ثبت نام

شارژکنترلMPPT چیست و چه کاربردی دارد و تفاوت آن با شارژ کنترل PWM

کنترل کننده شارژ برق خورشیدی

این نوع شارژر کنترل دنبال کننده توان ماکزیمم نامیده می شود. همانطور که از اسم این شارژ کنترلر ها پیداست دنبال کننده توان ماکزیمم هستند.

کار با این تجهیزات در دوره های آموزش برق صنعتی تدریس می شود.

شارژ کنترلر MPPT

 

اساس کار شارژ کنترلر MPPT اینگونه است که ولتاژ DC را دریافت و به سیگنال AC تبدیل میکند.سپس این سیگنال AC را به تراسفرماتور میدهد تا به ولتاژ و جریان دلخواه تبدیل کند.سپس سیگنال AC را به DC تبدیل میکند تا به بیشترین توان دست یابد.

 

اکثر شارژ کنترلر MPPT موجود در بازار در سه مرحله عملیات شارژ را انجام میدهند:

 

الف) مرحله شارژ حداکثری

 

در این مرحله که دو ساعت می باشد ولتاژ تا (بین ۱۴٫۲ تا ۱۴٫۶ ولت) زیاد می شود و بیشترین جریان برای شارژ باتری کشیده می شود .(در این مرحله ولتاژ متغییر و جریان ثابت است.

 

ب‌) مرحله شارژ کامل

 

در این مرحله که باز هم دو ساعت می باشد ولتاژ همان ۱۴٫۴ باقی می ماند تا هنگامی که جریان به کمترین حد خود برسد یعنی باتری اشباع شود.(در این مرحله جریان متغییر و ولتاژ ثابت است.

 

ج‌) مرحله شناوری

 

زمانی که باتری از جریان اشباع می شود(معمولا جریان به ۳ درصد جریان نامی برسد) ولتاژ بین ۱۳٫۲ تا ۱۳٫۶ ولت قرار میگیرد و جریانی کم که از تخلیه باتری جلوگیری کند از سیستم دریافت میکند.

 

تفاوت بین شارژ کنترلر MPPT و PWM تفاوت اصلی :

 

1) راندمان

 

راندمان شارژ کنترلر MPPT بالای ۹۷% می باشد و در PWM زیر ۸۰% و این بخاطر نوع عملکرد این دو است. شارژ کنترلر PWM برای سیستم های کوچک که پنل های آنها زیر ۲۷۰وات هستن مناسب است.شارژ کنترلر MPPT برای سیستم های بزرگ که پنل های آنها بیشتر از ۲۷۰وات هستن مناسب است.

 

2) دوم قیمت

 

قیمت شارژ کنترلر MPPT به مراتب بیشتر از PWM است به دلیل نوع کارایی و راندمان و مدار آنها.شارژ کنترلر MPPT در سامانه هایی با پنل های بزرگ بصرفه هستند.اما در محاسبه مقدار پنل و نوع کنترل شارژ باید کاملا دقت کرد.

0 0 votes
امتیازدهی به مقاله
نویسنده: مدیریت

مقاله های مشابه
آموزش ابزارهای الکتریکی

آموزش ابزارهای الکتریکی ضروری برای مبتدیان

رمزگشایی توابع بلوک OB در برنامه نویسی PLC

رمزگشایی توابع بلوک OB در برنامه نویسی PLC

موتورهای الکتریکی صنعتی

موتورهای الکتریکی صنعتی

آموزش استفاده از تجهیزات اتوماسیون صنعتی

آموزش استفاده از تجهیزات اتوماسیون صنعتی

دیدگاه ها
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments