موتور سیکلت از چه اجزایی تشکیل شده است ؟
یکی از پرکاربردترین وسایل نقلیه در دنیا و همچنین ایران موتور سیکلت است. موتور هم از نظر زمانی و هم مالی بهترین وسیله حمل و نقل است. همراه ما باشید تا با اجزای موتور سیکلت آشنا شوید.
موتور سیکلت ها از ساده ترین اجزای احتراق داخلی با درون سوز هستند که به دو نوع دو زمانه و چهار زمانه تولید می شوند؛ در کشور ما موتور سیکلت های هوندا، یاماها، و سوزوکی و غیره به کار می رود. در ادامه در مورد موتور سیکلت و از چه اجزایی تشکیل شده است به شما توضیح خواهیم داد.
جدول محتوا
- 1 اجزای اساسی موتور سیکلت
- 1.1 موتور (Engine)
- 1.2 کاربراتور (Carburetor)
- 1.3 سیلندر (Cylinder)
- 1.4 پیستون ها (Pistons)
- 1.5 مخزن سوخت(Fuel tank)
- 1.6 فیلترهای روغن و سوخت(Oil and fuel filters)
- 1.7 چرخ ها(Wheels)
- 1.8 دستگیره ها(Handlebars)
- 1.9 کیلومتر شمار(Speedmeter)
- 1.10 آینه ها(Mirrors)
- 1.11 چراغهای جلو(Headlamp)
- 1.12 ترمزها(Brakes)
- 1.13 باتری(Battery)
- 1.14 صندلی(Seat)
- 1.15 قاب(Frame)
اجزای اساسی موتور سیکلت
موتور (Engine)
موتور همان چیزی است که انتقال و سایر فرآیندهای مربوط به کار دستگاه را کنترل می کند. یکی از قسمت های مهم موتور شیر آن است که به منظور احتراق در گردش هوا و سوخت به سایر قسمت های موتور سیکلت کمک می کند. و انجین یکی از مهمترین اجزای مهم تشکیل دهنده موتور سیکلت است.
کاربراتور (Carburetor)
بخشی از موتور است که شامل شیرها، محفظه ها و لوله هایی است که توانایی مخلوط کردن هوا و سوخت را برای کمک به موتور در احتراق دارند.
سیلندر (Cylinder)
موتور دارای دو سیلندر است که به عنوان کبد که در بدن انسان است عمل می کند. یک موتورسیکلت می تواند حداکثر شش سیلندر داشته باشد تا موتور را در احتراق پشتیبانی کند.
پیستون ها (Pistons)
پیستون ها درون سیلندرها با حرکت بالا و پایین حرکت انرژی را از موتور به قسمت های دیگر منتقل می کنند. این امر همچنین به حرکت چرخ ها کمک می کند.
مخزن سوخت(Fuel tank)
مخزن سوخت همانطور که همه ما می دانیم در بالای موتور قرار دارد تا بسته به ظرفیت موتور، مقدار سوخت را ذخیره کند.
فیلترهای روغن و سوخت(Oil and fuel filters)
برای جلوگیری از مخلوط شدن گرد و غبار و سایر ذرات در روغن و سوخت، فیلترهای جداگانه در موتورسیکلت وجود دارد و از نوع ثابتی برخوردار است.
چرخ ها(Wheels)
کلیه موتورسیکلت ها به دو چرخ مجهز هستند، قسمت جلو و عقب متشکل از تایر، رینگ، توپی و پره هایی که به حرکت کشویی موتور کمک می کنند.
دستگیره ها(Handlebars)
بر خلاف فرمان خودرو، موتورسیکلت دارای دسته های فرمان است که به موتور سوار در کنترل و متعادل کردن یک سواری راحت کمک می کند. بهتر است از چنگال های لاستیکی برای گرفتن چنگال مناسب بر روی دنده های دستی استفاده کنید.
کیلومتر شمار(Speedmeter)
سرعت سنج یا همان کیلومتر شمار وسیله ای دیجیتالی است که در وسط فرمان قرار دارد. که شخص راننده با رویت آن میزان سرعت و روشن بودن چراغ ها، راهنما را مشاهده می کند.
آینه ها(Mirrors)
در هر دو طرف دنده های نگهدارنده موتور، دو آینه وجود دارد که به شما کمک می کند از هر دو طرف خود را ببینید و از هرگونه اشتباه جلوگیری کنید.
چراغهای جلو(Headlamp)
چشم موتور ، چراغ جلو شما را در دید کم در شب ایمن نگه می دارد، و دید شما را در شب بهتر می کند و می توان گفت یکی مهمترین اجزای تشکیل دهنده موتور هست که باعث تصادف نشود.
ترمزها(Brakes)
مانند هر وسیله نقلیه دیگر، ترمزهای موتورسیکلت در کنترل سرعت و همچنین در مواقع اضطراری هنگامی که باید ناگهان موتور خود را در شرایط سخت که با سرعت زیاد متوقف کنید به شما کمک می کند.
نکته :
ترمزها را می توان به دو نوع دیسکی و درام طبقه بندی کرد. ترمزهای دیسکی کمک شایانی به شرایط بارانی و لغزندگی جاده می کند و از این رو در اکثر موتور های امروزی در حال حاضر استفاده می شود.
باتری(Battery)
برخلاف اتومبیل های سواری، موتورسیکلت دارای باتری کوچکی است که بیشتر مواقع باتری 12 ولت با شش سلول حاوی اسید سولفوریک در موتورسیکلت ها استفاده می شود.
صندلی(Seat)
قطعه ای چرمی شکل است که در پشت باک بنزین قرار دارد و برای دو نفر تعبیه شده و استفاده می شود.
قاب(Frame)
آخرین، اما کمترین و کوچیک ترین قطعه اصلی یک موتور سیکلت است که از زنجیر وسیله در برابر برخورد اشیاء محافظت میکند.
اینها برخی از مؤلفه های اصلی موتورسواری بودند که برای شکل دادن یک موتور سیکلت کامل برای مصرف کننده نهایی یعنی شما عزیزان استفاده شده است.
در مجتمع فنی حرفه ای دارالفنون در رشته تعمیر موتورسیکلت کلیه مباحث به این وسیله نقلیه به شما عزیزان آموزش خواهیم داد.
مطلبی که درمورد اجزای تشکیل دهنده موتور سیکلت خواندید در سایتی که برای کشور هندوستان است ترجمه شده است وبرای شما عزیزان گذاشته شده است.
*** با دارالفنون، مهاجرت به دنیای جدید را تجربه کن ***
با سلامو خسته نباشی.نظر بنده این هست که هزینه برای هر دوره از اموزش به مدت زمان کم دور از انصاف و انسانیت میباشد،و اینکه برای یادگیری هیچ تضمینی و تعهدی نیست،فقط برای یه مدرک دارن این هزینه رو میگیرن و همش تبلیغات بیش نیست و واقعا عین واقعیت میباشد..فقط پول براشون مهمه فکر کردن علف خرسه…..
درود ..روز خوش ….پیشاپیش عرض کنم بهتر است شما با تحقیقات کاملتری این مباحث را عنو.ان میکردید …..هستند آموزشگاههای که به قول شما جهت سرکیسه نمودن افراد ، قولهای دروغین میدهند ….تضمین و تعهد در رابطه با آموزش موقعی جوابگو هست که کارآموز نیز در کلاسها با علاقه و اشتیاق شرکت نماید و پی گیر مباحث آموزشی باشد ..متاسفانه هستند افرادی که در کلاسها شرکت مینمایند ولی در سر کلاس حوصله آموختن ندارند …چه تضمینی از بابت آموزش به این اشخاص وجود دارد ….؟ ضمنا استاندارد آموزش بر طبق ضوابط و تعریف سازمان فنی و حرفه ای میباشد و تماما کارشناسی شده است …شما میتوانید با حضور در مجتمع فنی و حرفه ای دارالفنون ری مستقیما از کلاس مورد نظر خودتان بازدید نمایید و حتی با استاد آموزش موتور سیکلت حضورا صحبت نمایید ….در خدمتیم