3 نکته اساسی در مورد روغن موتور خودرو

3 نکته اساسی در مورد روغن موتور خودرو

دانش کافی در زمینه مسائل مختلف مرتبط با روغن موتور خودرو و تعویض روغنی می تواند شما را به یک متخصص ماهر در زمینه تعویض روغنی تبدیل کند. این نکات می تواند سرعت و کیفیت یادگیری شما در زمینه آموزش تعویض روغنی را تقویت نماید.

موتور اتومبیل به روغن احتیاج دارد، اما از هر روغنی نمیتوان استفاده نمود. موتورهای مدرن با رعایت استانداردهای دقیق طراحی و ساخته شده اند و به روغن هایی نیاز دارند که مشخصات آن را خودروسازان کاملاً مشخص نموده اند. عدم استفاده از روغن  مناسب  خودرو ممکن است هزینه های بسیاری را در بر داشته باشد و خودروی شما را از گارانتی شرکت تولید کننده خارج نماید.

برای اکثر اتومبیل های با تکنولوژی روز از روغن های سنتتیک یا نیمه سنتتیک و برا ی خودروهایی با تکنولوژی پایین از روغن های مینرال (معدنی)  استفاده می شود.

چه روغن موتوری مناسب خودروی شماست؟

انتخاب روغن موتور مناسب خودروی شما کار آسانی است و با توجه به مدل و سال ساخت وسیله نقلیه شما  ویسکوزیته و گرید کیفیت روغن مشخص می شود.

کیفیت روغن موتور ها بر اساس  استاندارهای عملکردی تعیین شده توسط   انستیتو نفت آمریکا (API)تعیین می شود که به صورت دوحرفی می باشد که حرف اول آن نمایانگر بنزینی یا دیزلی بودن روغن موتور می باشد.

جدول سطح کیفی روغن های بنزینی:

سطح کیفی روغن موتور

وضعیت

توضیحات

SPرایججدیدترین سطح کیفی روغن موتور که باعث حفاظت بیشتر و کاهش مصرف سوخت برای خودروهای سواری و کامیونی بنزینی در سال 2020 میلادی توسط API معرفی گردیده است.
SN Plusرایجبالاترین سطح کیفی API  که در سال 2017 معرفی گردیده است.
SNرایجاین روغن موتور برای تمامی موتورهای خودرو بنزینی از سال 2010 به بعد مناسب است. این نوع روغن موتور در برابر اکسیداسیون مقاوم بوده، پوشش دهی فوق العاده ای دارد و محافظت آن در برابر رسوب گذاری بر روی قطعات تکمیل شده است. این روغن موتور عملکرد موتور در دمای پایین را بهبود می بخشد. روغن موتور با استاندارد SN باعث صرفه جویی در مصرف سوخت نیز می شود.
SMرایجبرای موتور خودروها مدل 2010 و بالاتر.
SLرایجبرای موتور خودروها مدل 2004 و بالاتر.
SJرایجبرای موتور خودروها مدل 2001 و بالاتر.
SHمنسوخاحتیاط :برای استفاده در اکثر موتورهای بنزینی که بعد از سال 1996 ساخته شده مناسب نیستند. حفاظت کافی در برابر لجن و اکسیداسیون و سایش موتور ندارد.
SGمنسوخاحتیاط :برای استفاده در اکثر موتورهای بنزینی که بعد از سال 1988 ساخته شده مناسب نیستند. حفاظت کافی در برابر لجن و اکسیداسیون و سایش موتور ندارد.
SFمنسوخاحتیاط :برای استفاده در اکثر موتورهای بنزینی که بعد از سال 1988 ساخته شده مناسب نیستند. حفاظت کافی در برابر لجن موتور ندارد.
SEمنسوخاحتیاط :برای استفاده در اکثر موتورهای بنزینی که بعد از سال 1979 ساخته شده مناسب نیستند.
SDمنسوخاحتیاط :برای استفاده در اکثر موتورهای بنزینی که بعد از سال 1971 ساخته شده مناسب نیستند. استفاده در خودروهای جدید موجب اختلال در کارکرد و آسیب به موتور خودرو می گردد.
SCمنسوخاحتیاط :برای استفاده در اکثر موتورهای بنزینی که بعد از سال 1967 ساخته شده مناسب نیستند. استفاده در خودروهای جدید موجب اختلال در کارکرد و آسیب به موتور خودرو می گردد.
SBمنسوخاحتیاط :برای استفاده در اکثر موتورهای بنزینی که بعد از سال 1951 ساخته شده مناسب نیستند. استفاده در خودروهای جدید موجب اختلال در کارکرد و آسیب به موتور خودرو می گردد.
SAمنسوخاحتیاط : هیچ ماده افزودنی به روغن موتور اضافه نمی گردد. برای استفاده در اکثر موتورهای بنزینی که بعد از سال 1930 ساخته شده مناسب نیستند. استفاده در خودروهای جدید موجب اختلال در کارکرد و آسیب به موتور خودرو می گردد.

 

 

جدول سطح کیفی روغن موتور های دیزلی:

 

               سطح کیفی APIوضعیتتوضیحات
CK-4رایجدر سال 2017 میلادی برای موتورهای دیزلی چهارزمانه با دور بالا برای دستیابی به استاندارد انتشار آلایندگی غیر جاده ای 2017 عرضه گردید.

عملکر روغن موتور های API CK-4 بسیار فراتر از معیارهای عملکرد CJ-4، CI-4، CI-4 PLUS، CI-4 و CH-4 بوده و می تواند برای موتورهای دیزلی که سطوح کیفی بالا توصیه گردیده است، مورد استفاده قرار گیرد.

CJ-4رایجعملکرد روغن موتور با سطح کیفی API CJ-4 از معیارهای عملکرد سطوح کیفی CI-4 ، CI-4 PLUS، CI-4، CH-4، CG-4 و CF-4 بالاتر است و می تواند به عنوان روغن موتور مناسب موتورهایی که سطوح کیفی بالا برای آنها توصیه گردیده است، مورد استفاده قرار گیرد.
CI-4رایج موتورهای دیزلی چهار زمانه با دور بالا برای تامین استاندارد انتشار آلایندگی 2004 در سال 2002 عرضه گردید. همچنین می توان به جای سطوح کیفی CH-4و CE و CF-4 و CG-4 استفاده نمود. برخی از روغن موتورهای با سطح کیفی CI-4 می توانند سطح کیفی CI-4 PLUS را دارا باشند.
CH-4رایجدر سال 1998 میلادی برای موتورهای دیزلی چهار زمانه با دور بالا براساس استانداردهای انتشار آلایندگی 1998 عرضه گردید. همچنین می توان به جای سطوح کیفی CD و CE و CF-4 و CG-4 استفاده نمود.
CG-4منسوخاحتیاط: برای بیشتر خودروهای موتور دیزلی پس از سال 2009 مناسب نیست.
CF-4منسوخاحتیاط: برای بیشتر خودروهای موتور دیزلی پس از سال 2009 مناسب نیست.
CF-2منسوخاحتیاط: برای بیشتر خودروهای موتور دیزلی پس از سال 2009 مناسب نیست. موتورهای دو زمانه ممکن است نیازهای مختلف روانکاری را نسبت به موتورهای چهار زمانه داشته باشند، بنابراین تولید کننده خودرو می بایست با استانداردهای روانکاری بروز، روغن موتور مناسب را پیشنهاد نمایند.
CFمنسوخاحتیاط: برای بیشتر خودروهای موتور دیزلی پس از سال 2009 مناسب نیست.
CEمنسوخاحتیاط: برای بیشتر خودروهای موتور دیزلی پس از سال 1994 مناسب نیست.
CD-IIمنسوخاحتیاط: برای بیشتر خودروهای موتور دیزلی پس از سال 1994 مناسب نیست.
CDمنسوخاحتیاط: برای بیشتر خودروهای موتور دیزلی پس از سال 1994 مناسب نیست.
CCمنسوخاحتیاط: برای بیشتر خودروهای موتور دیزلی پس از سال 1990 مناسب نیست.
CBمنسوخاحتیاط: برای بیشتر خودروهای موتور دیزلی پس از سال 1961 مناسب نیست.
CAمنسوخاحتیاط: برای بیشتر خودروهای موتور دیزلی پس از سال 1959 مناسب نیست.

 

سطح کیفی  و ویسکوزیته روغن موتور مناسب خودروی شما در دفترچه راهنمای خودروی شما به تفصیل آمده است. و همچنین  فروشگاه ها و نمایندگی های مجاز نیز می توانند این اطلاعات را در اختیار شما قرار دهند.

روغن چه زمانی باید تعویض گردد؟

بسته به سن خودرو ، نوع روغن و شرایط رانندگی ، فواصل تغییر روغن متفاوت خواهد بود. در گذشته برای تغییر روغن هر 4000 کیلومتر طبیعی بوده است ، اما امروزه با توجه به روغن های مدرن ،  فواصل تغییر روغن موتور را از 6000 تا 12000کیلومتر توصیه می کنند. علاوه بر این ، اگر موتور پیشنهادی  اتومبیل شما سنتتیک باشد زمان تعویض آن تا ۲۰۰۰۰ کیلومتر نیز می باشد.

در زمان استفاده از روغن موتور در صورت عدم رسیدن کیلومتر تعویض برا یروغن موتور های مینرال هر سه ماه یکبار  در روغن موتور های نیمه نتتیک هر ۵ ماه یکبار و در روغن های تمام سنتتیک هر ۹9 ماه یکبار روغن خودرو تعویض گردد  که در غیر این صورت باعث ساختار شکنی روغن موتور و ته نشین شدن رسوبات در موتور و تحمیل هزینه های اضافی بر موتور خودروی شما می گردد

کیفیت روغن را نمیتوان بر اساس رنگ آن سنجید بلکه چسبندگی و قدرت جذب  رسوبات ناشی از کارکرد موتور می تواند نشا ندهنده کیفیت روغن موتور می باشد.

عواملی ک باعث تضعیف روغن موتور شده و زمان تعویض آن را کوتاه می کنند عبارتند از :

  1. رانندگی های کوتاه مدت کمتر از 10 کیلومتر
  2. آب و هوای بسیار گرم ، سرد یا گرد و غبار
  3. رانندگی متوقف و پیوسته
  4. ترافیک های درون شهری
  5. در جا کارکردن بیش از حد
  6. حمل بارهای سنگین یا بکسل تریلر

روغن موتور چه زمانی باید بازدید گردد؟

بازدید کردن میزان و سطح کیفی روغن موتور در هفته باید یکبار صورت گیرد که برا ی انجام این کار باید خودرو را در سطح صافی قرار داد و حداقل 15 دقیقه از زمان خاموش کردن خودرو گذشته باشد

گیج (نشانگر) روغن را از مکان خود بیرون آورده و تمیز کرده و دوباره جایگذاری کنید سپس گیج روغن را کشیده  و سطح و کیفیت روغن خود را بررسی کنید.

برا ی چک کردن میزان روغن موتور بر روی گیج روغن علامت هایی از قبیل min , max و L,H و یا دو سوراخ ک نماینگر حد بالا و پایین مقدار روغن می باشد وجود دارد

اگر سطح روغن بیشتر از نشان گر بالایی روی گیج باشد مقدار روغن درون موتور بیش از حد استاندارد می باشد و اگر پایین تر از حد پایینی باشد مقدار آن کمتر از حد استاندارد می باشد و اگر مابین این دو خط باشد مقدار روغن موتور باید تا رسیدن ب حد بالایی روغن موتور اضافه کنید.

به رنگ روغن موتور توجه زیادی داشته باشد که باید قهوه ای یا سیاه رنگ باشد اگر به صورت سفید یا شیری رنگ باشد نشان دهنده نشت مایع خنک کننده  موتور به درون روغن می باشد. اگر بر روی گیج روغن ذرات ریز فلزی مشاهده نمودید  بدین معنی است که اجزای داخلی موتور آسیب دیده است ک باید ب تعمیرکار مراجعه نمایید.

لازم به یادآوریست که بعد از بازدید سطح روغن حتما گیج روغن را بصورت صحیح جایگذاری کرده و در جای خود نشسته باشد.