انژکتور خودرو : آشنایی با سیستم سوخت رسانی انژکتوری

انژکتور خودرو : آشنایی با سیستم سوخت رسانی انژکتوری

موتور خودرو برای کارکرد صحیح، به ترکیبی مناسب از سوخت و اکسیژن احتیاج دارد و سیستم انژکتور خودرو ، دقیقاً وظیفه دارد، همین ترکیب را به داخل سیلندر انجین تزریق کند. کار با این سیستم یکی از مهمترین مواردی است که در دوره آموزش برق انژکتور فرا خواهید گرفت.

سیستم سوخت رسانی انژکتوری

در خودروهای بنزینی مدرن از سیستم سوخت رسانی غیر مستقیم استفاده می شود. در این اتومبیل ها سوخت به وسیله یک لوله به پمپ بنزین منتقل شده و پس از آن به انژکتورها منتقل می شود، پس از این مرحله سوخت که پیشتر با هوا نیز ترکیب شده است، به وسیله سیستم سوخت رسانی انژکتوری خودرو به داخل سیلندر موتور اتومبیل تزریق می شود؛ در خودروهای انژکتوری به ازای هر سیلندر، یک یا دو انژکتور جداگانه وجود دارد.

در خودروهای قدیمی از کاربراتور به عنوان مسئول سوخت رسانی به موتور استفاده می شد، که به هیچ عنوان سیستم کاملی نبود. بزگترین ضعف سیستم سوخت رسانی کاربراتوری، استفاده از یک نازل برای رساندن سوخت به تمامی سیلندرهای خودرو بود، که به این ترتیب به دلیل برابر نبودن فاصله سیلندرها از منابع سوخت و هوا، ترکیب وارد شده به سیلندر، نسبت یکسانی از هوا و بنزین را در خود جای نمی دادند. به همین دلیل است که در موتورهای جدید خودرو، از سیستم سوخت رسانی انژکتوری، برای افزایش بهره وری و کاهش آلایندگی استفاده می شود.

سیستم سوخت رسانی انژکتوری در خودروهای دیزل

در سیستم سوخت رسانی انرژکتوری خودروهای بنزینی، سوخت به طور غیر مستقیم به موتور وارد می شود. این به آن معنا است که ابتدا بنزین به منیفولد تزریق شده و در آن با اکسیژن(هوا) ترکیب شده، تا راندمان سوختن را به حداکثر میزان ممکن برساند. این در حالی است که در سیستم های سوخت انژکتوری دیزلی از یکی از دو روش مستقیم و غیر مستقیم استفاده می شود. در سیستم های سوخت رسانی انژکتوری مستقیم، سیلندر از اکسیژن پر شده و سپس سوخت به داخل آن تزریق می شود. سپس سوخت تحت فشار و حرارت قرار گرفته و با جرقه شمع، انفجار را حاصل می کند.

اصول کار سیستم انژکتور خودرو

تمام سیستم های تزریق بنزین مدرن از روش اینجکشن غیر مستقیم استفاده می کنند. در این خودروها ابتدا سوخت با هوا ترکیب شده و پس از آن به طور جداگانه در زمان های مورد نیاز توسط انژکتور هر سیلندر به داخل آن تزریق می شود. هدف از اینکار ایجاد یک ترکیب گاز مایع یا آیروسول (چیزی سبیه به مه) برای دریافت حداکثر انرژی از سوخت ممکن است. مرسوم ترین نوع این سیستم ها مدل هایی هستند که یک یا دو انژکتور بر روی هر سیلندر دارند. البته در برخی از انواع خودروهای گرانتر، تزریق چند انژکتوری برای هر سیلندر در نظر گرفته شده است. این سیستم ها، ساختار پیچیده تری دارند و به همین دلیل هزینه بیشتری در بر خواهند داشت که البته به همان میزان بازدهی را افزایش داده و آلایندگی را کاهش می دهند.

انواع انژکتور خودرو

انژکتورها

تمامی انژکتورهای خودروهای امروزی در دو دسته کلی جای می گیرند. نوع اول انژکتورها که به انژکتورهای تزریق دائم نیز مشهور هستند، در طول مدت کار کرد موتور، به طور مداوم، ترکیب سوخت و هوا را به پورت ورودی سیلندر تزیرق می کنند. در این دسته از انژکتورها، تزریق به طور مداوم توسط یک سیستم مکانیکی و یا برقی کنترل شده و افزایش یا کاهش می یابد.

نوع مرسوم دیگر از سیستم سوخت رسانی انژکتوری خودروها شامل سیستم های انژکتور زمان بندی شده یا پالسی است. این نوع از انژکتورها نیز مانند نوع قبلی با یکی از دو روش مکانیکی و یا الکتریکی کنترل می شوند.

در گذشته، تمامی سیستم های سوخت رسانی انژکتوری از کنترل کننده های مکانیکی استفاده می کردند. این درحالی است که سیستم های جدید از کنترل کننده های الکترونیکی استفاده می کنند که هم دقت بالاتری داشته و هم بهره وری بیشتری دارند.

سیستم انژکتور مکانیکی

در این نوع از انواع سیستم سوخت رسانی انژکتوری، انژکتورها، توسط یک فنر کنترل می شوند، که با توجه به افزایش فشار سوخت موجود و در زمان مورد نظر باز شده و پس از انتقال سوخت به موتور، مجدداً بسته می شود.

سیستم انژکتور الکترونیکی

در سیستم الکترونیکی نازل انژکتور یا همان نازل سوخت رسان سیستم انژکتور خودرو به وسیله یک فنر الکترومغناطیسی کنترل می شود. این فنر در زمان لازم به کمک انرژی الکترومغناطیسی جمع شده و امکان پاشیده شدن ترکیب سوخت و هوا به داخل سیلندر را فراهم می کند.

مطلبی که در مورد سیستم سوخت رسانی انژکتور خودرو مطالعه نمودید از این منبع به فارسی ترجمه شده است.