آموزش تعمیر اگزوز با مدرک فنی حرفه ای دارالفنون
دارالفنون یکی از مراکز آموزشی معتبر در ایران است که دوره های مختلف فنی و حرفه ای را ارائه می دهد که از جمله آنها میتوان به آموزش تعمیر اگزوز با مدرک فنی حرفه ای دارالفنون اشاره کرد. این دوره برای کسانی که علاقه مند به یادگیری نحوه تعمیر و نگهداری سیستم های اگزوز خودرو هستند، ایده آل است.
” مهارت بیشتر، درآمد بیشتر ! “
جدول محتوا
- 1 آموزش تعمیر اگزوز با مدرک فنی حرفه ای دارالفنون شامل موارد زیر است:
- 2 آناتومی سیستم اگزوز
- 3 تشخیص و عیب یابی مشکلات اگزوز و تعمیر اگزوز
- 4 علائم رایج مشکلات اگزوز عبارتند از:
- 5 در اینجا چند مرحله برای عیب یابی مشکلات اگزوز آورده شده است:
- 6 لحیم کاری و جوشکاری اگزوز خودرو
- 7 مراحل جوشکاری اگزوز
- 8 مراحل لحیم کاری اگزوز
- 9 نصب و تعویض قطعات اگزوز
- 10 عیب یابی و تعمیر مبدل کاتالیزوری
- 11 علائم رایج خرابی مبدل کاتالیزوری عبارتند از:
- 12 عیب یابی مبدل کاتالیزوری
- 13 تعمیر مبدل کاتالیزوری
- 14 آشنایی با قوانین و مقررات مربوط به اگزوز
- 15 قوانین مربوط به آلودگی صوتی:
- 16 قوانین مربوط به آلایندگی هوا:
- 17 مجازات های نقض قوانین:
- 18 مزایای شرکت در دوره آموزش تعمیر اگزوز دارالفنون:
- 19 نحوه ثبت نام در دوره آموزش تعمیر اگزوز دارالفنون:
- 20 آدرس و شماره تماس دارالفنون:
- 21 ابزار و لوازم مورد نیاز اگزوز سازی یا( تعمیر اگزوز):
- 22 مراحل اگزوز سازی:
- 23 ایمنی جوشکاری اگزوز خودرو
- 24 سوالات متداول درباره شغل اگزوز سازی
آموزش تعمیر اگزوز با مدرک فنی حرفه ای دارالفنون شامل موارد زیر است:
آشنایی با آناتومی سیستم اگزوز
تشخیص و عیب یابی مشکلات اگزوز
جوشکاری و لحیم کاری اگزوز
نصب و تعویض قطعات اگزوز
عیب یابی و تعمیر مبدل کاتالیزوری
آشنایی با قوانین و مقررات مربوط به اگزوز
آناتومی سیستم اگزوز
سیستم اگزوز خودرو از اجزای مختلفی تشکیل شده است که با هم کار می کنند تا دودها و گازهای مضر را از موتور خارج کرده و صدای موتور را کاهش دهند. اجزای اصلی سیستم اگزوز عبارتند از:
1. منیفولد اگزوز:
منیفولد اگزوز یک لوله فلزی است که دودهای خروجی از هر سیلندر را جمع آوری می کند و آنها را به یک لوله واحد هدایت می کند.
2. لوله اگزوز:
لوله اگزوز لوله ای است که دودها را از منیفولد اگزوز به مبدل کاتالیزوری منتقل می کند.
3. مبدل کاتالیزوری:
مبدل کاتالیزوری محفظه ای است که حاوی کاتالیزور است. کاتالیزور یک ماده شیمیایی است که به تسریع واکنش های شیمیایی کمک می کند. در مبدل کاتالیزوری، کاتالیزور به تبدیل آلاینده های موجود در دودهای خروجی به گازهای کمتر مضر مانند بخار آب، دی اکسید کربن و نیتروژن کمک می کند.
4. لوله میانی:
لوله میانی لوله ای است که دودها را از مبدل کاتالیزوری به منبع اگزوز منتقل می کند. لوله میانی ممکن است دارای یک صدا خفه کن نیز باشد که به کاهش صدای موتور کمک می کند.
5. منبع اگزوز:
منبع اگزوز آخرین بخش از سیستم اگزوز است. منبع اگزوز دودها را از خودرو خارج می کند و به کاهش صدای موتور نیز کمک می کند.
6. سنسور اکسیژن:
سنسور اکسیژن حسگر الکترونیکی است که میزان اکسیژن موجود در دودهای خروجی را اندازه گیری می کند. این اطلاعات به واحد کنترل موتور (ECU) ارسال می شود که از آن برای تنظیم نسبت مخلوط هوا و سوخت استفاده می کند.
7. شیر EGR:
شیر EGR دریچه ای است که گازهای خروجی را از اگزوز به منیفولد ورودی بازگرداند. این امر به کاهش انتشار اکسیدهای نیتروژن (NOx) کمک می کند.
8. لوله اگزوز انعطاف پذیر:
لوله اگزوز انعطاف پذیر لوله ای است که از فلز انعطاف پذیر ساخته شده است. این امر به کاهش ارتعاشات موتور و جلوگیری از شکستن لوله اگزوز کمک می کند.
9. محافظ حرارتی:
محافظ حرارتی سپر فلزی است که از اجزای اطراف سیستم اگزوز در برابر گرمای شدید محافظت می کند.
اینها اجزای اصلی سیستم اگزوز خودرو هستند. سیستم اگزوز نقش مهمی در عملکرد صحیح و کارآمد خودرو ایفا می کند.
تشخیص و عیب یابی مشکلات اگزوز و تعمیر اگزوز
سیستم اگزوز خودرو از اجزای مختلفی تشکیل شده است که با هم کار می کنند تا دودها را از موتور خارج کرده و صدای موتور را کاهش دهند. اگر سیستم اگزوز به درستی کار نکند، می تواند منجر به مشکلات مختلفی از جمله کاهش قدرت موتور، افزایش مصرف سوخت و افزایش آلودگی صوتی شود.
علائم رایج مشکلات اگزوز عبارتند از:
صدای بلند اگزوز: این می تواند ناشی از نشتی در اگزوز، سوراخ شدن لوله اگزوز، یا ساییده شدن صدا خفه کن باشد.
کاهش قدرت موتور: این می تواند ناشی از گرفتگی در سیستم اگزوز، مانند مبدل کاتالیزوری مسدود شده یا لوله اگزوز آسیب دیده باشد.
افزایش مصرف سوخت: این می تواند ناشی از نشت در اگزوز باشد که باعث می شود موتور به سختی کار کند.
بوی بد اگزوز: این می تواند ناشی از مشکلات مختلفی از جمله مبدل کاتالیزوری خراب، واشر سرسیلندر سوخته یا نشت مایع خنک کننده در اگزوز باشد.
در اینجا چند مرحله برای عیب یابی مشکلات اگزوز آورده شده است:
بازرسی بصری: اولین قدم این است که سیستم اگزوز را از نظر نشت، سوراخ، یا ساییدگی بررسی کنید. همچنین می توانید به دنبال علائم آسیب فیزیکی مانند فرورفتگی یا ترک خوردگی باشید.
بررسی صدا: به صدای خروجی اگزوز گوش دهید. اگر صدای اگزوز بلندتر از حد معمول یا خشن به نظر می رسد، این می تواند نشانه ای از مشکل باشد.
بررسی عملکرد: تست رانندگی با خودرو انجام دهید و به دنبال هرگونه کاهش قدرت موتور یا افزایش مصرف سوخت باشید.
بررسی کدهای خطا: اگر خودرو شما مجهز به سیستم OBD-II است، می توانید از یک اسکنر OBD-II برای خواندن هرگونه کد خطای مربوط به سیستم اگزوز استفاده کنید.
لحیم کاری و جوشکاری اگزوز خودرو
لحیم کاری و جوشکاری اگزوز دو روش رایج برای تعمیر اگزوز خودرو هستند. هر دو روش مزایا و معایب خاص خود را دارند.
جوشکاری اگزوز
جوشکاری یک فرآیند دائمی است که دو قطعه فلز را با ذوب کردن آنها در کنار هم و سپس خنک شدن آنها برای ایجاد یک پیوند قوی ترکیب می کند. جوشکاری برای تعمیر ترک ها، سوراخ ها و سایر آسیب های جدی به اگزوز مناسب است.
مزایای جوشکاری اگزوز:
پیوند قوی و دائمی ایجاد می کند
می تواند برای تعمیر انواع آسیب ها استفاده شود
نسبتاً ارزان است
معایب جوشکاری:
نیاز به مهارت و تجهیزات تخصصی دارد
می تواند باعث تغییر شکل فلز شود
می تواند گرما را در یک نقطه متمرکز کند که می تواند منجر به آسیب به اگزوز شود
لحیم کاری
لحیم کاری یک فرآیند پیوند فلزات با استفاده از آلیاژ فلزی با نقطه ذوب پایین تر از فلزات پایه است. لحیم کاری برای تعمیر ترک ها، سوراخ ها و سایر آسیب های جزئی به اگزوز مناسب است.
مزایای لحیم کاری:
آسان تر از جوشکاری است
نیاز به تجهیزات تخصصی کمتری دارد
کمتر باعث تغییر شکل فلز می شود
معایب لحیم کاری:
پیوند به قوی جوشکاری نیست
به اندازه جوشکاری برای تعمیر آسیب های جدی مناسب نیست
می تواند گران تر از جوشکاری باشد
انتخاب بین جوشکاری و لحیم کاری
انتخاب بین جوشکاری و لحیم کاری برای تعمیر اگزوز به نوع آسیب و مهارت و تجهیزات شما بستگی دارد. اگر در جوشکاری تجربه دارید و می خواهید پیوندی قوی و دائمی ایجاد کنید، جوشکاری گزینه مناسبی است. اگر تجربه جوشکاری ندارید یا نیاز به تعمیر آسیب جزئی دارید، به سراغ لحیم کاری بروید.
مراحل جوشکاری اگزوز
آماده سازی:
محل آسیب را تمیز کنید و از هرگونه گریس، روغن یا جرم پاک کنید.
اگر سوراخ یا شکاف بزرگی وجود دارد، باید آن را با جوش پر کنید. برای این کار می توانید از میله پرکننده یا وصله استفاده کنید.
اطراف ناحیه ای که قرار است جوشکاری کنید را با نوار نسوز بپوشانید تا از آسیب دیدن سایر قسمت های اگزوز جلوگیری کنید.
جوشکاری اگزوز :
از نوع صحیح جوشکاری برای فلز اگزوز خود استفاده کنید. اکثر اگزوزها از فولاد ضد زنگ ساخته شده اند که به جوشکاری TIG یا MIG نیاز دارند.
از جوشکاری با شدت کم و حرارت متمرکز استفاده کنید. این امر به جلوگیری از ذوب شدن بیش از حد فلز و ایجاد سوراخ کمک می کند.
به طور یکنواخت جوش بزنید و از حرکات زیگزاگی استفاده کنید. این امر به توزیع یکنواخت گرما و ایجاد جوش قوی کمک می کند.
پس از هر جوش، سرباره را با برس سیمی پاک کنید.
پس از جوشکاری اگزوز :
بگذارید اگزوز کاملا خنک شود.
جوش ها را با سمباده صاف کنید تا سطح صافی داشته باشند.
از اسپری رنگ مخصوص اگزوز برای محافظت از جوش ها در برابر زنگ زدگی استفاده کنید.
مراحل لحیم کاری اگزوز
آماده سازی:
محل آسیب را تمیز کنید و از هرگونه گریس، روغن یا جرم پاک کنید.
اگر سوراخ یا شکاف بزرگی وجود دارد، باید آن را با لحیم پر کنید. برای این کار می توانید از میله لحیم یا سیم لحیم استفاده کنید.
اطراف ناحیه ای که قرار است لحیم کاری کنید را با نوار نسوز بپوشانید تا از آسیب دیدن سایر قسمت های اگزوز جلوگیری کنید.
لحیم کاری:
از لحیم مناسب برای فلز اگزوز خود استفاده کنید. اکثر اگزوزها از فولاد ضد زنگ ساخته شده اند که به لحیم مخصوص فولاد ضد زنگ نیاز دارند.
نصب و تعویض قطعات اگزوز
در اینجا مراحل کلی نصب یا تعویض قطعات اگزوز آورده شده است:
1. خودرو را بلند کنید.
اولین قدم این است که خودرو را با استفاده از جک یا بالابر به اندازه ای بلند کنید که به زیر آن دسترسی داشته باشید. مطمئن شوید که از پایه های جک یا بلوک های چرخ برای ایمن نگه داشتن خودرو استفاده می کنید.
2. قطعه اگزوز قدیمی را جدا کنید.
بسته به قطعه ای که تعویض می کنید، ممکن است لازم باشد چندین پیچ و مهره یا گیره را جدا کنید. از یک آچار یا آچار آلن برای شل کردن پیچ و مهره ها و گیره ها استفاده کنید. مراقب باشید که به اگزوز یا سایر اجزای خودرو آسیب نرسانید.
3. قطعه جدید را نصب کنید.
قطعه جدید را در جای خود قرار دهید و مطمئن شوید که به درستی با سایر اجزای سیستم اگزوز تراز شده است. پیچ و مهره ها یا گیره ها را دوباره سفت کنید، اما آنها را بیش از حد سفت نکنید.
4. خودرو را پایین بیاورید.
خودرو را به زمین پایین بیاورید و از محکم بودن تمام پیچ و مهره ها و گیره ها مطمئن شوید.
5. موتور را روشن کنید و به دنبال نشت یا صداهای غیرعادی باشید.
موتور را روشن کنید و به دنبال هرگونه نشت یا صداهای غیرعادی از سیستم اگزوز باشید. اگر هر گونه مشکلی مشاهده کردید، باید به آنها رسیدگی کنید قبل از اینکه از خودرو استفاده کنید.
نکات:
از اسپری روان کننده برای شل کردن پیچ و مهره ها و گیره های زنگ زده استفاده کنید.
مراقب باشید که به اگزوز یا سایر اجزای خودرو آسیب نرسانید.
اگر در نصب یا تعویض قطعه اگزوز با مشکل مواجه هستید، از یک مکانیک واجد شرایط کمک بگیرید.
ابزارهای مورد نیاز:
جک یا بالابر
پایه های جک یا بلوک های چرخ
آچار یا آچار آلن
اسپری روان کننده
دستکش ایمنی
عینک ایمنی
عیب یابی و تعمیر مبدل کاتالیزوری
مبدل کاتالیزوری جزء مهمی از سیستم اگزوز خودرو است که به کاهش آلاینده های مضر موجود در دودهای خروجی کمک می کند. با گذشت زمان، مبدل های کاتالیزوری می توانند کثیف یا خراب شوند و باعث ایجاد مشکلات مختلفی از جمله کاهش قدرت موتور، افزایش مصرف سوخت و افزایش آلودگی صوتی شوند.
علائم رایج خرابی مبدل کاتالیزوری عبارتند از:
روشن شدن چراغ چک موتور: این شایع ترین علامت خرابی مبدل کاتالیزوری است.
کاهش قدرت موتور: اگر مبدل کاتالیزوری مسدود شده باشد، می تواند جریان دودهای خروجی را محدود کند و باعث کاهش قدرت موتور شود.
افزایش مصرف سوخت: اگر مبدل کاتالیزوری به درستی کار نکند، موتور شما مجبور به کار سخت تر برای جبران آلاینده های اضافی می شود که این امر می تواند منجر به افزایش مصرف سوخت شود.
بوی بد اگزوز: اگر مبدل کاتالیزوری خراب شده باشد، ممکن است بوی گوگرد یا تخم مرغ فاسد از اگزوز متصاعد شود.
صدای بلند اگزوز: اگر مبدل کاتالیزوری داخلی آن خرد شده باشد، ممکن است صدای بلند و خش خش از اگزوز متصاعد شود.
عیب یابی مبدل کاتالیزوری
اگر هر یک از این علائم را تجربه می کنید، باید مبدل کاتالیزوری خود را توسط یک مکانیک واجد شرایط بررسی کنید. چندین روش برای عیب یابی مبدل کاتالیزوری وجود دارد، از جمله:
بازرسی بصری: مبدل کاتالیزوری را از نظر هرگونه آسیب فیزیکی مانند ترک خوردگی یا سوراخ شدن بررسی کنید.
بررسی فشار برگشتی: از یک فشارسنج برای اندازه گیری فشار برگشتی در سیستم اگزوز استفاده کنید. فشار برگشتی بالا می تواند نشانه ای از گرفتگی مبدل کاتالیزوری باشد.
تجزیه و تحلیل گازهای خروجی: از یک آنالایزر گازهای خروجی برای اندازه گیری سطح آلاینده ها در دودهای خروجی استفاده کنید. سطوح بالای آلاینده ها می تواند نشانه ای از خرابی مبدل کاتالیزوری باشد.
تعمیر مبدل کاتالیزوری
اگر مبدل کاتالیزوری شما خراب شده باشد، چندین گزینه برای تعمیر آن دارید:
تعویض مبدل کاتالیزوری: این رایج ترین روش تعمیر مبدل کاتالیزوری است. با این حال، می تواند گران باشد، زیرا مبدل های کاتالیزوری می توانند گران باشند.
تمیز کردن مبدل کاتالیزوری: در برخی موارد، ممکن است بتوان مبدل کاتالیزوری را با استفاده از یک تمیز کننده شیمیایی یا روش تمیز کردن فوق العاده تمیز کرد.
جایگزینی هسته مبدل کاتالیزوری: این روش ارزان تر از تعویض کل مبدل کاتالیزوری است، اما در همه موارد امکان پذیر نیست.
آشنایی با قوانین و مقررات مربوط به اگزوز
در ایران، قوانین و مقررات مختلفی برای سیستم های اگزوز خودروها وجود دارد که توسط سازمان محیط زیست و پلیس راهنمایی و رانندگی وضع شده اند. این قوانین برای کاهش آلودگی صوتی و آلایندگی هوا ناشی از خودروها طراحی شده اند.
قوانین مربوط به آلودگی صوتی:
حداکثر صدای مجاز برای خودروها: طبق استاندارد ملی ایران، حداکثر صدای مجاز برای خودروها در حالت بیکار 74 دسی بل و در حالت رانندگی 82 دسی بل است.
استفاده از بوق غیرمجاز: استفاده از بوق های غیرمجاز مانند بوق های بادی و بوق های شیپوری ممنوع است.
استفاده از اگزوزهای غیرمجاز: استفاده از اگزوزهای غیرمجاز که صدای بیش از حد تولید می کنند، ممنوع است.
قوانین مربوط به آلایندگی هوا:
استانداردهای آلایندگی: خودروها باید مطابق با استانداردهای آلایندگی هوای یورو 4 یا یورو 5 باشند.
معاینه فنی: خودروها باید به طور مرتب معاینه فنی شوند تا از مطابقت آنها با استانداردهای آلایندگی هوا اطمینان حاصل شود.
استفاده از کاتالیزور: استفاده از کاتالیزور در سیستم اگزوز خودروها الزامی است.
مجازات های نقض قوانین:
جریمه نقدی: رانندگانی که قوانین مربوط به آلودگی صوتی و آلایندگی هوا را نقض کنند، جریمه نقدی خواهند شد.
** توقیف خودرو:** در برخی موارد، خودروهای متخلف ممکن است توقیف شوند.
نکات:
برای اطلاع از آخرین قوانین و مقررات مربوط به اگزوز خودروها، می توانید به وب سایت سازمان محیط زیست یا پلیس راهنمایی و رانندگی مراجعه کنید.
در هنگام خرید یا نصب اگزوز برای خودرو خود، حتماً از مجاز بودن آن مطمئن شوید.
با رعایت قوانین و مقررات مربوط به اگزوز خودروها، می توانید به حفظ محیط زیست و کاهش آلودگی صوتی و آلایندگی هوا کمک کنید.
مزایای شرکت در دوره آموزش تعمیر اگزوز دارالفنون:
دریافت مدرک فنی حرفه ای معتبر
آموزش توسط مربیان مجرب و کارآزموده
استفاده از ابزار و تجهیزات مدرن
کارآموزی در کارگاه های مجهز
کمک به اشتغالزایی
نحوه ثبت نام در دوره آموزش تعمیر اگزوز دارالفنون:
به وب سایت دارالفنون مراجعه کنید.
دوره آموزش تعمیر اگزوز را انتخاب کنید.
فرم ثبت نام را پر کنید.
مدارک مورد نیاز را ارسال کنید.
شهریه را پرداخت کنید.
آدرس و شماره تماس دارالفنون:
علاوه بر دوره آموزش تعمیر اگزوز، دارالفنون دوره های دیگری نیز در زمینه تعمیرات خودرو ارائه می دهد، از جمله:
دوره آموزش مکانیک خودرو
دوره آموزش برق خودرو
دوره آموزش جلوبندی سازی خودرو
دروه آوزش تعویض روغنی
دوره آموزش دیتیلینگ خودرو
آشنایی با اگزوز سازی به طور خلاصه : ویژه کار آموزانی که قصد گذراندن دوره اگزوز سازی را دارند.
ابزار و لوازم مورد نیاز اگزوز سازی یا( تعمیر اگزوز):
جک و پایههای جک
آچار فرانسه
آچار آلن
پیچ گوشتی
انبردست
جوشکاری (در صورت نیاز)
باند لوله اگزوز (در صورت نیاز)
مهارکننده رزوه (در صورت نیاز)
قطعات یدکی جدید (در صورت نیاز)
مراحل اگزوز سازی:
خودرو را در سطح صاف و امن پارک کنید. موتور را خاموش کنید و ترمز دستی را بکشید.
جک را زیر خودرو قرار دهید و آن را تا ارتفاعی بلند کنید که به اندازه کافی فضا برای کار زیر آن داشته باشید. از پایههای جک برای ایمن کردن خودرو استفاده کنید.
محل نشت یا آسیب را در سیستم اگزوز پیدا کنید. رایج ترین مکان ها برای نشت یا آسیب عبارتند از:
لوله اگزوز
مبدل کاتالیزوری
منبع اگزوز
اتصالات بین اجزای مختلف اگزوز
اگر نشت یا آسیب جزئی باشد، ممکن است بتوانید آن را با باند لوله اگزوز یا مهارکننده رزوه تعمیر کنید. دستورالعمل های روی محصول را برای استفاده صحیح دنبال کنید.
اگر نشت یا آسیب شدید باشد، باید قطعه آسیب دیده را با قطعه جدید تعویض کنید. برای انجام این کار، مراحل زیر را دنبال کنید:
از آچار فرانسه و آچار آلن برای جدا کردن قطعه آسیب دیده استفاده کنید.
مراقب باشید که به سایر اجزای اگزوز آسیب نرسانید.
قطعه جدید را در جای خود قرار دهید و آن را با استفاده از آچار فرانسه و آچار آلن محکم کنید.
پس از تعمیر، خودرو را پایین بیاورید و آن را روشن کنید. به دنبال هرگونه نشتی یا صدای غیرعادی باشید.
اگر مطمئن نیستید که چگونه اگزوز خود را تعمیر کنید، یا اگر کار دشواری به نظر می رسد، همیشه می توانید آن را به یک مکانیک واجد شرایط بسپارید.
نکات ایمنی:
همیشه قبل از کار با خودرو، موتور را خاموش کنید و ترمز دستی را بکشید.
از عینک و دستکش ایمنی استفاده کنید تا از خود در برابر سوختگی، بریدگی و سایر آسیب ها محافظت کنید.
مراقب باشید که به اگزوز داغ دست نزنید.
از بلند کردن خودرو بیش از حد لازم خودداری کنید.
اگر از جوشکاری استفاده می کنید، از تهویه مناسب استفاده کنید و از ماسک تنفسی استفاده کنید.
از مواد شیمیایی خطرناک مانند مهارکننده رزوه با احتیاط استفاده کنید و از دستورالعمل های ایمنی روی محصول پیروی کنید.
میشه هنگام کار با ابزار و تجهیزات احتیاط کنید و از عینک و دستکش ایمنی استفاده کنید.
مراحل:
آماده سازی:
محل نشت یا آسیب را در سیستم اگزوز پیدا کنید.
قطعه آسیب دیده را تمیز کنید. از برس سیمی برای از بین بردن هرگونه زنگ زدگی، جرم یا کثیفی استفاده کنید.
اگر سوراخ یا شکاف بزرگی وجود دارد، باید آن را با جوش پر کنید. برای این کار می توانید از میله پرکننده یا وصله استفاده کنید.
اطراف ناحیه ای که قرار است جوشکاری کنید را با نوار نسوز بپوشانید تا از آسیب دیدن سایر قسمت های اگزوز جلوگیری کنید.
جوشکاری:
از نوع صحیح جوشکاری برای فلز اگزوز خود استفاده کنید. اکثر اگزوزها از فولاد ضد زنگ ساخته شده اند که به جوشکاری TIG یا MIG نیاز دارند.
از جوشکاری با شدت کم و حرارت متمرکز استفاده کنید. این امر به جلوگیری از ذوب شدن بیش از حد فلز و ایجاد سوراخ کمک می کند.
به طور یکنواخت جوش بزنید و از حرکات زیگزاگی استفاده کنید. این امر به توزیع یکنواخت گرما و ایجاد جوش قوی کمک می کند.
پس از هر جوش، سرباره را با برس سیمی پاک کنید.
پس از جوشکاری:
بگذارید اگزوز کاملا خنک شود.
جوش ها را با سمباده صاف کنید تا سطح صافی داشته باشند.
از اسپری رنگ مخصوص اگزوز برای محافظت از جوش ها در برابر زنگ زدگی استفاده کنید.
ایمنی جوشکاری اگزوز خودرو
قبل از شروع هر گونه جوشکاری، حتماً دفترچه راهنمای خودرو خود را برای دستورالعمل های خاص مربوط به مدل خود مطالعه کنید. همچنین، همیشه هنگام کار با ابزار و تجهیزات احتیاط کنید و از عینک و دستکش ایمنی استفاده کنید.
خطرات:
دود: جوشکاری اگزوز می تواند دودهای مضر و سمی تولید کند که می تواند باعث مشکلات تنفسی شود. از تهویه مناسب استفاده کنید و از ماسک تنفسی استفاده کنید.
گرمای شدید: جوشکاری می تواند گرمای شدید ایجاد کند که می تواند باعث سوختگی شود. از دستکش های چرمی ضخیم و لباس محافظ استفاده کنید.
آتش سوزی: جوشکاری می تواند جرقه هایی ایجاد کند که می تواند باعث آتش سوزی شود. از مواد قابل اشتعال در محل کار دوری کنید و یک خاموش کننده آتش نشانی در دسترس داشته باشید.
انفجار: اگر اگزوز حاوی بخارات بنزین یا سایر مواد قابل اشتعال باشد، می تواند در هنگام جوشکاری منفجر شود. قبل از شروع جوشکاری، مطمئن شوید که اگزوز خنک شده و از هرگونه بخارات قابل اشتعال پاک شده است.
نکات ایمنی:
در فضای باز یا در منطقه ای با تهویه مناسب جوشکاری کنید.
از ماسک تنفسی برای محافظت از خود در برابر دودها استفاده کنید.
از عینک و دستکش ایمنی برای محافظت از چشم ها و دست های خود در برابر جرقه ها و گرمای شدید استفاده کنید.
از لباس محافظ مانند ژاکت چرمی و شلوار ضخیم استفاده کنید.
موها و لباس های گشاد را از صورت خود دور نگه دارید.
قبل از شروع جوشکاری، اگزوز را از هرگونه مواد قابل اشتعال مانند بنزین یا روغن پاک کنید.
از یک خاموش کننده آتش نشانی در دسترس داشته باشید.
سوالات متداول درباره شغل اگزوز سازی
1. اگزوز ساز کیست و چه کاری انجام می دهد؟
اگزوز ساز فردی متخصص در تعمیر، نگهداری و نصب سیستم های اگزوز خودرو است. وظایف اصلی یک اگزوز ساز عبارتند از:
عیب یابی و تشخیص مشکلات سیستم اگزوز: اگزوز ساز می تواند با استفاده از ابزار و دانش خود، مشکلات مختلف سیستم اگزوز مانند گرفتگی، نشتی، سوراخ شدن و خرابی مبدل کاتالیزوری را تشخیص دهد.
تعمیر سیستم اگزوز: اگزوز ساز می تواند با جوشکاری، لحیم کاری، تعویض قطعات و سایر روش ها، سیستم اگزوز را تعمیر کند.
نگهداری از سیستم اگزوز: اگزوز ساز می تواند با انجام اقداماتی مانند تمیز کردن، تنظیم و بازرسی منظم، از سلامت و عملکرد صحیح سیستم اگزوز خودرو اطمینان حاصل کند.
نصب سیستم های اگزوز جدید: اگزوز ساز می تواند سیستم های اگزوز جدید را مطابق با دستورالعمل های سازنده خودرو نصب کند.
ارائه مشاوره به مشتریان: اگزوز ساز می تواند به مشتریان در مورد انتخاب، نگهداری و تعمیر سیستم اگزوز مناسب برای خودرو آنها مشاوره دهد.
2. برای اگزوز ساز شدن به چه مهارت هایی نیاز است؟
برای اگزوز ساز شدن به مهارت های زیر نیاز است:
مهارت های فنی: اگزوز ساز باید از دانش و مهارت فنی لازم برای کار با سیستم های اگزوز خودرو، از جمله موتور، لوله ها، مبدل های کاتالیزوری و صدا خفه کن ها برخوردار باشد.
مهارت های حل مسئله: اگزوز ساز باید بتواند مشکلات سیستم اگزوز را به طور موثر عیب یابی و حل کند.
مهارت های ارتباطی: اگزوز ساز باید بتواند به طور واضح و concise با مشتریان در مورد مشکلات و راه حل های آنها صحبت کند.
مهارت های کار با ابزار: اگزوز ساز باید از نحوه استفاده از ابزارهای مختلف مانند جک، آچار، جوشکاری و لحیم کاری آگاهی داشته باشد.
مهارت های بدنی: اگزوز ساز باید از نظر بدنی سالم و قوی باشد تا بتواند وظایف فیزیکی شغل مانند بلند کردن اجسام سنگین و کار در فضاهای محدود را انجام دهد.
3. بازار کار اگزوز سازی چگونه است؟
بازار کار اگزوز سازی در ایران نسبتاً خوب است. با توجه به تعداد زیاد خودروها در کشور، همیشه به تعمیرکاران و نصابان سیستم های اگزوز ماهر نیاز است.
4. درآمد اگزوز ساز چقدر است؟
درآمد اگزوز ساز به عوامل مختلفی مانند تجربه، مهارت، محل کار و نوع کارفرمایی که برای او کار می کند بستگی دارد. با این حال، به طور متوسط، اگزوز سازها در ایران می توانند درآمد مناسبی داشته باشند.
5. چگونه می توانم اگزوز ساز شوم؟
برای اگزوز ساز شدن، می توانید در دوره های آموزشی فنی و حرفه ای دارالفنون شرکت کنید. این دوره ها به شما دانش و مهارت های لازم برای کار با سیستم های اگزوز خودرو را آموزش می دهند..
6. منابع آموزشی برای یادگیری شغل اگزوز سازی کدامند؟
منابع آموزشی مختلفی برای یادگیری شغل اگزوز سازی وجود دارد، از جمله:
دوره های آموزشی فنی و حرفه ای دارالفنون: سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور دوره های آموزشی مختلفی را در زمینه اگزوز سازی ارائه می دهد.
کارآموزی: می توانید با کارآموزی در یک تعمیرگاه اگزوز از یک اگزوز ساز ماهر تجربه کسب کنید البته باید به این موضوع دقت کنید که کارآموزی در یک تعمیر گاه شانس شما را از داشتن ک مدرک حرفه ای در زمینه اگزوز سازی میگیرد…
7. مزایای شغل اگزوز سازی چیست؟
شغل اگزوز سازی مزایای مختلفی دارد، از جمله:
تقاضای بالا: همیشه به اگزوز سازان ماهر نیاز است.
تنوع شغلی: اگزوز سازان می توانند در زمینه های مختلف مانند تعمیر، نگهداری و نصب سیستم های اگزوز کار کنند.