ثبت نام

گرمای موتور خودرو چگونه کم می شود؟

لوله های خنک کننده موتور خودرو

برای داشتن عملکرد مداوم و پایدار موتور خودرو می بایست گرمای بیش از حد ایجاد شده از محفظه موتور خارج شود؛ زیرا حرارت تولید شده می تواند باعث تغییر شکل یا حتی ذوب قطعات موتور گردد.

یکی از بخش هایی که حرارت تولید شده در موتور خودرو را خارج می کند اگزوز است. وظیفه سیستم خنک کننده موتور خودرو نگهداری دمای موتور خودرو است، در مجتمع فنی و حرفه ای دارالفنون ری در دوره آموزش مکانیک خودرو در مورد کم شدن گرمای موتور خودرو به شما آموزش لازم را خواهیم داد.

گرمای موتور خودرو چگونه کم می شود؟

نحوه کار سیستم خنک کننده موتور

به طور کلی، سیستم خنک کننده خودرو را می‌توان به بخش‌های مختلفی دسته بندی کرد که به شرح زیر است:

سیستم خنک کننده با آب

سیستم موتور خودرو و سرسیلندر با آب خنک شده دارای لوله های خنک کننده متصل به هم هستند که از طریق آن‌ها سیستم سرمایش عبور می‌کنند.

در بالای سر سیلندر، تمام کانال‌ها به یک خروجی واحد تبدیل می شوند. یک پمپ، که به وسیله تسمه و کمربند از میل لنگ، هدایت می‌شود، مایع خنک کننده داغ را از موتور به سمت رادیاتور هدایت می کند، که نوعی مبدل حرارتی است. گرما ناخواسته از رادیاتور به جریان هوا منتقل می‌شود ، و مایع خنک شده سپس به یک ورودی در انتهای بلوک باز می گردد و مجددا وارد کانال ها می شود. که این عمل منجر به کم شدن گرما و خنک شدن موتور خودرو می‌گردد.

سیستم خنک کننده با رادیاتور

رادیاتور برای خنک کردن کافی به جریان ثابت هوا از طریق خود احتیاج دارد. وقتی ماشین در حال حرکت است، به هر حال این اتفاق می افتد. اما هنگامی که ثابت است از پنکه برای کمک به جریان هوا استفاده می شود.

فن ممکن است توسط موتور هدایت شود، مگر اینکه موتور سخت کار کند. البته همیشه در هنگام حرکت ماشین لازم نیست، بنابراین انرژی مورد استفاده در رانندگی باعث اتلاف سوخت می شود.

رادیاتور و فن خنک کننده

آشنایی با انواع سیستم خنك كاری برای گرمای موتور خودرو

سیستم خنک کننده دارای دو نوع است که شامل موارد زیر می‌شوند:

  • سیستم خنك كاری با مایع (Liquid-Cooled System)
  • سیستم خنك كاری با هوا (Air-Cooled System)

سیستم خنک کننده خودرو و بخش های آن

سیستم خنك كاری با مایع

برای خنك كردن موتور از لوله ها و مسیرهای تعبیه شده در موتور استفاده شده و مایع موردنظر دراین مسیرها گردش و جریان دارد.

براثر جریان مایع در طول مسیر، گرمای موتور جذب شده و موتور خنك میشود. بعد از اینكه مایع، گرمای موتور خارج شد، به رادیاتور یا مبدل انتقال حرارت وارد شده و بر اثر دمیدن هوا توسط فن و انتقال گرما به هوای اطراف خنك میشود.

سیستم خنك كاری با هوا

برخی خودروهای قدیمی و تعداد زیادی از خودروهای مدرن امروزی، مجهز به سیستم خنك كاری با هوا هستند. بدنه و بلوك موتور با پره های آلومینیمی پوشیده شده است تا گرمای سیلندر را به هوای اطراف منتقل كند. فنی بسیار قوی نیز تعبیه شده كه هوا را با سرعت و فشار زیاد به سطح این پره ها میدمد ودرنهایت گرما را به هوای اطراف منتقل میكند.

مایع خنك كاری خودروها در گسترهای وسیع از دماهای مختلف كار میكنند و به همین دلیل، مایع خنك كاری موجود در موتور آنها، دماهای مختلفی را شامل می‌شود. مایع خنك كاری مناسب باید دمای نقطه جوش بالا، دمای نقطه انجماد پایین و ظرفیت گرمایی بالایی داشته باشد.

مراحل کاهش گرمای موتور ماشین

اگر شما هم در شرایطی قرار گرفتید که دمای موتور ماشین از حد معینی بالاتر رفت و نمی‌دانستید در این شرایط چکار باید کنید، کافی است مراحل زیر را به خاطر سپرده و آن‌ها را پیاده سازی کنید. راهکارهای خنک کردن موتور ماشین عبارت اند از:

  • به عنوان قدم اول باید ماشین را متوقف و خاموش کنید. در نظر داشته باشید که اگر دور از نور خورشید و زیر سایه باشد بهتر است.
  • سپس باید درب کاپوت خودرو را باز کرده و کمی منتظر بمانید تا هوای بیرون به موتور برسد. دقت داشته باشید که در این مرحله از دست زدن و لمس قطعات رادیاتور و اتصالات این بخش جلوگیری کنید؛ چرا که خطر سوختگی وجود دارد.
  • توجه داشته باشید که هرگز برای پایین آوردن سریع گرمای موتور خودرو روی آن آب نریزید؛ این کار منجر به آسیب دیدگی و ترک برداشتن قطعات موتور به دلیل تغییرات دمایی ناگهانی خواهد شد.
  • در مرحله بعدی بهتر است به داخل خودرو رفته و پنجره‌ها را باز کنید، سپس بخاری را روشن نمایید. دلیل اینکار خروج هوای گرم از داخل موتور به سمت کابین و اتاقک خودرو می‌باشد.
  • بعد از خنک شدن موتور خودرو، درب رادیاتور را باز کرده و به همان میزان آب تبخیر شده، آب داخل رادیاتور بریزید. در این مرحله باید حواستان به پیچ هواگیری هم باشد و از آن غافل نشوید.

در نظر داشته باشید که انجام موارد گفته شده به صورت مرحله به مرحله و براساس اولویت گفته شده از اهمیت بالایی برخوردار است.

مباحث ارائه شده در این مقاله همگی براساس ترجمه مقاله‌ای از این وبسایت است که به زبان فارسی ترجمه شده است. در صورت تمایل به کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه و مسلط بودن به زبان انگلیسی می‌توانید به آدرس موجود مراجعه نمایید.

نویسنده: علیرضا ترکمان

مقاله های مشابه
آموزش شارژ و گاز زدن کولر گازی

آموزش شارژ و گاز زدن کولر گازی

آموزش تعویض آکومولاتور کولر گازی

آموزش تعویض آکومولاتور کولر گازی

آموزش عیب یابی روشن نشدن کولر گازی

آموزش عیب یابی روشن نشدن کولر گازی

آموزش رفع برفک زدن کولر گازی

آموزش رفع برفک زدن کولر گازی

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *