برق خودرو شامل چه مدارهایی است ؟

برق خودرو شامل چه مدارهایی است ؟

یکی از اجزای پیچیده و مهم یک اتومبیل سیستم الکتریسیته یا همان بر آن است که همراه با قدرت مکانیکی عمگرها را به حرکت در می آورد و این اجزا تشکیل شده از باطری ، استارت ، سیستم روشنائی ، سیستم جرقه و دیگر تجهیزات کنترل کننده است،برق خودرو شامل چه مدارهایی می شود در این مقاله در مورد این موضوع به شما توضیح خواهیم داد.

مبانی برق

در ابتدا مبانی برق را داریم اختلاف پتانسیل، شدت جریان، مقاومت، بعد از آن قانون اهم و سپس در مورد انواع اتصالات موازی، سری، مرکب صحبت و بعد از آن فرمول کلیه مدارها را به شما خواهیم گفت.

اختلاف پتانسیل (ولتاژ)

چیزی که باعث حرکت الکترونها در مدار می شود را پتانسیل ولتاژ می گویند وبا حرف V نشان داده می شود.

شدت جریان

تعداد الکترونهایی که در یک مدار از سطح مقطع عبور می کند را می گویند و با حرف I نشان داده می شود و برحسب آمپر A سنجیده می شود.

مقاومت

باز دارنده حرکت الکترون می باشد که با حرف R نشان داده می شود و بر حسب اهم سنجیده می شود.

قانون اهم

می توان برای یادگیری بهتر با یک مثلث نشان داد که به نام مثلث قانون اهم بیان می شود اگر ولتاژ مجهول باشد شدت جریان ضربدر مقاومت، اگر مجهول باشد میشود ولتاژ تقسیم بر مقاومت اما اگر مقاومت مجهول باشد ولتاژ تقسیم بر شدت جریان می شود.

مدار موازی

اگر چند مصرف کننده برق داشته باشیم که بخواهیم آنها را به صورت موازی به هم وصل کنیم تو این مدار ولتاژ ثابت و شدت جریان افزایش می یابد اگر در این مدار مصرف کننده ای قطع شود مابقی مصرف کننده ها به کار خود ادامه می دهند.و در اتومبیل کاربرد زیادی دارد.

مدار سری

در این مدار اگر مصرف کننده را به صورتی وصل کنیم که مثبت یک مصرف کننده به منفی مصرف کننده دیگر وصل شود به این مدار مدار سری می گویند برعکس موازی ولتاژ و شدت جریان کاهش یابد اگر مصرف کننده ای قطع شود تمام مدار فطع می شود.

مدار مرکب

اگر هر کدام از مدار سری و مدار موازی باهم استفاده کنیم مدار مرکب یا مدار مختلط به وجود می آید.

توان الکتریکی (توان مصرفی)

واحد مدار الکتریکی ژول (J) است که انرژی مصرف شده در یک ثانیه از منبع تغذیه را توان الکتریکی می گویند و واحد توان الکتریکی هم می شود کار انجام شده در واحد زمان.

بخش های مدارهای الکتریکی خودرو

مدارهای الکتریکی خودرو تشکیل شده از سوئیچ و استارت، روشنایی موتور، راهنما، فلاشر، بوق شستی مثبت، بوق شستی منفی، چراغ ترمز، چراغ دنده عقب، روشنایی چراغ جلو، چراغ سقف، رادیو پخش، فندک، بخاری، برف پاک کن، شیشه شوی.

مدار برق خودرو

مدار سوئیچ و استارت

نقشه سیم کشی برقی که از باطری بررسی می کنیم تا به سوئیچ برسیم و ترمینال های موجود روی سوئیچ را شناسائی و وصل می کنیم.

مدار روشنایی موتور

بعضی افراد هستند که در زیر درب موتور (کاپوت) نیاز به یک روشنایی دارند ما در این قسمت آن مدار را وصل می کنیم.

مدار راهنما

در مدار راهنما معمولا 2 یا 3 ترمینال بر روی اتوماتیک می باشد که هر دو موردی یکی L و X می باشد ودیگری L و X و ترمینال اضافه ای به نام P هست همان پنله و دو نوع هم از لحاظ پانلی هست که یکی یکی پانله و دیگر 2 پانله سیم کشی انجام می دهیم.

مدار فلاشر

دستگاه فلاشر 4 سیم و 7 سیم که هر کدام مدارها به صورتی می شوند که کارکرد هر دو یکی هستند و برای استفاده 4 چراغ باهم است که معمولا 7سیم، 4سیم آبی و دو سیم سبز یکی هم قرمز می باشد.

مدار بوق شستی مثبت

در این مدار که به بوق پیکانی معروف هستند برای فعال شدن حتما باید برق شستی بوق را از IGN سوییچ گرفت که در صورت خاموش بودن موتور و بستن سوییچ بوق کار نکند.

مدار بوق شستی منفی

این مدار به بوق نیسانی معروف است برای فعال شدن نیازی به باز بودن سوییچ نیست در صورتی که سوئیچ هم نباشد بوق ها با فشردن شستی کار می کنند.

مدار چراغ ترمز

نیار به یک فشنگی یا مهره می باشد که محل قرار گیری آن بر روی پدال ترمز می باشد که فشردن آن پدال دو ترمینال فشنگی به هم متصل می شوند این مدار هم با سوئیچ هست و هک بدون سوئیچ (مستقیم).

مدار چراغ ترمز دنده عقب

مدار چراغ دنده عقب

تو این مدار یک فشنگی است که روی گیربکس نصب می شود که فقط اتصال دهنده دو سیم به همه که یکی از IGN سوئیچ وارد فشنگی می شود و خروجی آن به چراغ های دنده عقب می رسه.

مدار روشنایی چراغ جلو

وقتی هوا تاریک می باشد باید روشنایی داشته باشیم که جلوی ماشین را در حین رانندگی ببینیم برق ماشین ها مستقیم می باشد که می توان بر سر راه آن یک کلید قطع و وصل دارد در ماشین های قدیمی این کلید در زیر پا داشت ولی امروز از دسته راهنما استفاده می شود.

روشنایی سقف

از دو نقطه قطع و وصل می شود یکی از طریق درها که با باز شدن درها منفی به چراغ سقف می رسد و روش ماشین و یکی هم دائم منفی کامل روشن می باشد.

مدار رادیو پخش

برق خودرو را از سوئیچ و از ترمینال Acc می گیرد و یک برق دیگر هم دارد که مستقیم به برق وصل می شود وچن خروجی برای بلندگوها دارد.

مدار فندک

این مدار برای سرخ کردن المنتی است که روی فندک قرار گرفته و برق خودش را از قبل از آمپرمتر می گیرد و بعضی دیگر برق خود را از ترمینال Acc سوئیچ می گیرد.

مدار شیشه گرمکن

برای اینکه روی شیشه های عقب از داخل بخار جمع نشود از المنتهای نازکی داخل شیشه استفاده شده که با روشن شدن و گرم شدن آن تمام بخارها را از بین می برد.

مدار سوئیچ مخفی

تو این مدار برای اینکه بتوانیم ماشین را روشن کنیم حتما باید از کلید استفاده کنیم آن خود راننده می داند که کجا قرار دارد معمولا سر راه برق اصلی یا سیستم جرقه قرار می گیرد.

دزدگیر خودرو مدار دزدگیر

مدار دزدگیر ساده

با یک رله می توانیم یک مدار دزدگیر ساده روی خودرو نصب کنیم که با باز کردن درها بوق ها به صدا در می آیند.

مدار بخاری

برای گرم کردن داخل اتاق از سیستمی استفاده شده که آب موتور را داخل رادیاتور گردش و پشت آن موتور فن قرار دارد که دارای دو دور است دور کند و تند دوره کند مقاومت دارد ولی دور تند مقاومت ندارد و از کلیدی استفاده می شود که برقش از سوئیچ است.

مدار برف پاکن

برای پاک کردن آب و تمیز کردن شیشه جلو نیاز به برف پاکن است از یک موتور دو دور باشد ذغال 2 مثبت و یکی منفی استفاده شده، دو زغال مثبت یکی کند و دیگری دورتند می باشد برق خود را از IGN سوئیچ می گیرد که به یک کلید متصل و داخل موتور از یک کلید محدود کننده دارد که استقرار تیغه ها را در محل اولیه خود به عهده دارد.

مدار شیشه شوی

اگر روی شیشه کثیف شده باشد از یک شیشه شور استفاده می کنیم که یک پمپ آب دارد آب را از مخزن کشیده و پمپ می کنند روی شیشه برق خود را از سوئیچ می گیرد و یک شاستی دارد با فشردن شاستی برق به پمپ رسیده و آب را برروی شیشه پمپ می کند.

در دوره برق خودرو در مجتمع فنی حرفه ای دارالفنون ری کلیه نقشه کشی ها و نقشه خوانی ها در این رشته به کارآموزان عزیز آموزش داده خواهد.