گرمای موتور خودرو چگونه کم می شود؟

گرمای موتور خودرو چگونه کم می شود؟

برای داشتن عملکرد مداوم و پایدار موتور خودرو می بایست گرمای بیش از حد ایجاد شده از محفظه موتور خارج شود زیرا حرارت تولید شده می تواند باعث تغییر شکل یا حتی ذوب قطعات موتور گردد یکی از بخش هایی که حرارت تولید شده در موتور خودرو را خارج می کند اگزوز است وظیفه سیستم خنک کننده موتور خودرو نگهداری دمای موتور خودرو است، در مجتمع فنی و حرفه ای دارالفنون ری در دوره آموزش مکانیک خودرو در مورد کم شدن گرمای موتور خودرو به شما آموزش لازم را خواهیم داد.

نحوه کار سیستم خنک کننده موتور

سیستم خنک کننده با آب

سیستم موتورخودرو و سرسیلندر با آب خنک شده دارای لوله های خنک کننده متصل به هم هستند که از طریق آنها سیستم سرمایش عبور می کنند. در بالای سر سیلندر، تمام کانالها به یک خروجی واحد تبدیل می شوند. یک پمپ، که به وسیله تسمه و کمربند از میل لنگ، هدایت می شود، مایع خنک کننده داغ را از موتور به سمت رادیاتور هدایت می کند، که نوعی مبدل حرارتی است. گرمای ناخواسته از رادیاتور به جریان هوا منتقل می شود ، و مایع خنک شده سپس به یک ورودی در انتهای بلوک باز می گردد و مجددا وارد کانال ها می شود. که این عمل باعث کم شدن گرمای موتور خودرو می گردد.

سیستم خنک کننده با رادیاتور

رادیاتور برای خنک کردن کافی به جریان ثابت هوا از طریق خود احتیاج دارد. وقتی ماشین در حال حرکت است، به هر حال این اتفاق می افتد. اما هنگامی که ثابت است از پنکه برای کمک به جریان هوا استفاده می شود. فن ممکن است توسط موتور هدایت شود ، اما مگر اینکه موتور سخت کار کند، همیشه در هنگام حرکت ماشین لازم نیست، بنابراین انرژی مورد استفاده در رانندگی باعث اتلاف سوخت می شود.

رادیاتور و فن خنک کننده

دو نوع سیستم خنك كاری

  • سیستم خنك كاری با مایع (Liquid-Cooled System)
  • سیستم خنك كاری با هوا (Air-Cooled System)

سیستم خنک کننده خودرو و بخش های آن

سیستم خنك كاری با مایع

برای خنك كردن موتور از لولها و مسیرهای تعبیه شده در موتور استفاده شده و مایع موردنظر دراین مسیرها گردش و جریان دارد. براثر جریان مایع در طول مسیر، گرمای موتور جذب شده و موتور خنك میشود. بعد از اینكه مایع، گرمای موتور خارج شد، به رادیاتور یا مبدل انتقال حرارت وارد شده و بر اثر دمیدن هوا توسط فن و انتقال گرما به هوای اطراف خنك میشود.

سیستم خنك كاری با هوا

برخی خودروهای قدیمی و تعداد زیادی از خودروهای مدرن امروزی، مجهز به سیستم خنك كاری با هوا هستند. بدنه وبلوك موتور با پرههای آلومینیمی پوشیده شده است تا گرمای سیلندر را به هوای اطراف منتقل كند. فنی بسیار قوی نیز تعبیه شده كه هوا را با سرعت و فشار زیاد به سطح این پرهها میدمد ودرنهایت گرما را به هوای اطراف منتقل میكند.مایع خنك كاری خودروها در گسترهای وسیع از دماهای مختلف كار میكنند و به همین دلیل، مایع خنك كاری موجود در موتور آنها، دماهای مختلفی را شامل میشود. مایع خنك كاری مناسب باید دمای نقطه جوش بالا، دمای نقطه انجماد پایین و ظرفیت گرمایی بالایی داشته باشد. در این مقاله که برای شما نوشته ایم توضیحاتی را از وبسایت به زبان فارسی ترجمه کرده ایم که به شما اطلاعات بیشتری داده باشیم

برچسب‌ها: