ثبت نام

الگوریتم rankbrain گوگل و تاثیر رفتار کاربران بر ربته سایت

الگوریتم رنک برین گوگل

الگوریتم RankBrain گوگل (به فارسی بخوانید رنک برین) مغز متفکر الگوریتم های گوگل برای رتبه بندی صحیح وب سایت های مختلف در نتایج جستجو است. این الگوریتم در تاریخ 25 اکتبر 2015 به طور رسمی از طرف Google معرفی شد و همچنان در زمان نوشتن این مطلب در سال 2020 می توان تاثیر قابل توجه آن بر روند رتبه گیری سایت را مشاهده کرد. این مطلب در حیطه مقالات مرتبط با آموزش سئو وب سایت جای خواهد گرفت.

رنک برین گوگل چیست؟

RankBrain بخشی از الگوریتم اصلی گوگل برای تعیین SERP است، که از توانایی ماشین ها برای آموزش خود با کمک ورودی داده ها برای تعیین مناسب ترین نتایج برای نمایش استفاده می کند. پیش از رو نمایی از رنک برین، گوگل تنها از الگوریتم خود برای رتبه بندی نتایج جستجوی یک عبارت استفاده می کرد. این اتفاق پس از افزوده شدن این بخش به الگوریتم گوگل پس از دخیل شدن یک مدل تفسیری رخ می دهد. در واقع RankBrain می تواند با ضریب دقت نسبتاً بالایی و بر اساس موقعیت فرد، سابقه جستجوهای وی، سن و سایر مواردی همچون دستگاه و نوع مرورگر، تشخیص دهد که احتمالاً فرد جستجو کننده در پی یافتن چه نتیجه ای است.

بزرگترین تفاوت رنک برین با سایر روش های تاثیرگذار بر نتایج جستجو، همان جنبه یادگیری اش است. الگوریتم RankBrain ابتدا توسط سایر بخش های موتور جستجو از منابع مختلف تغذیه می شود و سپس با گذر زمان و با توجه به سیگنال های مختلف می تواند محاسباتی را انجام داده و رتبه ها را دستخوش تغییر قرار می دهد.

درک نحوه عملکرد Rankbrain

برای درک بهتر نحوه عملکرد RankBrain بهتر است یک مثال برای شما بزنیم. تصور کنید قصد دارید عبارت “محل برگذاری المپیک” را جستجو کنید.

هدف از انجام این جستجو

در اولین گام رنک برین می کوشد هدف جستجو را بیابد. در واقع کسی که عبارت ذکر شده را جستجو می کند ممکن است در پی یافتن محل برگذاری المپیک تابستانی یا زمستانی باشد، ممکن است فردی باشد که در داخل یک هتل در کشور محل برگذاری المپیک باشد و بخواهد خود را به محل دقیق بازی های آن روز برساند. همچنین ممکن است فرد دیگری در پی یافتن کشور محل برگزاری المپیکی که اخیراً تمام شده یا المپیکی که سالیان بعد برگذار می شود باشد.

اگر رنک برین وجود نداشته باشد

تصور کنید در چنین وضعیتی گوگل تنها از سیگنال های ساده ای همچون محتوا یا تعداد پیوندها برای رتبه بندی استفاده کند و چند ماه پیش المپیک زمستانی تازه به پایان رسیده باشد. در این وضعیت وب سایت المپیک زمستانی در صفحاتی مانند رویدادها و نتایج محتوای خوبی داشته و تعداد بسیار زیادی نیز لینک های طبیعی دارد. در این وضع صفحات مذکور رتبه های خوبی می گیرند و وب سایت هدف اصلی مخاطبین دور از دید باقی می ماند.

رنک برین یک ابزار پویا برای الگوریتم گوگل است

گرچه اکثر افرادی که این عبارت را جستجو می کنند به فکر یافتن مکان یا شهر برگذاری المپیک هستند، چنانچه فردی در داخل همان شهر این عبارت را جستجو کند، به احتمال زیاد در پی یافتن یک راه برای رسیدن به ورزشگاه محل برگذاری است. تمامی این اقدامات با هدف افزایش رضایت فرد جستجوگر انجام می شود و به همین دلیل است که RankBrain همواره در حال بهبود و رشد است.

نمونه ای از عبارات تحت تاثیر عملکرد الگوریتم رنک برین

مثالی واضح برای درک عملکرد الگوریتم رنک برین

در تصویر فوق نتایج جستجوی دو عبارت آموزش تعویض روغنی و آموزشگاه تعویض روغنی را مشاهده می کنید. گرچه سمت راست تصویر، تمامی وب سایت های قابل مشاهده در SERP برای عبارت ” آموزش تعویض روغنی ” بهینه شده اند، درک الگوریتم رنک برین باعث شده است به دلیل آنکه این وب سایت ها متعلق به آموزشگاه ها هستند، در عبارتی که با نام آموزشگاه شروع می شود رتبه بگیرند و عبارت آموزش تنها به نتایجی که شامل ویدیو و توضیحات مرحله به مرحله هستند خلاصه شود.

آیا رنک الگوریتم RankBrain بر سئو تاثیر می گذارد؟

این امر کاملاً به روند کاری قبلی سایت و مهارت و دانش متخصص SEO بستگی دارد. بنابر گفته های متخصص سئو وب سایت و مدرس دوره جامع سئو فنی و حرفه ای دارالفنون فرهاد غلامی:

“رنک برین کاربران را به سمت محتوای واقعی و هدفمند هدایت می کند. این به آن معنا است که با گذر زمان تنها تولید کنندگان واقعی محتوا می توانند در بازار رقابتی حوزه بیزنس خود زنده بمانند. با حضور الگوریتمی همچون رنک برین تا چند سال آینده مفهوم کلمه کلیدی دست خوش تغییرات زیادی شده و این معنای نهفته در درون مطالب است که باعث رتبه گرفتن آن ها خواهد شد.”

1. سیگنال های رتبه بندی بر اساس نوع عبارت جستجو شده در نظر گرفته می شود

پیش از اعمال RankBrain بر روی نتایج جستجو تنها فاکتورهای زیر بر SERP اثر می گذاشتند:

  • تنوع لینک ها
  • عمق محتوا (یعنی گستردگی آن)
  • تطابق کلمات کلیدی با عبارت جستجو شده
  • و چند فاکتور دیگر مانند فاکتورهای فنی سایت

این درحالی است که با ورود رنک برین، عبارتی تحت عنوان HEO یا Human Experince Optimization به معنای بهبود تجربه کاربر نیز به حوزه فعالیت های سئو کاران افزوده شد. در واقع پس از معرفی این الگوریتم توسط گوگل مالکین وب سایت ها موظف شدند به جای تلاش برای فریب موتور جستجو در راه تلاش برای دریافت رتبه، بر روی نیاز کاربر تمرکز کنند. در واقع هدف یک وب سایت از تولید محتوا باید در نخستین گام رفع نیاز کاربران باشد و به این ترتیب به صورت خود به خودی پس از مدتی در صورت پاسخ صحیح به این نیازها رتبه های مناسبی را دریافت خواهند کرد.

2. سیگنال ها با توجه به اعتبار وب سایت شما اعمال می شود

چنانچه یک وب سایت برای مدت طولانی از یک روند طبیعی و استاندارد برای پاسخ به نیازهای افراد استفاده کند، این افراد بازخورد مناسبی را از خود به جای خواهند گذاشت و این بازخورد مناسب می تواند نتایج مثبتی را برای اعتبار یک برند به همراه داشته باشد. این دقیقاً فعالیتی است که باید به عنوان هدف اصلی یک دیجیتال مارکتر در سال 2020 در نظر گرفته شود و RankBrain در درک این موضوع به سرعت در حال پیشرفت است.

نتایج جستجو تاثیر گرفته از rankbrain

3-ساخت یک صفحه برای هر کلمه کلیدی عملاً دیگر مرده است

در سالیان پیش، وب سایت ها مجبور بودند برای عبارات مختلف با معنای یکسان، لندینگ پیج های متنوعی بسازند. برای مثال ممکن بود شما مجبور باشید برای کلماتی همچون آموزش مکانیکی، آموزشگاه مکانیکی، دوره مکانیکی و کلاس مکانیکی چهار صفحه جداگانه بسازید اما همانطور که در تصویر زیر می بینید، اکنون یک صفحه می تواند در صورت مناسب بودن در هر چهار عبارت، یعنی داشتن محتوای مرتبط و مفید، رتبه خوبی کسب کند. این اتفاق دقیقاً توسط RankBrain انجام می پذیرد.

نکات پایانی

الگوریتم RankBrain توسط گوگل به عنوان بخشی از الگوریتم مرغ مگسخوار معرفی شده است و این الگوریتم در ابتدا فقط 15% از عبارت ها را مورد پوشش قرار می داد اما هم اکنون بر روی تمامی نتایج جستجو تاثیرگذار است. این الگوریتم می کوشد تا نتایج جستجو را تا حد بسیار زیادی به واقعیات و اهداف حقیقی کاربران نزدیک کند. مطلبی که در مورد الگوریتم رنک برین خواندید، از مطلبی با همین عنوان در سایت MOZ به فارسی ترجمه شده است.

نویسنده: علیرضا ترکمان

مقاله های مشابه
آموزش رفع آبریزی کولر گازی

آموزش رفع آبریزی کولر گازی

آموزش تعویض شیر چهار راه کولر گازی

آموزش تعویض شیر چهار راه کولر گازی

آموزش تعویض تله روغن کولر گازی

آموزش تعویض تله روغن کولر گازی

انواع ارورها و رفع اشکال در کولرگازی

انواع ارورها و رفع اشکال در کولرگازی

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *