحه کلاج 36000 تومان
  3. تعویض سیم کشی کامل 54000 تومان
  4. تعمیر پمپ ترمز دسیکی 27000 تومان
  5. تعویض رینگ و پیستون 81000 تومان
  6. تعویض سوپاپ 45000 تومان
  7. تعویض کاسه نمد کمک جلو و عقب 36000 تومان
  8. فیلرگیری 24000 تومان
  9. و….

اگر شما در روز 8 مشتری داشته باشید و به طور متوسط از هر نفر 30000 تومان حق الزحمه بگیرید درآمد ناخالص مغازه موتورسازی شما در روز 240000 تومان و در ماه ( 26 روز کاری ) هفت میلیون هشتصد هزار تومان خواهد شد. که پس از کسر هزینه های استهلاک ، تجهیزات، اجاره به طور خالص 5 میلیون تومان برای شما خواهد ماند ( بر اساس نرخ نامه سال که 1397 ). البته سه اصل مهم مهارت، انصاف و اخلاق شخص باطری ساز سه اصل مهم در در افزایش میزان در آمد باشد و اهمیت زیادی دارد.

سرمایه مورد نیاز برای احداث مغازه موتورسازی ( تعمیرکار موتورسیکلت ):

برای تاسیس و احداث مغازه موتورسازی نیاز به 2 سرمایه گذاری ملکی و سرمایه گذاری تجهیزاتی می باشد.
در سرمایه گذاری ملکی ما می توانیم با رهن مغازه که در شهرهای کوچک که از 12 میلیون تومان شروع و در شهرهای بزرگ مثل تهران تا 90 میلیون تومان ادامه دارد ( که هر فردی با توجه به توان مالی خود منطقه ای را جهت تاسیس مغازه موتورسازی انتخاب می کند. ( در صورتی که فرد پول زیادی جهت رهن مغازه ندارد می تواند مبلغ رهن را به اجاره تبدیل کند )

مهمترین سرمایه گذاری جهت ایجاد و خرید تجهیزاتی عبارتند از:

  1. دستگاه عیب یاب (دستگاه دیاگ)
  2. خرک، پمپ باد، جعبه ابزار کامل با ابزار، انواع آچار تخت، آچار رینگی، آچار آلن، آچار ترکمتر، آچار فرانسه، انبرقفلی، جعبه بکس، انواع پیچ گوشتی، خار جمع کن، رینگ باز کن، سوپاپ جمع کن، فولی کش، انبردست، دم باریک،چکش پلاستیکی و آهنی، گیره رو میزی، میز کار کوچک، کولر، (بخاری، تلویزیون، یخچال به صورت اختیاری) که حدودا بین 15 تا 20 میلیون سرمایه جهت خرید تجهیزات مغازه موتورسازی سرمایه نیاز میباشد.

شخصیت های مناسب شغل موتورسازی (تعمیرکار موتورسیکلت):

اگر شما به شغلی علاقه مندید که فنی باشد، و از سر و کله زدن با موتور سیکلت و لوازم مکانیکی لذت می برید و می خواهید زودتر وارد بازار کار شوید، این شغل مناسب شماست. تیپ شخصیتی افرادی که به شغل موتورسازی مشغول هستند غالبا اشخاصی پر انرژی، باهوش، هوشیار، اهل صحبت کردن هستند. مهارت خاص در حل مسئله جدید و چالش بر انگیز دارند.

این افراد مهارت تحلیل فراوانی دارند و می توانند مسائل مختلف را حل و فصل کنند. کارهای روتین و عادی آنها را خسته می کند. آنها همیشه دنبال فرصت ها و کارهای جالب و جدید هستند. از اعتماد به نفس و توانائی تنها کار کردن برخوردار هستند و عاشق باز و بسته کردن وسایل مختلف می باشند.

مزاياي گواهينامه سازمان آموزش فني و حرفه اي كشور:

ضوابط احتساب دوره هاي آموزش فني و حرفه اي به جاي سوابق تجربي در طبقه بندي مشاغل: در اجراي تبصره ماده 10 آئين نامه ايجاد مراكز كارآموزي و جوار كارگاه و بين كارگاهي موضوع تبصره 2 ماده 110 قانون كار جمهوري اسلامي ايران مصوب ( 27/10/71 ) هيئت محترم وزيران و آئين نامه اجرايي تبصره 1 ماده 49 قانون مذكور ( 12/2/71 ) و بر اساس بخشنامه 4660/ ن تاريخ 24/2/73 معاونت نظارت بر روابط كار وزارت كار وامور اجتماعي، ضوابط جايگزيني و احتساب دوره هاي آموزش فني و حرفه اي به جاي تجربه شغلي ( سوابق كار )، در طرح هاي طبقه بندي مشاغل كارگاه هاي مشمول قانون كار به شرح ذيل مي باشد:

1-1 طي دوره آموزشي مهارت درجه 1، معادل6 سال تجربه
2-1 طي دوره آموزشي مهارت درجه 2، معادل4 سال تجربه
3-1 طي دوره آموزشي مراكز جوار و ضمن كار، آموزش ارتقاء مهارت كمتر از 6 ماه، به تناسب مدت دوره، حداكثر3 سال تجربی
2- پس از گذراندن دوره مهارت و دریافت گواهینامه مهارت فنی و حرفه ای کارآموز می تواند جواز کسب دریافت کند.
3- پس از گذراندن دوره مهارت و دریافت گواهینامه مهارت فنی و حرفه ای کارآموز می تواند وام خود اشتغالی دریافت کند.
4- پس از گذراندن دوره و دریافت گواهینامه مهارت فنی و حرفه ای کارآموز می تواند گواهینامه خود را ترجمه و بین المللی کند.
(( امید است مورد استفاده علاقمندان به شغل موتورسازی و تعمیرکاران موتورسیکلت و قرار گرفته باشد ))

نویسنده مقاله : علیرضا ترکمان پری (مدیر مجتمع فنی و حرفه ای دارالفنون ری)

نویسنده: مدیریت

مقاله های مشابه
آموزش رفع آبریزی کولر گازی

آموزش رفع آبریزی کولر گازی

آموزش تعویض شیر چهار راه کولر گازی

آموزش تعویض شیر چهار راه کولر گازی

آموزش تعویض تله روغن کولر گازی

آموزش تعویض تله روغن کولر گازی

انواع ارورها و رفع اشکال در کولرگازی

انواع ارورها و رفع اشکال در کولرگازی

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 دیدگاه مردمی در “چگونه یک تعمیرکار موتورسیکلت (موتورساز) ماهر و حرفه ای شویم؟”
مهرداد زعیم

سلام .من اولین باره مسله برام روشن و واضح بوده..وخیلی راحت وساده توضیح داده شده.ممنون از شما مهندس.من به همه جوانان پیشنهاد میکنم حداقل یک بار ای مطالب را بخوانند حتما در شما تأثیر مثبتی می گذارد با سپاس فراوان ار همه زحمت کشان مجتمع آموزشی

مشاور آموزشی

درود و سپاس ..روز خوش ….لطفتان پاینده ..به امید موفقیت و شادکامی برای شما و دیگر جوانان و آینده داران ایران عزیز