ثبت نام

دستگاه دیاگ چیست و چه کاربردی دارد؟

تست خودرو با دستگاه پاناسونیک

وقتی به مکانیکی های اطراف خیابان خود توجه کنید دیاگ زدن زبان تک تک آنهاست.

در آن لحظه ممکن است به این فکر کنید که دیاگ یعنی چه ؟ به چه علت باید دیاگ زد و به چه دردی میخوره؟ در این مقاله قصد داریم به تمام این سوالات پاسخ دهیم… دیاگ یکی از مواردی است که علاوه بر دوره مکانیکی در دوره آموزش برق خودرو نیز به هنرجویان تدریس می شود.

کاربرد دیاگ

اوایل دهه 80 صنعت خودروسازی به این فکر میفتد که برای خودروهایی که تولید میشوند کاری کند که مکانیک ها بتوانند از ایرادات آن آگاه شوند و قطعاتی که نیاز به تعمیر دارد را جدا و تعمیر کنند. برای این امر کامپیوتر های هوشمندی وارد خودروها کردند و از آن طرف روی نقاط حساس خودرو مانند گیربکس، ترمزها، خنک کننده ها، قطعات برقی، قطعات حیاتی موتور و امکانات رفاهی و آپشن ها، سنسورها و کنترل کننده هایی نصب میشد که اگر به هر دلیلی دچار خطا شدند، کد خطایی را روی حافظه ی داخل کامپیوتر خودرو وارد کنند.

وجود امکانات رفاهی که به مرور زمان در خودروها بیشتر به وجود می آید از دیگر دلایل مهم، بررسی وضعیت آلایندگی یک خودرو است که ورود این نوع کامپیوتر ها رو توجیه میکند.

دستگاه دیاگ چیست

حالا با این حال دستگاه دیاگ چیست؟

دیاگ مخفف کلمه دایاگنوستیک ( Diagnostic ) است و به نوعی عملیات خطایابی گفته میشود که اطلاعات را از کامپیوتر خودرو استخراج میکند و بعد از آنالیزکردن کدهای خطا، به ایرادهای جزیی و کلی خودرو می توان پی برد.

دستگاه های دیاگ همگی کد خوان هستند و از دو دسته تشکیل میشوند، دسته اول اسکنرها نام دارند که حرفه ای هستند.بیشتر این دستگاه ها در نمایندگی خودروها لوکس، نمایشگاه های مدرن و شرکت های مرتبط با کارشناسی فنی خودرو به صورت حرفه ای فعالیت میکنند. نمونه اسکنرها را میتوان به دستگاه فوق پیشرفته جی اسکن ( G-SCAN ) اشاره کرد که قابلیت های فوق العاده ای دارد.

دسته ی بعدی دستگاه هایی هستند که ارزانترند و برای همه می تواند قابل استفاده باشد. این دستگاه ها هم مانند اسکنر ها عمل میکنند. با این تفاوت که بعد از اتصال به کامپیوتر خودرو به جای ارسال اطلاعات به اسکنر آن را از بلوتوث یا وای فای به کامپیوتر یا موبایل شما ارسال میکنند.

بهتر است از اپلیکیشن مرتبط با دستگاه دیاگ روی کامپیوتر یا موبایل استفاده کنید تا این دستگاه ها بعد از اتصال به کامپیوتر خودرو اطلاعات را بصورت زنده به کامپیوتر یا موبایل شما ارسال کنند.

کاربرد دستگاه دیاگ

کدخوان ها چطور اطلاعات را ارسال میکنند؟

دستگاه های دیاگ برای به نمایش در آوردن اطلاعات کامپیوتر باید به پورت یا درگاهی در خودرو به نام او بی دی ( OBD ) متصل شوند که اینکار توسط یک کد خوان انجام میشود. پورت های او بی دی در خودروهای مختلف در جایگاه های متفاوتی قرار دارند. برای مثال برخی در زیر داشبورد،برخی هم زیر کاپوت و برخی هم در کنسول میانی خودرو.

سال 1996 به قبل نسخه اول او بی دی ها ( OBD1 ) روی خودروها نصب شد که برای متصل شدن به این درگاه باید پورت مخصوص همان خودرو وجود داشت. ولی بعد از آن همه ی خودروها مجهز به درگاه او بی دی نسخه 2 ( OBD2 ) شدند که به راحتی میشد با هر دستگاهی اطلاعات کامپیوتر خودرو رو به نمایش در آورد.

دستگاه های دیاگ بعد از متصل شدن به درگاه OBD اطلاعات را از پین ها خوانده و آن را یا به اسکنری و یا اینکه توسط یک واسط مانند بلوتوث یا وای فای به موبایل یا کامپیوتر ارسال میکند و بعد از آن خوانده شدن کدها به عهده ی اسکنر و اپلیکیشین است.

نویسنده: مدیریت

مقاله های مشابه
پاکسازی پوست

پاکسازی پوست

آموزش کوتاه کردن موی مردانه

آموزش کوتاه کردن موی مردانه

آموزش تست و وکیوم کولر گازی

آموزش تست و وکیوم کولر گازی

آموزش تعویض لرزه گیر کولر خودرو

آموزش تعویض لرزه گیر کولر خودرو

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *