ثبت نام

اجزای تشکیل دهنده سیستم گاز سوز خودرو

کپسول CNG

به دلیل افزایش قیمت بنزین و آلاینده های این نوع سوخت، اکثر شرکت های تولید کننده خودرو به سمت هیبرید یا دوگانه سوز کردن خودرو در حال تغییر روند هستند.

یکی از پرکاربردترین سیستم های دوگانه سوز در کشور ما خودروهایی هستند که با گاز CNG کار می کنند. بخش عمده ترکیبات شیمیایی CNG گاز متان تشکیل می دهد. در ادامه در مورد اجزای تشکیل دهنده سیستم گاز سوز خودرو توضیحات لازم وکلیدی را خواهیم گفت.

رگلاتور

رگلاتور برای تنظیم و حفظ فشار گاز در یک کانال تامین و با طیف وسیعی از مقادیر فشار گاز  استفاده می شود. رگلاتورها باید قابلیت فراهم کردن شرایط ایده آل برای عملکرد مطلوب خودرو را داشته باشند.

مهمترین وظیفه رگلاتور ثبت کردن فشار خروجی در شرایط مختلف کاری موتور می باشد، به این صورت که با تغییر فشار گاز ورودی به رگلاتور و همچنین کاهش و یا افزایش جریان گاز مصرفی فشار خروجی رگلاتور ثابت می باشد.

وجود یک فیلتر برای رگلاتور فشار ضروری است بیشتر رگلاتورها دارای فیلتر داخلی در ورودی گاز است این فیلترها کوچک بوده و به آسانی مسدود می شوند. این سیستم علاوه بر مسدود شدن رگلاتور مانع از آسیب دیدن شیرها می شود.

رگلاتورها به دلیل بالا بودن فشار گاز در ورودی به مقدار 200 بار فشار خروجی را کاهش می دهند، که موجب یخ زدگی در محل خروجی گاز می شود.

انواع رگلاتور CNG

رگلاتورهای مکشی یا میکسری

این نوع رگلاتور در کیت های نسل اول دوم مورد استفاده قرار می گیرند که دارای دو مرحله کاهش فشار اولیه و یک مرحله دیافراگم تنظیم جریان خروجی با توجه به مکش منیفولد می باشد.

رگلاتور گاز CNG یکی از اجزای تشکیل دهنده سیستم گاز سوز خودرو

نحوه عملکرد رگلاتور میکسری در سیستم گاز سوز خودرو
  •  مرحله اول با استفاده کردن از یک شیر که به وسیله یک دیافراگم و یک فنر کنترل می شود فشار گاز از 200 بار به 4 بار کاهش میابد. همچنین این مجموعه دارای یک سیستم مبدل حرارتی است تا با انتقال دادن گرما رگلاتور مانع یخ زدن آن در هنگام انبساط گاز شود.
  • مرحله دوم این مرحله شامل یک شیر با پوشش لاستیکی بوده که توسط یک دیافراگم و فنر کنترل می شود. فشار گاز از 4 بار به 2/1 بار کاهش میابد. باید توجه کنیم که فشار این مرحله بر حسب مدل رگلاتور قابل تغییر می باشد.
  • مرحله سوم در این مرحله بار اعمالی به موتور توسط فنر اندازه گیری شده و به دیافراگم منتقل می شود تا امکان نگه داشتن موتور در حالت ایده آل وجود آید. در در ورودی مرحله سوم یک شیر برقی قرار دارد که جریان را در مواقع لازم قطع می کند. همچنین در هنگام راه اندازی موتور که کلید در حالت استفاده از سوخت گاز است این شیر اجازه عبور جریان گاز را می دهد.

توجه : این رگلاتورها دارای دو پیچ تنظیم کننده جریان می باشند

  1. پیچ تنظیم دور آرام که میزان جریان گاز را در دور آرام کنترل میکند.
  2. پیچ تنظیم اصلی که برای جریان در ورودی های بالا به کار می رود.

شیر مخزن CNG

هر مخزن گاز CNG دارای یک شیر مخصوص است که چند کار انجام می دهد. این شیر راه عبور گاز را بسته یا مسدود می کند.

با بستن شیر جریان گازی که داخل مخزن وجود دارد را به دیگر تجهیزات قطع می گردد و همچنین با فشار بیش از حد مجاز سیستم ایمنی که در شیر تعبیه شده است فعال می شود و با خارج کردن گاز به خارج از مخرن از بروز حادثه جلوگیری می کند.

روی شیر مخزن CNG یک سوپاپ اطمینان حرارتی تعبیه شده که در صورت آتش سوزی عمل کرده و از خروج گاز به بیرون مخزن جلوگیری می کند.

شیر مخزن گاز CNG یکی از اجزای تشکیل دهنده سیستم گاز سوز خودرو

پرکن CNG

شیر سوخت گیری (پر کن) یکی از پرکاربردترین قطعه مورد استفاده در مجموعه CNG است که وظیفه ورود گاز به داخل مخزن و مانع از خروج آن به بیرون را انجام می دهد.

شیر پرکن CNG

امولاتور Emulator یکی از مهمترین اجزای سیستم گازسوز خودرو

قطعه ای الکترونیکی است که در خودروهای تک سوز مورد استفاده قرار می گیرد در هنگام استفاده از سوخت CNG از فعال شدن انژکتورها جلوگیری می کند و این کار باعث می شود چراغ چک ECU روشن نشود و یا همان شبیه سازی ریل سوخت بنزین را انجام می دهد.

امولاتر گاز CNG

کلید تعیین وضعیت سوخت

کلید انتخاب سوخت یک قطعه الکترونیکی است که اجازه انتخاب کردن نوع سوخت را به راننده می دهد. باز بسته نمودن شیر برقی رگلاتور و شیر برقی بنزین و نشان دادن میزان گاز موجود در مخزن بوسیله چراغ های LED از دیگر کارهای این قطعه است.

نشان دهنده LED

کلید انتخاب سوخت دارای یک ردیف چراغ های LED می باشد. این کلید دارای چهار چراغ LED سبز دارد که مقدار گاز درون مخزن را نشان می دهد.

روشن شدن چهار چراغ : مخزن از گاز CNG پر است.

روشن شدن سه چراغ : سه چهارم مخزن از گاز CNG پر می باشد.

روشن شدن دو چراغ : نصف مخزن از گاز CNG پر می باشد.

روشن شدن یک چراغ : یک چهارم مخزن از گاز CNG پر می باشد.

زمانی که چراغ سبز اولیه روشن و خاموش می شود به این معنی است که مخزن به مقدار ذخیره است. بهتر است همواره از کیلومتر شمار و نشانگر سوخت استفاده شود.

مجتمع فنی حرفه ای دارالفنون ری آموزش دوره مکانیک خودروهای گازسوز و دیزل را به طور کامل از مبتدی تا پیشرفته به شما عزیزان آموزش خواهد داد. برای شرکت در یکی از این دوره ها می توانید به صفحه آموزش تعمیر CNG مراجعه کنید.

نویسنده: علیرضا ترکمان

مقاله های مشابه
پاکسازی پوست

پاکسازی پوست

آموزش کوتاه کردن موی مردانه

آموزش کوتاه کردن موی مردانه

آموزش تست و وکیوم کولر گازی

آموزش تست و وکیوم کولر گازی

آموزش تعویض لرزه گیر کولر خودرو

آموزش تعویض لرزه گیر کولر خودرو

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *