ثبت نام

جواز کسب با مدرک فنی حرفه ای

جواز کسب با مدرک فنی حرفه ای

جدول محتوا

مزایای دریافت جواز کسب با مدرک فنی حرفه ای

جواز کسب با مدرک فنی حرفه ای به شما کمک می‌کند تا یک کسب‌وکار موفق را شروع کنید. داشتن مدرک فنی حرفه‌ای و جواز کسب، فرد را برای کار در بازار کار مهارت محور امروز آماده می‌کند. افرادی که دارای چنین مدرکی هستند، می‌توانند با تسلط بر مهارت‌های فنی و حرفه‌ای مرتبط با رشته خود، جواز لازم برای کسب و کار مستقل یا اشتغال در بنگاه‌های اقتصادی را دریافت کنند. این امر منجر به افزایش شانس اشتغال و کارآفرینی آنان می‌شود.

علاوه بر این، افراد دارای مدرک فنی حرفه‌ای که جواز کسب دریافت می‌کنند، می‌توانند بدون واسطه و به صورت مستقل اقدام به راه‌اندازی کسب و کار و ارائه خدمات مورد نیاز جامعه کنند. این امر باعث افزایش خلاقیت و نوآوری در بازار کار می‌شود. همچنین این افراد می‌توانند با تکیه بر دانش فنی خود، محصولات و خدمات با کیفیت‌تر و متناسب‌تر با نیاز بازار ارائه دهند. در مجموع دریافت جواز کسب با مدرک فنی حرفه ای زمینه‌ساز اشتغال، کارآفرینی و ارتقای بهره‌وری در بازار کار می‌شود.

نحوه دریافت جواز کسب با مدرک فنی حرفه ای

افرادی که مدرک فنی حرفه‌ای در یکی از رشته‌های مصوب دارند، می‌توانند برای دریافت جواز کسب مربوطه، به اتاق اصناف شهر محل سکونت خود مراجعه کنند. پس از تکمیل فرم‌های مربوطه و ارائه مستندات لازم از جمله کپی مدرک تحصیلی، کارت ملی، کارت پایان خدمت (برای آقایان) و عکس، درخواست فرد بررسی و در صورت تأیید، جواز کسب با مدرک فنی حرفه ای صادر می‌شود. مدت اعتبار این جواز یک سال است و پس از انقضای مهلت، فرد می‌بایست برای تمدید آن مجدداً به اتاق اصناف مراجعه کند. هزینه صدور و تمدید جواز کسب نیز توسط اتاق اصناف استان مربوطه تعیین می‌شود.

دریافت جواز کسب برای راه‌اندازی کسب و کارهای خانگی نیز با همین روال امکان‌پذیر است. لازم به ذکر است کسب و کارهایی مانند رستوران‌داری، آرایشگاه و مشاغل مشابه نیازمند طی مراحل و تشریفات بیشتری هستند. بنابراین توصیه می‌شود افراد قبل از اقدام، نسبت به بررسی جزئیات و شرایط لازم برای کسب مجوزهای مربوط به نوع مشخص کسب و کار مورد نظرشان اقدام کنند. دریافت جواز کسب با مدرک فنی حرفه ای با مراجعه به اتاق اصناف و طی مراحل اداری امکان‌پذیر است. البته لازم است شرایط و ضوابط مربوط به هر حرفه به دقت رعایت شود.

جواز کسب با مدرک فنی حرفه ای

تفاوت جواز کسب و پروانه کسب

جواز کسب مجوزی است که توسط اتاق اصناف به افراد حقیقی صادر می‌شود تا بتوانند مشاغل خاصی را به صورت انفرادی انجام دهند. این جواز معمولاً برای مشاغل ساده‌تر و کوچک‌تر همچون بنگاه‌های خدماتی، تعمیرگاه‌های کوچک و غیره صادر می‌شود. این در حالی است که پروانه کسب مجوزی است که توسط مراجعی همچون شهرداری‌ها و اتاق‌های بازرگانی به اشخاص حقوقی اعطا می‌شود. پروانه کسب برای راه‌اندازی کسب و کارهای بزرگ‌تر مانند کارخانجات، شرکت‌های تولیدی و خدماتی و همچنین واحدهای صنفی بزرگ لازم است. به‌طور کلی گرفتن جواز کسب با مدرک فنی حرفه ای راحت‌تر خواهد بود.

از نظر مدت اعتبار نیز جواز کسب معمولاً برای یک سال صادر می‌شود در حالی‌که مدت اعتبار پروانه کسب، بسته به نوع فعالیت، بین ۳ تا ۵ سال است. همچنین روند صدور پروانه کسب پیچیده‌تر بوده و نیازمند طی مراحل بیشتری از جمله اخذ مجوزهای لازم از سازمان‌های مربوطه است. جواز کسب برای فعالیت‌های انفرادی و کوچک‌مقیاس و پروانه کسب برای فعالیت‌های بزرگ‌تر و دارای ساختار حقوقی ضروری است. اگرچه فرایند صدور هر دو مجوز توسط مراجع ذی‌ربط انجام می‌شود اما تفاوت‌هایی در نوع فعالیت، مدت اعتبار و روند اخذ جواز کسب با مدرک فنی و حرفه ای وجود دارد.

چه کسانی نمی توانند پروانه کسب بگیرند؟

افرادی که سن قانونی لازم برای فعالیت اقتصادی را ندارند، نمی‌توانند پروانه کسب بگیرند. بر اساس قوانین ایران، حداقل سن لازم برای فعالیت اقتصادی و دریافت پروانه کسب، ۱۸ سال تمام است. اتباع خارجی که به صورت غیرقانونی در ایران اقامت دارند نیز امکان دریافت جواز کسب با مدرک فنی و حرفه ای را ندارند. همچنین افرادی که سابقه محکومیت کیفری مرتبط با فعالیت اقتصادی داشته باشند، اجازه فعالیت مجدد و دریافت پروانه کسب را نخواهند داشت.

اشخاص حقوقی نامعتبر یا ورشکسته که سوابق و مدارک مالی مناسبی ندارند نیز نمی‌توانند مجوز فعالیت اخذ کنند. همچنین مؤسسات و شرکت‌هایی که در گذشته قوانین و مقررات را رعایت نکرده‌اند و یا سابقه تخلف دارند، تا زمان رفع ممنوعیت، امکان دریافت پروانه کسب نخواهند داشت. علاوه بر موارد فوق، افرادی که دارای بیماری‌های واگیردار هستند و می‌توانند سلامت مشتریان یا عموم مردم را به خطر بیندازند نیز نمی‌توانند برای مشاغلی که نیاز به تعامل مستقیم با مردم دارد جواز کسب با مدرک فنی و حرفه ای بگیرند.

برای گرفتن جواز کسب با مدرک فنی و حرفه ای به کجا مراجعه کنیم؟

برای دریافت جواز کسب با مدرک فنی حرفه ای، مراحل مختلفی باید طی شود که بسیار حائز اهمیت است. اولین مرجعی که باید به آن مراجعه کرد، اتاق اصناف شهر محل سکونت فرد است. پس از مراجعه به اتاق اصناف، فرم‌های مربوط به درخواست جواز کسب تکمیل می‌شود. سپس مدارک لازم از جمله کپی مدرک تحصیلی فنی و حرفه‌ای، کپی کارت ملی، عکس و مدارک دیگر مطابق درخواست اتاق اصناف ارائه می‌گردد.

پس از بررسی مدارک، در صورت تأیید، فرد باید هزینه صدور جواز کسب با مدرک فنی حرفه ای را پرداخت نماید. این هزینه توسط اتاق اصناف هر استان تعیین می‌شود. پس از پرداخت هزینه، جواز کسب ظرف مدت ۷ الی ۱۰ روز صادر خواهد شد. چنانچه فرد قصد داشته باشد کسب و کار خانگی راه اندازی کند، می‌تواند همزمان با مراجعه به اتاق اصناف، درخواست مجوز کسب و کار خانگی را نیز ارائه دهد تا پس از بررسی شرایط محل سکونت وی، این مجوز نیز صادر شود.

لیست انواع پروانه کسب با مدرک فنی حرفه ای

پروانه کسب یک مجوز قانونی برای انجام فعالیت اقتصادی است که بر اساس نوع حرفه و تخصص افراد صادر می‌شود. افراد دارای مدرک فنی و حرفه‌ای می‌توانند بسته به رشته تحصیلی خود، پروانه کسب مرتبط را دریافت کنند. در ادامه برخی از مهم‌ترین انواع جواز کسب با مدرک فنی حرفه ای آورده شده است.

  • پروانه کسب برق‌کاری
  • پروانه کسب تعمیر موتورسیکلت
  • پروانه کسب تعمیرات خودرو
  • پروانه کسب جوشکاری و تعمیرات فلزات
  • پروانه کسب نقاشی ساختمان
  • پروانه کسب تعمیرات لوازم خانگی 
  • پروانه کسب تعمیر کامپیوتر و موبایل
  • پروانه کسب تراشکاری 
  • پروانه کسب خیاطی
  • پروانه کسب آرایشگری و زیبایی

این فقط چند نمونه از انواع پروانه‌های کسب بود و دارندگان هر رشته فنی و حرفه‌ای می‌توانند پروانه مرتبط با رشته خود را دریافت کنند. خوشبختانه آموزشگاه فنی و حرفه‌ای دارالفنون برترین دوره‌های آموزشی را برگزار می‌کند که شما می‌توانید با شرکت در آن‌ها برای اخذ جواز کسب با مدرک فنی حرفه ای اقدام کنید.

ثبت نام جواز کسب با مدرک فنی و حرفه ای

اولین گام برای ثبت‌نام، مراجعه حضوری به اتاق اصناف شهر محل سکونت است. در اتاق اصناف، فرم‌های مربوط به درخواست جواز کسب با مدرک فنی حرفه ای تکمیل می‌شود. سپس مدارک مورد نیاز شامل کپی شناسنامه و کارت ملی، کپی آخرین مدرک تحصیلی فنی و حرفه‌ای، یک قطعه عکس، کپی کارت پایان خدمت (برای آقایان) ارائه می‌گردد.پس از بررسی مدارک توسط اتاق اصناف و تأیید صلاحیت‌های فنی و حرفه‌ای، فرد باید هزینه صدور جواز کسب را پرداخت نماید. مبلغ هزینه صدور بسته به هر استان متفاوت است.

سپس پرونده جهت بررسی و صدور جواز کسب به اتاق اصناف ارسال می‌شود. در صورت تکمیل بودن مدارک و نداشتن مغایرت، ظرف مدت حداکثر ۱۰ روز کاری، جواز کسب صادر و آماده تحویل به متقاضی خواهد بود. متقاضیان پس از دریافت جواز کسب با مدرک فنی حرفه ای می‌توانند بر اساس آن اقدام به راه‌اندازی کسب و کار مورد نظر خود نمایند.

مدارک لازم برای جواز کسب

برای دریافت جواز کسب با مدرک فنی حرفه ای، ارائه مدارک و مستندات لازم از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. مدارک نشان دهنده صلاحیت و واجد شرایط بودن فرد برای انجام فعالیت مورد نظر است. همچنین مدارک کامل، باعث تسریع در روند اخذ جواز کسب خواهد شد. ارائه مدارک ناقص می‌تواند منجر به عدم صدور جواز کسب گردد. بنابراین توجه و دقت لازم در تهیه و ارائه مدارک، از اهمیت بالایی برخوردار است. لیست مدارک مورد نیاز برای جواز کسب با مدرک فنی حرفه ای شامل موارد زیر است.

  • کپی شناسنامه و کارت ملی
  • عکس پرسنلی
  • کپی آخرین مدرک تحصیلی
  • کپی کارت پایان خدمت (برای آقایان) 
  • گواهی عدم سوءپیشینه
  • فیش بیمه تأمین اجتماعی
  • فرم تکمیل شده درخواست جواز کسب
  • رسید پرداخت هزینه صدور جواز کسب

مدت زمان گرفتن جواز کسب با مدرک فنی حرفه ای

پس از مراجعه حضوری به اتاق اصناف و تکمیل فرم‌های مربوطه و ارائه مدارک لازم مانند کپی مدرک تحصیلی، کپی کارت ملی و غیره، درخواست فرد جهت صدور جواز کسب با مدرک فنی حرفه ای بررسی می‌شود. در صورتی که مدارک ارائه شده کامل باشد و مغایرتی وجود نداشته باشد، مدت زمان لازم برای صدور جواز کسب حداکثر ۱۰ روز کاری است.

البته روند صدور جواز کسب با مدرک فنی حرفه ای می‌تواند با توجه به حجم مراجعه‌کنندگان به هر اتاق اصناف و نیز تعداد پرونده‌های موجود در آن اتاق، در مواردی تا ۲ هفته نیز طول بکشد. اما به طور کلی و معمول، پس از ارائه مدارک کامل، جواز کسب ظرف ۱۰ روز کاری صادر خواهد شد. در صورت نقص مدارک یا وجود هرگونه مغایرت، روند صدور طولانی‌تر خواهد بود. بنابراین توصیه می‌شود متقاضیان قبل از مراجعه، نسبت به تهیه مدارک لازم و بدون نقص اقدام کنند تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن، جواز کسب دریافت نمایند.

حداقل متراژ مغازه برای جواب کسب با مدرک فنی و حرفه ای

به طور کلی، دریافت جواز کسب برای افراد دارای مدرک فنی و حرفه‌ای، نیازی به داشتن مغازه یا مکان خاصی ندارد و صرفاً بر اساس تأیید صلاحیت‌های حرفه‌ای و ارائه مدارک لازم صادر می‌شود. با این حال در صورتی که فرد قصد راه‌اندازی مغازه یا کارگاه ثابت برای انجام کسب و کار خود را داشته باشد، حداقل متراژ لازم بسته به نوع حرفه متفاوت خواهد بود.

به عنوان مثال، برای راه‌اندازی تعمیرگاه خودرو حداقل ۵۰ متر و برای تعمیرگاه موتورسیکلت حداقل ۲۵ متر مربع فضای کار لازم است. البته رعایت ضوابط شهرداری‌ها نیز در این زمینه ضروری است. بنابراین باید برای تامین جواز کسب با مدرک فنی حرفه ای، فضای مناسبی را هم برای کسب‌وکار در نظر داشت.

سامانه جواز کسب با مدرک فنی حرفه ای

از اوایل سال ۱۴۰۰، سامانه‌ای با عنوان سامانه جامع جوازهای کسب راه‌اندازی شده است که هدف آن تسهیل فرایند صدور جواز کسب به صورت الکترونیکی است. این سامانه توسط سازمان صنعت، معدن و تجارت راه‌اندازی شده و دارندگان مدارک فنی و حرفه‌ای نیز می‌توانند از طریق آن، بدون مراجعه حضوری، نسبت به ثبت‌نام و ارائه مدارک لازم اقدام کنند. پس از بررسی الکترونیکی مدارک، جواز کسب با مدرک فنی حرفه ای برای فرد صادر خواهد شد.

استفاده از این سامانه مزایایی همچون صرفه‌جویی در زمان و هزینه، شفافیت بیشتر، کاهش مراجعات حضوری و تسریع در روند اخذ جواز کسب را به همراه دارد. البته همچنان امکان مراجعه حضوری به اتاق اصناف نیز وجود دارد.

تفاوت پروانه کسب موقت و دائم

پروانه کسب موقت، مجوزی موقتی برای کسب و کارهای خرد و متوسط است که برای مدت محدودی صادر می‌شود. این پروانه معمولا برای یک سال صادر می‌شود و قابل تمدید است. دارندگان پروانه کسب موقت می‌توانند فعالیت اقتصادی خود را برای مدت معینی آغاز کنند و در صورت رضایت، آن را تبدیل به پروانه کسب دائم نمایند. مزیت پروانه کسب موقت این است که فرد می‌تواند کسب و کار خود را بدون هزینه و زحمت زیاد شروع کند و پس از مدتی تصمیم بگیرد که آیا می‌خواهد به طور دائمی ادامه دهد یا خیر. گرفتن جواز کسب با مدرک فنی حرفه ای در این حالت ساده‌تر است.

پروانه کسب دائم، مجوز رسمی و بلندمدت برای فعالیت‌های اقتصادی است. این پروانه برای مدت نامحدود صادر می‌شود و نیاز به تمدید مکرر ندارد. دریافت پروانه دائم نیازمند مدارک و مستندات بیشتری است و هزینه‌های ثبت و صدور آن نیز بالاتر است. با این حال، پروانه دائم امنیت و پایداری بیشتری به کسب و کار می‌دهد. همچنین دارندگان پروانه دائم می‌توانند از تسهیلات بانکی و حمایت‌های دولتی بهره‌مند شوند. بنابراین پروانه کسب دائم برای کسب و کارهایی که قصد دارند به طور بلندمدت فعالیت کنند، مناسب‌تر است. از همین رو با توجه به شرایط خود برای اخذ جواز کسب با مدرک فنی حرفه ای اقدام کنید.

جواز کسب با معافیت تحصیلی

معافیت تحصیلی یکی از مواردی است که دانشجویان می‌توانند با آن برای مدتی از خدمت سربازی معاف شوند. البته این معافیت محدود به زمان تحصیل است و پس از پایان تحصیلات، دانشجو باید خدمت سربازی خود را انجام دهد. اما در طول دوران تحصیل، دانشجو می‌تواند برای فعالیت‌های کسب و کار خود درخواست جواز کسب دهد. برای اخذ جواز کسب با مدرک فنی حرفه ای، دانشجو باید مدارک زیر را تهیه و به اداره ثبت شرکت‌ها و مالکیت‌های صنعتی ارائه کند.

  • تکمیل فرم درخواست جواز کسب
  • ارائه کپی کارت ملی و شناسنامه
  • ارائه گواهی اشتغال به تحصیل از دانشگاه معتبر
  • ارائه مدارک مربوط به نوع فعالیت جواز کسب درخواستی

پس از بررسی مدارک، در صورت تایید، جواز کسب با معافیت تحصیلی برای مدت زمان مشخصی (معمولا یکساله) صادر می‌شود. دانشجو می‌تواند در طول دوران تحصیل از این جواز استفاده کند ولی پس از پایان تحصیل باید وضعیت نظام وظیفه خود را مشخص کند.

آموزشگاه دارالفنون؛ برگزارکننده دوره‌های فنی و حرفه ای برای صدور جواز کسب

آموزشگاه دارالفنون یکی از معتبرترین و قدیمی‌ترین مراکز آموزش در کشور است که به منظور ارتقای دانش فنی و مهارت‌های حرفه‌ای افراد جامعه تأسیس شده است. دارالفنون آموزش‌های فنی و حرفه‌ای را در رشته‌های مختلفی همچون مکانیکی، برق، کامپیوتر و آرایشگری مردانه برگزار می‌کند. در این مرکز علاوه بر آموزش‌های نظری، کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌های مجهزی وجود دارد که فراگیران می‌توانند ضمن آشنایی با دانش فنی، مهارت‌های عملی را نیز فراگیرند. این آموزشگاه دوره‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت خود را بر اساس نیاز بازار کار و صنعت طراحی می‌کند و مدرکی معتبر در پایان دوره‌ها ارائه می‌دهد.

از همین رو اگر به دنبال اخذ جواز کسب با مدرک فنی حرفه ای هستید، بهتر است که در دوره‌های آموزشی ثبت نام کرده و بلافاصله آموزش خود را در این زمینه آغاز کنید.

چرا دریافت مدرک فنی حرفه ای از دارالفنون را توصیه می کنیم؟

دریافت جواز کسب با مدرک فنی حرفه ای مستلزم آن است که در ابتدا یک مرکز آموزشی مناسب انتخاب کنید. بر همین اساس ما به دلایل زیر حضور در آموزشگاه فنی و حرفه ای دارالفنون را به شما پیشنهاد می‌دهیم.

  • آموزش در یکی از بزرگ‌ترین مجتمع‌های فنی کشور توسط اساتید مجرب سازمان فنی و حرفه‌ای کشور و اساتید باتجربه در بازار کار، باعث ارتقای سطح علمی و مهارتی هنرجویان می‌شود.
  • استفاده رایگان هنرجویان از وسایل و امکانات آموزشی پیشرفته، زمینه یادگیری بهتر مهارت‌های فنی و حرفه‌ای را فراهم می‌کند.
  • اعطای مدرک رسمی با اعتبار بین‌المللی از سوی سازمان فنی و حرفه‌ای کشور، ارزش و اعتبار بالایی به مدرک هنرجویان می‌بخشد.
  • امکان استفاده از خوابگاه و امکانات رفاهی برای هنرجویان شهرستانی، تسهیل‌کننده تحصیل آن‌ها در این مراکز است.
  • اولویت در دریافت وام‌های خوداشتغالی، زمینه را برای راه‌اندازی کسب‌وکار پس از فارغ‌التحصیلی فراهم می‌کند.
  • امکان برگزاری کلاس‌های فشرده و خصوصی، سبب انعطاف‌پذیری بیشتر در زمان‌بندی و نحوه آموزش می‌شود.

آموزشگاه دارالفنون‌ با تمرکز بر آموزش مهارت‌های فنی و حرفه‌ای کاربردی و ارائه تسهیلات فوق‌العاده، گزینه بسیار مناسبی برای افراد علاقه‌مند به کسب مهارت و ورود سریع‌تر به بازار کار است.

سخن پایانی

اگر به دنبال اخذ جواز کسب با مدرک فنی حرفه ای هستید، قبل از هر چیز حتما باید یک مرکز آموزشی عالی را برای خود بیابید. عواملی همچون کیفیت برگزاری آموزش، هزینه آن و مدت زمان برگزاری مواردی است که باید به آن توجه داشته باشید. آموزشگاه فنی حرفه ای دارالفنون با سال‌ها سابقه درخشان به شما کمک می‌کند تا هر چه سریع‌تر مدرک فنی حرفه‌ای خود را بگیرید و مراحل دریافت جواز کسب را پشت سر بگذارید. در این حالت می‌توانید یک کسب‌وکار پولساز ایجاد کرده و زندگی خود را با تغییر بزرگی روبرو کنید.

سوالات متداول

آیا برای گرفتن جواز کسب به مدرک فنی حرفه ای ضروری است؟

اگر شما می‌خواهید در شغل‌های مهارت‌محور مثل مکانیکی مشغول به کار شوید حتما باید مدرک خود را برای اخذ جواز کسب ارائه دهید.

آیا صدور جواز کسب برای آقایان بدون کارت پایان خدمت انجام می‌شود؟

در صورتی که شخص دارای معافیت تحصیلی باشد می‌تواند برای مدت محدودی درخواست مجوز دهد.

آیا مدرک فنی حرفه‌ای دارالفنون در خارج از کشور هم اعتبار دارد؟

بله؛ در صورتی که شما به کشورهای عضو سازمان جهانی کار ILO مهاجرت کنید، مدرک شما معتبر است و از نظر سفارت هم تایید می‌شود.

نویسنده: مدیر سئو

مقاله های مشابه
پاکسازی پوست

پاکسازی پوست

آموزش کوتاه کردن موی مردانه

آموزش کوتاه کردن موی مردانه

آموزش تست و وکیوم کولر گازی

آموزش تست و وکیوم کولر گازی

آموزش تعویض لرزه گیر کولر خودرو

آموزش تعویض لرزه گیر کولر خودرو

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *