انواع سنسور خودروهای انژکتوری چیست ؟

انواع سنسور خودروهای انژکتوری چیست ؟

سیستم های انژکتوری تاریخچه حدودا 110 ساله دارد که اولین بار توسط یک شرکت آلمانی در سال 1898 اقدام به تولید پمپ های انژکتوری دیزل نمود که اولین قدم برای توسعه پیشرفت سیستم های سوخت رسانی انژکتوری در خودروهای سواری برداشته شد. و از سال 1980 تا 2010 که حدود 30 سال می گذرد تحول بسیار زیادی در سیستم سوخت رسانی جرقه زنی خودروهای انژکتوری به وجود آمده و استفاده از واحد کنترل الکترونیکی هوشمند جایگزین سیستم کاربراتوری شده است. ما در این مقاله انواع سنسور خودروهای انژکتوری چیست و نحوه عملکرد آنها را به شما خواهیم گفت.

 

مهمترین علت طراحی سیستم سوخت رسانی انژکتوری چیست ؟

  • کاهش آلودگی هوا
  • کاهش مصرف سوخت
  • افزایش توان و گشتاور بهتر موتور

مزایای سیستم سوخت رسانی انژکتوری

  • استارت بهتر در هوای سرد
  • افزایش راندمان حجمی موتور
  • افزایش گشت آور خروجی
  • احتراق کامل و آلودگی کمتر و کاهش مصرف سوخت
  • بکنواخت کردن سوخت به تمام سیلندرها
  • اخذ استانداردهای بالای زیست محیطی

معایب سیستم سوخت رسانی انژکتوری

  • نیاز به کالیبرسیون دقیق
  • گران بودن قطعات
  • نیاز به تخصص بالا در زمینه عیب یابی و رفع عیب

ساختار اصلی سیستم سوخت انژکتوری

سنسورها

سنسورها در حقیقت همان حس کننده ها هستند، سیستم های سوخت رسانی از انواع سنسورها (دمایی، القایی، اثرهال، پیزویی و…)استفاده شده است. در یک خودروی انژکتوری در حدود 6 الی 12 سنسور در سیستم سوخت رسانی به کار رفته است که در این بخش به طور به تشریح هرکدام از این ها خواهیم پرداخت.

سنسور دمای خنک کننده(CTS ، WTS)

وظیفه این سنسور دمای آب موتور را به واحد پردازش الکترونیکی ارسال می کند، و واحد الکترونیکی نیز از طریق اطلاعات این  سنسور، زمان پاشش سوخت و آوانش جرقه را برای حالت های مختلف دماها تنظیم کرد.

سنسور دمای خنک کننده

سنسور فشار هوای مانیفولد(MAP)

وظیفه دارد که فشار هوای مانیفولد و یا فشار هوای ورودی به موتور را اندازه گیری کرده و به واحد کنترل الکترونیکی (ECU) ارسال کند و واحد کنترل از طریق اطلاعات این سنسور مقدار جرم ورودی به موتور محاسبه می کند. و یک سنسور تاثیر گذار در سوخت و آوانس ریتارد جرقه، سنسور فشار هوای مانیفولد می باشد.

سنسور هوای منیفولد

سنسور دمای هوا ورودی(ATS)

سنسور دمای هوای ورودی، دمای هوای ورودی به موتور را اندازه گیری می کند و به واحد کنترل الکترونیکی (ECU) ارسال می کند، جرم هوای ورودی به موتور فقط از طریق سنسور دمای هوای ورودی انجام نمی گیرد.

سنسور دمای هوای ورودی

سنسور موقعیت دریچه گاز(TPS)

وظیفه این سنسور درصد بالا بودن دریچه گاز را اندازه گیری می کند و به واحد کنترل الکترونیکی ارسال می کند و واحد کنترل الکترونیکی نیز به اساس اطلاعات دریافتی از این سنسور مقدار پاشش سوخت را نسبت به مقدار باز بودن دریچه گاز تغییر می دهد.

سنسور دور موتور (Ess،Ckp)

سنسور دور موتور وظیفه زیادی دارد یکی از این وظایف اندازه گیری تعداد دور موتور، تشخیص موقعیت پیستون 1،4 و اندازه گیری زوایه میل لنگ و … و ارسال این اطلاعات به واحد کنترل الکترونیکی می باشد. و یکی از سنسورهای مهم و حیاتی در خودروهای انژکتوری می باشد ویکی از مهمترین سنسور خودروهای انژکتوری است که سوخت، زمان جرقه زنی، مقدار آوانس و ریتارد و … مورداستفاده قرار می گیرد.

سنسور موقعیت میل سوپاپ(CMP)

وظیفه میل سوپاپ موقعیت سیلندر یک و یا نقطه مرگ بالای سیلندر یک(TDC) را اندازه گیری کرده و به واحد کنترل الکترونیکی بتواند ترتیب پاشش انژکتورها را محاسبه کند.

سنسور سرعت خودرو(VSS)

سنسور سرعت خودرو وظیفه دارد که سرعت خودرو در حالتهای مختلف اندازه گیری کرده و به واحد کنترل الکترونیکی ارسال کند و این واحدبه اساس اطلاعات دریافتی از این سنسور مقدار پاشش سوخت برای وضعیت های مختلف حرکت خودرو مانند:حرکت در دور آرام، شتاب گیری و توقوف خودرو و… تنظیم می کند.

سنسور کوبش(ناک)

این سنسور وظیفه دارد که میزان کوبش داخل سیلندر در موقع احتراق ناقص اندازه گیری کرده و به واحد کنترل الکترونیکی ارسال کند. و واحد کنترل الکترونیکی نیز براساس اطلاعات دریافتی از این سنسور آوانس جرقه را کاهش و به سمت ریتارد می برد و این عمل اینقدر ادامه می یابد تا عمل کوبش در موتور برطرف گردد.

سنسور اکسیژن یا لامبدا سنسور o2 سنسور – لاندا سنسور

این سنسور وظیفه دارد اطلاعات مربوط به میزان غنی یا رقیق بودن مخلوط سوخت و هوای ورودی به موتور را از دود خروجی موتور، اندازه گیری نموده و به صورت پیوسته به واحد کنترل الکترونیکی ارسال می کند.

در این مقاله انواع سنسور خودروهای انژکتوری را به شما توضیح دادیم در مجتمع فنی حرفه ای دارالفنون ری در رشته برق خودرو به شما مطالب در مورد این سنسورها را آموزش خواهیم داد. قسمتی از این مقاله نیز ترجمه شد در این وبسایت خارجی نیز می باشد.

 

برچسب‌ها: