ثبت نام

رله و پایه رله + انواع آن

تصویری از یک کلید برق سه فاز

رله یکی از واژه هایست که شاید شما بارها و بارها آن را در طول تحصیل شنیده باشید و حتی برای یکبار هم که شده از نزدیک آن را ندیده باشید. بخصوص رله های حفاظتی که تمرکز این مقاله بروی آنهاست.

در این مقاله به بررسی خود رله می پردازیم، المانی بسیار مهم در صنعت الکترونیک و البته قدرت که در نوع خودش نگه داری و کنترل سیستم های ما را به شدت آسان تر نمود.

کار با این قطعه را می توانید در کلاس های آموزش برق صنعتی بیاموزید.

رله چیست؟

بعضی از وسایل الکتریکی مانند سماور ، چای ساز، بخاری برقی، کولر گازی، پمپ آپ، آژیر و … در هنگام روشن و خاموش شدن اتوماتیک صدای آرامی شبیه شکسته شدن قولنج از آن‌ها خواهید شنید. این صدا، صدای عمل کردن سوییچ یا همان رله است که به گوش ما می رسد.

رله یکی از پرکاربرد‌ترین قطعات موجود در مدارهایی است که دارای یک قسمت کنترلی الکترونیکی و یک سوییچ برای قطع وصل جریان برق با ولتاژ های بالا هستند.

رله و پایه رله

انواع رله و پایه رله

رله شیشه ای Finder

از دو قسمت خود رله و پایه رله تشکیل می شود . بر روی پایه رله تعدادی سوراخ قرار دارد که پایه یا سوکت هایی که از خود رله بیرون آمده است ، در داخل آن جای میگیرد. همچنین کلیه ترمینال های ورودی و خروجی بر روی این پایه قرار دارند.

این رله ها معمولا در آمپر های مختلف و به صورت تک قطب و دو قطب وجود دارند. که این آمپر های مختلف برای دستگاه های مختلف با جریان های مختلف استفاده می شود. شما می توانید از نوع 8 یا 10 آمپر آن استفاده کنید . منظور از قطب هم تعداد مسیر کنتاکت خروجی است .

مثلا وقتی دو قطب داریم یعنی روی رله 6 عدد ترمینال برای آن در نظر گرفته شده است. یعنی 2 تا سه تایی. این دو مسیر از هم جدا هستند و یکی از آنها مشترک و دو تای دیگر NC و NO می باشد. یعنی شما با این نوع رله می توانید دو وسیله جدا را کنترل و قطع و وصل کنید.

یکی دیگر از ویژگی های دیگر این نوع از رله های شیشه ای در این است که اگر مشکلی برای ان پیش آید بدون دست زدن به سیم بندی بلافاصله در عرض چند ثانیه با تعویض بوبین رله می توانید مشکل را حل کنید.

رله شیشه ای

رله شنت تریپ DASA

رله شنت تریپ دارای یک سیم پیچ مغناطیسی است که در مواقع لزوم توسط منبع خارجی تحریک شده و باعث قطع کلید مینیاتوری می شود. این قطعه افزودنی به راحتی می تواند در کنار کلید مینیاتوری اصلی قرار بگیرد و مصرف انرژی آن نیز بسیار ناچیز است. این رله نباید روی عملکرد مینیاتوری تاثیری داشته باشد. عرض این قطعه به اندازه یک ماژول کلید مینیاتوری است.

رله شنت تریپ

رله آندر ولتاژ تریپ DUSA

رله آندر ولتاژ تریپ دارای یک سیم پیچ مغناطیسی است که در صورت عدم وجود خطا ، اجازه وصل کلید مینیتوری را صادر میکند. عرض این قطعه به اندازه یک ماژول کلید مینیاتوری است.

نویسنده: مدیریت

مقاله های مشابه
پاکسازی پوست

پاکسازی پوست

آموزش کوتاه کردن موی مردانه

آموزش کوتاه کردن موی مردانه

آموزش تست و وکیوم کولر گازی

آموزش تست و وکیوم کولر گازی

آموزش تعویض لرزه گیر کولر خودرو

آموزش تعویض لرزه گیر کولر خودرو

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *