جریان برق دلکو
جریان برق دلکو : دلکو که نامش از شرکت آمریکایی “دلکو الکترونیک” گرفته شده، قطعهای است که در موتورهای احتراق داخلی قدیمیتر، وظیفهی توزیع و زمانبندیِ جریان برق را به عهده داشت تا در هر سیلندر، در زمان مناسب، جرقه زده شود و احتراق انجام گیرد.
” برق صنعتی راهی به سوی ثروت و رفاه بیشتر ! “
جدول محتوا
- 1 در واقع دلکو دو وظیفهی اصلی دارد:
- 2 نقش دلکو خودرو:
- 3 تقویت جریان برق دلکو
- 4 روشهای مختلفی برای تقویت جریان برق دلکو وجود دارد، از جمله:
- 5 توزیع جریان برق دلکو
- 6 مراحل توزیع جریان برق دلکو به شرح زیر است:
- 7 کویل:
- 8 دلکو :
- 9 تفاوت های کلیدی:
- 10 در اینجا خلاصه ای از تفاوت های کلیدی بین کویل و دلکو آمده است:
- 11 سوالات متداول درباره دلکو خودرو
در واقع دلکو دو وظیفهی اصلی دارد:
تقویت جریان برق: دلکو با استفاده از پلاتینها یا سیستمهای الکترونیکی، جریان برق ضعیف باتری را به ولتاژ بالا تبدیل میکند تا برای ایجاد جرقه کافی باشد.
توزیع جریان برق: دلکو جریان برق با ولتاژ بالا را به ترتیب صحیح به هر یک از شمعها میفرستد تا در زمان مناسب، در هر سیلندر جرقه زده شود.
دلکو از اجزای مختلفی مانند درب دلکو، فنر، ذغال، پلاتین، خازن، صفحات دلکو، میل دلکو و … تشکیل شده است.
امروزه در اکثر خودروهای جدید به جای دلکو از سیستمهای جرقهزنیِ electronic ignition استفاده میشود که وظیفهی دلکو را به طور دقیقتر و با عملکردی پایدارتر انجام میدهند.
نقش دلکو خودرو:
دلکو نقش بسیار مهمی در عملکرد صحیح موتور خودرو دارد. اگر دلکو خراب شود، موتور به درستی کار نخواهد کرد و ممکن است با مشکلاتی همچون موارد زیر روبرو شوید.
عدم روشن شدن خودرو
لرزش و کارکرد ناهموار موتور
کاهش شتاب و قدرت موتور
افزایش مصرف سوخت
در خودروهای قدیمیتر که از دلکو استفاده میشد، تعمیر و نگهداری دورهای دلکو از جمله چک کردن پلاتینها، تنظیم دلکو و … برای عملکرد صحیح موتور و جلوگیری از مشکلات ذکر شده ضروری بود.
تقویت جریان برق دلکو
تقویت جریان برق دلکو در خودروهای قدیمیتر که از سیستم جرقهزنیِ دلکو استفاده میکنند، میتواند به بهبود عملکرد موتور، افزایش شتاب و قدرت، و کاهش مصرف سوخت کمک کند.
روشهای مختلفی برای تقویت جریان برق دلکو وجود دارد، از جمله:
1. استفاده از سیمهای ولتاژ بالا با کیفیت: سیمهای ولتاژ بالا که جریان برق را از دلکو به شمعها میرسانند، با گذشت زمان فرسوده و خراب میشوند. استفاده از سیمهای ولتاژ بالا با کیفیت میتواند به انتقال بهتر جریان برق و افزایش قدرت جرقه کمک کند.
2. نصب کویل جرقهزنی قویتر: کویل جرقهزنی، ولتاژ پایین باتری را به ولتاژ بالا تبدیل میکند تا برای ایجاد جرقه در شمعها کافی باشد. نصب کویل جرقهزنی قویتر میتواند به افزایش قدرت جرقه و احتراق بهتر سوخت کمک کند.
3. تعویض پلاتینها یا سیستم دلکو: پلاتینها در دلکوهای قدیمیتر برای قطع و وصل جریان برق به سیمهای ولتاژ بالا استفاده میشوند. با گذشت زمان، پلاتینها فرسوده شده و جرقه ضعیفتر میشود. تعویض پلاتینها یا ارتقای سیستم دلکو به سیستمهای الکترونیکی میتواند به افزایش قدرت جرقه و بهبود عملکرد موتور کمک کند.
4. نصب خازن دلکو: خازن دلکو، جرقههای اضافی را که میتواند به پلاتینها آسیب برساند، جذب میکند. نصب خازن دلکو میتواند به افزایش طول عمر پلاتینها و بهبود عملکرد سیستم جرقهزنی کمک کند.
5. تمیز کردن و تنظیم دلکو: تمیز کردن و تنظیم دلکو مطابق با دستورالعمل سازنده خودرو میتواند به عملکرد صحیح سیستم جرقهزنی و افزایش قدرت جرقه کمک کند.
قبل از هرگونه اقدام برای تقویت جریان برق دلکو، ** دفترچه راهنمای خودرو خود را مطالعه کنید** و از روشهای مناسب برای مدل خودروی خود مطمئن شوید.
تقویت بیش از حد جریان برق دلکو میتواند به قطعات سیستم جرقهزنی آسیب برساند.
در خودروهای جدیدتر که از سیستمهای جرقهزنیِ electronic ignition استفاده میکنند، تقویت جریان برق دلکو معمولاً ضروری نیست و ممکن است به عملکرد سیستم آسیب بزند.
علاوه بر روشهای ذکر شده، استفاده از برخی افزودنیهای سوخت و مکملهای موتور نیز میتواند به طور غیرمستقیم به تقویت جریان برق دلکو و بهبود عملکرد موتور کمک کند.
در نهایت، به یاد داشته باشید که بهترین راه برای حصول اطمینان از عملکرد صحیح سیستم جرقهزنی و جلوگیری از مشکلات، انجام سرویس دورهای و منظم خودرو مطابق با دستورالعمل سازنده خودرو میباشد
توزیع جریان برق دلکو
در موتورهای احتراق داخلی قدیمیتر که از سیستم جرقهزنیِ دلکو استفاده میکنند، توزیع جریان برق دلکو نقشی حیاتی در عملکرد صحیح موتور دارد.
دلکو با استفاده از قطعات مختلفی مانند پلاتینها، خازن، صفحات دلکو، میل دلکو، درب دلکو و … جریان برق با ولتاژ بالا را که از کویل جرقهزنی آماده شده است، به ترتیب صحیح به هر یک از شمعها میفرستد تا در زمان مناسب در هر سیلندر جرقه زده شود و احتراق انجام گیرد.
مراحل توزیع جریان برق دلکو به شرح زیر است:
تولید جریان برق با ولتاژ بالا: در ابتدا، جریان برق ضعیف باتری توسط کویل جرقهزنی به ولتاژ بالا تبدیل میشود.
قطع و وصل جریان: سپس، جریان برق با ولتاژ بالا توسط پلاتینها یا سیستمهای الکترونیکی در دلکو به طور متناوب قطع و وصل میشود.
توزیع جریان به شمعها: در هر بار قطع و وصل شدن جریان، میل دلکو میچرخد و درب دلکو جریان را به سیم شمع مربوط به سیلندر مورد نظر هدایت میکند.
ایجاد جرقه: جریان برق با ولتاژ بالا از طریق سیم شمع به شمع منتقل میشود و در آنجا با اتصال به بدنه موتور جرقهای ایجاد میشود.
احتراق: جرقه ایجاد شده توسط شمع، مخلوط هوا و سوخت را در سیلندر مشعل میکند و احتراق انجام میگیرد.
این مراحل به طور مداوم و با سرعت بالا برای تمام سیلندرهای موتور تکرار میشود و در نهایت، احتراق در هر سیلندر در زمان مناسب انجام شده و موتور به طور صاف و قدرتمند کار میکند.
ترتیب صحیح توزیع جریان برق دلکو بسیار مهم است و باید مطابق با دستورالعمل سازنده خودرو تنظیم شود.
خرابی در هر یک از اجزای سیستم توزیع جریان برق دلکو میتواند به مشکلات مختلفی در عملکرد موتور مانند عدم روشن شدن خودرو، لرزش و کارکرد ناهموار موتور، کاهش شتاب و قدرت، و افزایش مصرف سوخت منجر شود.
در خودروهای جدیدتر که از سیستمهای جرقهزنیِ electronic ignition استفاده میکنند، سیستم توزیع جریان برق دلکو به طور الکترونیکی توسط ECU کنترل میشود و نیاز به تنظیم و سرویس دورهای کمتری دارد.
کویل و دلکو هر دو قطعات مهمی در سیستم احتراق خودروهای قدیمیتر هستند، اما عملکردهای متفاوتی دارند:
کویل:
ولتاژ پایین باتری (معمولاً 12 ولت) را به ولتاژ بالا (حدود 20,000 تا 30,000 ولت) که برای ایجاد جرقه در شمع ها لازم است، افزایش می دهد.
این کار با استفاده از فرآیندی به نام القای الکتریکی انجام می شود.
کویل ها در دو نوع اصلی وجود دارند: کویل های هسته روغنی و کویل های هسته خشک.
کویل های هسته روغنی از روغن برای خنک کردن استفاده می کنند، در حالی که کویل های هسته خشک از هوا استفاده می کنند.
کویل های هسته خشک کوچکتر، سبک تر و کارآمدتر هستند، اما گران تر نیز هستند.
دلکو :
برق ولتاژ بالای تولید شده توسط کویل را به هر یک از شمع ها در زمان مناسب توزیع می کند.
این کار با استفاده از یک روتور چرخان انجام می شود که به پلاتین ها یا نقاط تماس مجهز است.
دلکو همچنین زمان بندی جرقه را بر اساس سرعت موتور تنظیم می کند.
دلکوها در موتورهای احتراق داخلی قدیمی تر رایج بودند، اما در موتورهای مدرن تر با سیستم های جرقه زنی الکترونیکی (EIS) جایگزین شده اند.
تفاوت های کلیدی:
عملکرد: کویل ولتاژ را افزایش می دهد، در حالی که دلکو آن را توزیع می کند.
خروجی: کویل ولتاژ بالا تولید می کند، در حالی که دلکو ولتاژ را به همان سطح نگه می دارد.
اجزاء: کویل از سیم پیچ ها و هسته تشکیل شده است، در حالی که دلکو از روتور، پلاتین ها یا نقاط تماس و سایر اجزاء تشکیل شده است.
استفاده: کویل ها در همه موتورهای احتراق داخلی استفاده می شوند، در حالی که دلکوها فقط در موتورهای قدیمی تر استفاده می شوند.
در اینجا خلاصه ای از تفاوت های کلیدی بین کویل و دلکو آمده است:
ویژگی | کویل | دلکو |
---|---|---|
عملکرد | ولتاژ را افزایش می دهد | ولتاژ را توزیع می کند |
خروجی | ولتاژ بالا | ولتاژ مشابه ورودی |
اجزاء | سیم پیچ ها، هسته | روتور، پلاتین ها، نقاط تماس |
استفاده | در همه موتورهای احتراق داخلی | فقط در موتورهای قدیمی تر |
سوالات متداول درباره دلکو خودرو
دلکو خودرو چیست و چه کاری انجام می دهد؟
دلکو خودرو (مخفف Delco-Remy) یک قطعه در موتورهای احتراق داخلی قدیمی تر بود که وظایف مختلفی از جمله موارد زیر را انجام می داد:
توزیع ولتاژ بالا به پلاگ های جرقه: دلکو ولتاژ را از کویل احتراق می گرفت و آن را به ترتیب صحیح به هر پلاگ جرقه ارسال می کرد تا مخلوط هوا و سوخت در هر سیلندر در زمان مناسب مشتعل شود.
تنظیم زمان جرقه: دلکو زمان ارسال ولتاژ بالا به پلاگ های جرقه را کنترل می کرد که به عنوان زمان جرقه شناخته می شود. زمان جرقه برای عملکرد بهینه موتور ضروری است.
پیشروی جرقه: دلکو با افزایش دور موتور، زمان جرقه را به طور خودکار پیشروی می داد تا عملکرد موتور در دورهای مختلف بهینه شود.
دلکوها چگونه کار می کنند؟
دلکوها از اجزای مختلفی از جمله موارد زیر تشکیل شده بودند:
پوسته: پوسته دلکو از اجزای داخلی در برابر عناصر محافظت می کرد.
بلات پلاتین ها: بلات پلاتین ها مجموعه ای از نقاط تماس بودند که برای قطع و وصل جریان ولتاژ بالا به پلاگ های جرقه استفاده می شدند.
مبدل: مبدل یک مکانیزم دوار بود که بلات پلاتین ها را در زمان مناسب باز و بسته می کرد.
کویل احتراق: کویل احتراق ولتاژ باتری را به ولتاژ بالایی که برای جرقه زدن پلاگ های جرقه مورد نیاز بود، افزایش می داد.
دسته دلکو: دسته دلکو توسط راننده برای استارت زدن موتور استفاده می شد.
چه عواملی باعث خرابی دلکو می شوند؟
دلکوها می توانند به دلایل مختلفی از جمله موارد زیر خراب شوند:
سایش و پارگی: با گذشت زمان، اجزای داخلی دلکو مانند بلات پلاتین ها و مبدل فرسوده می شوند. این امر می تواند باعث عملکرد نامناسب دلکو و مشکل در روشن شدن یا کارکرد روان موتور شود.
مشکلات الکتریکی: مشکلات الکتریکی مانند باتری ضعیف یا سیم کشی معیوب نیز می تواند باعث خرابی دلکو شود.
اجزای معیوب: گاهی اوقات، دلکوها به دلیل اجزای معیوب مانند کویل احتراق یا درب دلکو خراب می شوند.
علائم خرابی دلکو خودرو چیست؟
علائم خرابی دلکو می تواند شامل موارد زیر باشد:
مشکل در روشن شدن موتور: اگر دلکو خراب باشد، ممکن است موتور به سختی روشن شود یا اصلاً روشن نشود.
کارکرد نامنظم موتور: دلکوی خراب می تواند باعث کارکرد نامنظم یا لرزش موتور شود.
از دست دادن قدرت: دلکوی خراب می تواند باعث از دست دادن قدرت موتور، به خصوص در شتاب گیری شود.
صدای برگشت دود: اگر دلکو خراب باشد، ممکن است صدای برگشت دود از اگزوز را بشنوید.
چگونه می توانم از خرابی دلکو جلوگیری کنم؟
می توانید با انجام اقدامات زیر از خرابی دلکو جلوگیری کنید:
دلکو را به طور منظم سرویس کنید: یک مکانیک واجد شرایط باید دلکو را به طور منظم برای بررسی سایش و پارگی و مشکلات احتمالی سرویس کند.
از قطعات با کیفیت استفاده کنید: هنگام تعویض قطعات دلکو، از قطعات با کیفیت بالا استفاده کنید.
سیستم الکتریکی خودرو را به طور منظم بررسی کنید: سیستم الکتریکی خودرو را به طور منظم برای بررسی مشکلات احتمالی مانند باتری ضعیف یا سیم کشی معیوب بررسی کنید.
دلکوها چه زمانی جایگزین شدند؟
دلکوها در اواخر دهه 1970 با سیستم های جرقه زنی الکترونیکی (EI) جایگزین شدند. سیستم های EI از قطعات حالت جامد برای توزیع ولتاژ به پلاگ های جرقه استفاده می کنند و دقیق تر و قابل اعتمادتر از دلکوها هستند.
آیا خودرو من دلکو دارد؟
اگر خودروی شما قبل از دهه 1980 ساخته شده باشد، به احتمال زیاد دارای دلکو است. اگر خودروی شما بعد از دهه 1980 ساخته شده باشد، به احتمال زیاد سیستم جرقه زنی الکترونیکی دارد.