ثبت نام

چگونه یک برقکار صنعتی ماهر و حرفه ای شویم؟

کارگاه برق صنعتی آموزشگاه

برای آنکه یک برقکار صنعتی ماهر شویم می بایست یکی از سه روش زیر را انتخاب نمائیم.

  1. شاگردی کردن در مغازه های الکتریکی که این یادگیری بسیار طولانی مدت است و برای کسانی که می خواهند سریع وارد بازارکار برقکار ساختمان شوند مناسب نیست. این سبک یادگیری بیشتر در سالیان قبل مرسوم بود است.
  2. تحصیل در هنرستان های کاردانش و فنی و حرفه ای آموزش و پرورش در رشته برق صنعتی به مدت 3 سال یا ادامه تحصیل در دانشگاه های معتبر در رشته مهندسی برق قدرت که 4 سال طول می کشد.
  3. شرکت در دوره های مراکز فنی و حرفه ای دولتی و آموزشگاه های آزاد فنی و حرفه ای که به صورت تخصصی در حرفه برق صنعتی مشغول به آموزش کارآموزان می باشد ( که یکی از مراکز مجهز که به صورت تخصصی در امر آموزش برق صنعتی مشغول به آموزش می باشد مجتمع فنی و حرفه ای دارالفنون ری می باشد(darr.ir))

در انتخاب آموزشگاه برق صنعتی به چه نکاتی مهمی باید توجه کنیم؟

البته انتخاب دوره های مهارت آموزی برق صنعتی نباید صرفا بر اساس قیمت باشد بلکه جزئیات زیاد دیگری هم باید مورد توجه باشد. از نکاتی مثل به روز بودن تجهیزات، تجربه و سابقه استادان، سرفصل های ارائه شده، تعداد افراد حاضر در هر کلاس، به روز بودن آموزش ها و… که بگذریم، کیفیت دوره های عملی و به خصوص “امکانات و تجهیزات آموزشگاه ها” بسیار حائز اهمیت است.

به طور مثال ممکن است دوره ای ارزان باشد یا حتی مثل برخی دوره های دولتی، رایگان باشد اما شما در طول دوره نتوانید آموخته های خود را به خوبی تمرین کنید و یا نمی تواند نیاز شما را برای ورود به بازار کار مرتفع سازد.

طول دوره آموزش برق صنعتی :

مدت دوره آموزش برق صنعتی با توجه به مدت ساعات برگزاری دوره و شیفت آموزشی (شیفت صبح، ظهر، بعدالظهر، غروب) و کلاسها (خصوصی، نیمه خصوصی، گروهی) بین یک تا سه ماه برنامه ریزی و اجرا می شود.

چگونه یک برقکار صنعتی ماهر و حرفه ای شویم؟

حداقل مدرک تحصيلی جهت آموزش برق صنعتی :

جهت شرکت در دوره برق ساختمان حداقل مدرک تحصلی پایان سوم راهنمايي (پایان دوره متوسطه اول نهم) توصیه می شود و کسانی که تحصیلات کمتری دارند در صورت داشتن توانایی، تجربه، علاقه، استعداد و رغبت می توانند در این دوره شرکت کنند.

اعتبار مدارک فنی و حرفه ای :

افرادی که پس از گذراندن فرآیند تعریف شده در سازمان فنی و حرفه‎ ای موفق به اخذ گواهینامه شوند با توجه به بین المللی بودن این مدرک می‌توانند در تمامی کشورهایی (186 کشور) که عضو سازمان جهانی کار (ILO) هستند، مشغول کار شوند. این گواهینامه بین‌المللی در همه این کشورها اعتبار دارد. لیست کشورهای عضو سازمان جهانی کار را در ILO میتوانید مشاهده نمایید.

وضعیت بازارکار برق صنعتی :

به گزارش خبرگزاری ایسنا مورخ 30/10/1396 طی 6 ماه نخست سال 1396 تعداد 40 هزار و 361 واحد صنعتی در شهرک های صنعتی به بهره برداری رسیده که نشان از رشد 1/5 درصدی نسبت به 6 ماه سال قبل دارد. این واحدها توانسته اند در طی این 6 ماه 15 هزار 941 نفر را مشغول به کار کنند. پس در نتیجه هرچه تعداد واحدهای صنعتی بیشتر شوند نیاز به برقکار صنعتی نیز بیشتر می شود.

با توجه به گزارش تیتر شهر مورخ آذر ماه 1395 بطور متوسط روزانه بالغ بر 3 هزار واحد مسکونی جدید در کشور احداث می‌شود و با توجه به رشد ساخت و ساز در کشور نیاز به برقکار روز به روز در حال افزایش می باشد. همچنین با اجباری شدن نصب آسانسور در واحدهای مسکونی وبا توجه به آنکه اکثر آسانسورها با برق سه فاز کار می کنند بازار کار برق صنعتی به این زودی ها اشباع نمی شود.

وضعیت بازارکار برق صنعتی

وضعیت استخدام شغل برقکار صنعتی در برخی کشورهای جهان چگونه است؟

استرالیا در بازه زمانی ۵ سال گذشته میزان استخدام این شغل رشد ۲۱٫۶ درصدی داشته و در آینده رشد بسیار زیاد برای آن پیش بینی می شود. آمریکا پیش بینی ها نشان می دهد میزان استخدام برق کارها بین سال های ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰، رشد ۲۳ درصدی خواهد داشت. در حالی که متوسط این رشد برای همه مشاغل ۱۴ درصد می باشد.

در انگلستان – متوسط درآمد سالانه این شغل در ابتدای دوره کارآموزی سالانه 12.000 دلار، برای افراد تازه کار بین 26.000 تا 30.000 دلار و برای افراد باتجربه بین 35.000 تا 45.500 دلار می باشد.

فرصت های شغلی، بازار کار و وضعیت استخدام برقکار صنعتی :

کار آموزان می توانند پس از گذراندن این دوره

  1. به عنوان برقکار صنعتی به نصب دستگاههای کاخانجات مشغول به کار شود.
  2. به عنوان برقکار در اداره برق و نیروگاهها مشغول به کار شود.
  3. به عنوان برقکار صنعتی به عیب یابی و سرویس دستگاههای کارخانه مشغول به کار شود.
  4. به عنوان تابلوساز به تولید و مونتاژ تابلوهای برق صنعتی مشغول به کار شود.
  5. به نصب ،سیم کشی و راه اندازی، تعمیر موتورهای الکتریکی مشغول به کار شود.
  6. به فروش تابلوهای برق صنعتی و ساختمانی مشغول شود.
  7. به عنوان رسته شغلی برقکار در منازل، کارخانجات، ادارات، شرکتها، فروشگاه ها، بیمارستانها، مراکز نظامی و انتظامی به تعمیر، سرویس و نگهداری برق منازل و مراکز مشغول به کار شود.
  8. با دریافت گواهینامه ی مهارت فنی و حرفه ای و مراجعه به اتحادیه مربوطه جواز کسب دریافت کرده و با تاسیس مغازه الکتریکی به فروش لوازم برق صنعتی و برق ساختمان اقدام کند.
  9. به عنوان برقکار صنعتی سیار مشغول به کار شود.
  10. به عنوان نصاب اتصال زمین (ارتینگ) مشغول به کار شود.

میزان درآمد برقکار ساختمان چقدر است؟

در صورتی که شما به عنوان برقکار صنعتی در شرکت های ، ادارت، کارخانجات و…کار کنید، حداقل ميزان حقوق شاغلين بر اساس مصوبات شوراي عالي در چارچوب ماده 41 قانون كار که هر ساله تعيين مي گردد شروع می شود، كه در صورت رضايت كارفرما تا دو الی سه برابر پایه وزارت کار قابل افزايش خواهد بود.

در صورتی که شما به صورت مستقل و برای خودتان کار می کنید نزدیکی مغازه به مراکز صنعتی، شهرکهای صنعتی، کاخانجات، خیابانی که مغازه شما در آن قرار دارد و مقدار رفت و آمد، بزرگی و کوچکی مغازه الکتریکی، مجهز بودن مغازه به تجهیزات مدرن و به روز، دوری و نزدیکی سایر مغازه های الکتریکی در میزان در آمد شما تاثیر دارد.

براساس تحقیق محیطی انجام شده توسط نگارنده مبلغ در آمد برقکار ساختمان بین 3 الی 7 برابر حداقل حقوق اداره کار و در برخی شرایط بیشتر از این مقدار نیز می باشد. البته سه اصل مهم مهارت ، انصاف و اخلاق شخص برقکار صنعتی سه اصل مهم در در افزایش میزان در آمد باشد و اهمیت زیادی دارد(( در ضمن شخص برقکار می تواند از فروش لوازم برقی نیز 25 الی 30 درصد سود دریافت کند و میزان درآمد خود را بالا ببرد))

میزان درآمد برقکار ساختمان

سرمایه مورد نیاز برای احداث مغازه الکتریکی :

برای تاسیس و احداث مغازه الکتریکی نیاز به 2 سرمایه گذاری ملکی و سرمایه گذاری تجهیزاتی می باشد.

  1. در سرمایه گذاری ملکی ما می توانیم با رهن مغازه که در شهرهای کوچک که از 12 میلیون تومان شروع و در شهرهای بزرگ مثل تهران تا 90 میلیون تومان ادامه دارد (که هر فردی با توجه به توان مالی خود منطقه ای را جهت تاسیس مغازه مکانیکی انتخاب می کند. (در صورتی که فرد پول زیادی جهت رهن مغازه ندارد می تواند مبلغ رهن را به اجاره تبدیل کند)
  2. سرمایه مورد نیاز جهت خرید تجهیزات لوازم الکتریکی بین 20 الی70 میلیون تومان می باشد و هر مقدار سرمایه شخص بیشتر باشد به همان نسبت مقدار در آمد نیز بیشتر خواهد بود. برخی از لوازم عبارتند از انواع کنتاکتور، تایمر، چراغ سیگنال، تایمر، انواع فیوز، میکروسوئیچ، انواع کلیدهای مینیاتوری تک فاز و سه فاز، انواع کلیدهای غلطکی، انواع کلیدهای زبانه ای، انواع کابل، انواع لامپ، قوطی، لوازم ارتینگ و…. ((در ضمن شخص می تواند بسیاری از لوازم را با چک مدت دار خریداری کند))
  3. شخصیت های مناسب شغل برقکار صنعتی: اگر شما به شغلی علاقه مندید که فنی باشد، و از سر و کله زدن با لوازم برقی لذت می برید و می خواهید زودتر وارد بازار کار شوید، این شغل مناسب شماست. تیپ شخصیتی افرادی که به شغل برقکار مشغول هستند غالبا اشخاصی پر انرژی، باهوش، هوشیار، دارای اطلاعات فنی خوب، مهارت خاص در حل مسئله جدید و چالش بر انگیز دارند و به خوبی می توانند با ابزار های مختلف کار کنند. این افراد مهارت تحلیل فراوانی دارند و می توانندمسائل مختلف را حل و فصل کنند. کارهای روتین و عادی آنها را خسته می کند. آنها همیشه دنبال فرصت ها و کارهای جالب و جدید هستند. از اعتماد به نفس و توانایی تنها کار کردن برخوردار هستند.

سرمایه مورد نیاز برای احداث مغازه الکتریکی

مزاياي گواهينامه سازمان آموزش فني و حرفه اي كشور:

ضوابط احتساب دوره هاي آموزش فني و حرفه اي به جاي سوابق تجربي در طبقه بندي مشاغل: در اجراي تبصره ماده 10 آئين نامه ايجاد مراكز كارآموزي و جوار كارگاه و بين كارگاهي موضوع تبصره 2 ماده 110 قانون كار جمهوري اسلامي ايران مصوب( 27/10/71) هيئت محترم وزيران و آئين نامه اجرايي تبصره 1 ماده 49 قانون مذكور(12/2/71) و بر اساس بخشنامه 4660/ ن تاريخ 24/2/73 معاونت نظارت بر روابط كار وزارت كار وامور اجتماعي، ضوابط جايگزيني و احتساب دوره هاي آموزش فني و حرفه اي به جاي تجربه شغلي (سوابق كار)، در طرح هاي طبقه بندي مشاغل كارگاه هاي مشمول قانون كار به شرح ذيل مي باشد:

  1. طي دوره آموزشي مهارت درجه 1، معادل6 سال تجربه
  2. طي دوره آموزشي مهارت درجه 2، معادل4 سال تجربه
  3. طي دوره آموزشي مراكز جوار و ضمن كار، آموزش ارتقاء مهارت كمتر از 6 ماه، به تناسب مدت دوره، حداكثر3 سال تجربی
  4. پس از گذراندن دوره مهارت و دریافت گواهینامه مهارت فنی و حرفه ای کارآموز می تواند جواز کسب دریافت کند.
  5. پس از گذراندن دوره مهارت و دریافت گواهینامه مهارت فنی و حرفه ای کارآموز می تواند وام خود اشتغالی دریافت کند.
  6. پس از گذراندن دوره و دریافت گواهینامه مهارت فنی و حرفه ای کارآموز می تواند گواهینامه خود را ترجمه و بین المللی کند.

امید است مورد استفاده علاقمندان به رشته برق صنعتی قرار گرفته باشد

نویسنده مقاله
علیرضا ترکمان پری (مدیر مجتمع فنی و حرفه ای دارالفنون ری)

نویسنده: مدیریت

مقاله های مشابه
پاکسازی پوست

پاکسازی پوست

آموزش کوتاه کردن موی مردانه

آموزش کوتاه کردن موی مردانه

آموزش تست و وکیوم کولر گازی

آموزش تست و وکیوم کولر گازی

آموزش تعویض لرزه گیر کولر خودرو

آموزش تعویض لرزه گیر کولر خودرو

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *